Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Trydebull

Medlem
Tillsammans med @Jos och en person till ordnade vi en magnumprovning på Grappe i Stockholm igår. Vi provade sex årgångar av Winston Churchill: 1993, 1996, 1998, 1999, 2000 och 2002. Alla på magnum. Vi var 12 personer (varav flera från forumet) och provningen var halvblind.

Vinnare av provningen blev 1998 som fick sex röster som WOTN, 1996 fick fem röster (inklusive min) och 1993 fick en röst.

Vinerna höll alla väldigt hög klass och det var väldigt svårt att lista ut vilken årgång som var vilken. Själv hade jag bara ett rätt, medan @Crist(al)ian 77 var bäst av alla med tre rätt. Jag överlåter till någon av annan deltagarna att skriva lite mer detaljerade provningsanteckningar men så här rankade jag årgångarna:

1. 1996 (97 poäng på CT)
2. 1999 (96 poäng)
3. 2000 (96 poäng)
4. 2002 (95 poäng)
5. 1993 (95 poäng)
6. 1998 (94 poäng)

Lustigt nog hade jag alltså kvällens framröstade vinnare som sämsta vin, även om det känns fel att använda ordet 'sämst' om ett vin som jag ger 94 poäng på CT.
Grym provning. Druckit alla men endast två från Magnum. Det är alltså Grappe man ska släntra in på, på tisdagskvällar;):rolleyes:

Imponerande att 98 blev WOTN. På vanlig flaska har jag också den sämst betygsatt av de ovan nämnda - dock på 92 - så inte på något sätt är den dålig. Bara sämst:rolleyes:. (Nu kommer man att få ett gäng efter sig här - och en person IRL)

Mattias Schyberg

Administratör
Tillsammans med @Jos och en person till ordnade vi en magnumprovning på Grappe i Stockholm igår. Vi provade sex årgångar av Winston Churchill: 1993, 1996, 1998, 1999, 2000 och 2002. Alla på magnum. Vi var 12 personer (varav flera från forumet) och provningen var halvblind.

Vinnare av provningen blev 1998 som fick sex röster som WOTN, 1996 fick fem röster (inklusive min) och 1993 fick en röst.

Vinerna höll alla väldigt hög klass och det var väldigt svårt att lista ut vilken årgång som var vilken. Själv hade jag bara ett rätt, medan @Crist(al)ian 77 var bäst av alla med tre rätt. Jag överlåter till någon av annan deltagarna att skriva lite mer detaljerade provningsanteckningar men så här rankade jag årgångarna:

1. 1996 (97 poäng på CT)
2. 1999 (96 poäng)
3. 2000 (96 poäng)
4. 2002 (95 poäng)
5. 1993 (95 poäng)
6. 1998 (94 poäng)

Lustigt nog hade jag alltså kvällens framröstade vinnare som sämsta vin, även om det känns fel att använda ordet 'sämst' om ett vin som jag ger 94 poäng på CT.
Intressant att resultat i halvblinda vertikaler ofta (nåväl, vet ett par i närtid åtminstone) landar i att ”fel årgångar” blir mest omtyckta. Väl värt att tänka på i all årgångshysteri. :)

Kul provning! Lite avis blir jag, dessutom oerhört nyfiken på hur min preferens hade landat. Har ju inte druckit allt för många årgångar av Winston.

Thirsty

Smygnykterist
Intressant att resultat i halvblinda vertikaler ofta (nåväl, vet ett par i närtid åtminstone) landar i att ”fel årgångar” blir mest omtyckta. Väl värt att tänka på i all årgångshysteri. :)

Kul provning! Lite avis blir jag, dessutom oerhört nyfiken på hur min preferens hade landat. Har ju inte druckit allt för många årgångar av Winston.
Blev liknande utfall med ”dålig” (i vart fall speciell) årgång på La Grande Annee provningen under påsken. :D

Mattias Schyberg

Administratör
En liten återkoppling på gamla forumnoter. Drack Delamotte -08 under påskhelgen och ställer mig helt klart mer i Patriks ringhörna rörande hur årgången levererar kvalitetsmässigt. Hittar ingen Meursaultparfym direkt utan upplevde min flaska som ett riktigt bra bubbel av standardtyp med mängder av syra, citrus och gula äpplen uppbackad av en relativt outvecklad brödighet samt ostronskal och kalk. Inte tokigt vin alls, men 89p räcker inte med tanke på prislapp. Klart bättre än GB:s standardvintage dock! ;)

Nu finns det säkert potential med lagring visserligen, men jag har svårt att se några extraordinära förutsättningar här som inte de flesta standardbubbel av bra kvalitet har.

97042 Delamotte Blanc de Blancs Brut 2008 549 Kr
Den mest vinösa doften, här hamnar man i en bassäng med Meursaultparfym. Härlig ekfatshantering (hur ofta säger man de två orden tillsammans nuförtiden?) och fin mjuk fruktighet (smörbakta äppleknyten). På gommen kommer en litet tuffare citronighet fram - vilket är just den syrliga energi som också behövs. Moussen är gräddig och fin och härlig. Lyxigt intryck. Wow! 94

97042 Delamotte Blanc de Blancs Brut 2008 549 kr
N: Vanilj, fläder, semla
M: Vinbär och krusbär, bra frukt. Klara söta drag och syran är inte på topp. 86-88p (@Omar Khayyam och jag testade inte samma flaskor. Det är möjligt att det finns en flaskvariation bakom skillnaden i betyg)

Hade varit kul om vi fick två personer som provade bolagsläppen igen. :) Alltid mer värdefullt med två oberoende åsikter, speciellt när vederbörande både vågar ”hylla” och ”såga” samma vin. Det här med smak är ju ganska delat trots allt.

Om du är intresserad av att prova vin för forumet, läs mer här! :ängel:

Wintermute

Medlem

Kan det vara så att vi dricker vår kvalitetschampagne alldeles för tidigt, och det bara är mellanårgångarna som hunnit mogna?

Mattias Schyberg

Administratör
Kan det vara så att vi dricker vår kvalitetschampagne alldeles för tidigt, och det bara är mellanårgångarna som hunnit mogna?
En annan teori är att smak är subjektivt och på samma vis som att vi gillar olika viner olika mycket går åsikterna isär även när det gäller ”bra årgångar” (vid blindprovning). Finns det objektiva sanningar när det gäller vinupplevelser? Är en lyckad årgång enligt experterna lika med att den enskilda konsumenten blir mer nöjd med upplevelsen? Förmodligen drar statistiken åt den ”teoretiska uppfattningen” med tillräcklig data, men det mesta som dricks i vinväg, dricks inte blint, vilket innebär att många har förutfattade meningar när de provar/dricker och funderar inte mer än så på saken.

Det är alldeles för komplext med vin för att någonsin känna sig säker på något. Troligtvis är det därför vin fascinerar mig så mycket! :)

Wintermute

Medlem
En annan teori är att smak är subjektivt och på samma vis som att vi gillar olika viner olika mycket går åsikterna isär även när det gäller ”bra årgångar” (vid blindprovning). Finns det objektiva sanningar när det gäller vinupplevelser? Är en lyckad årgång enligt experterna lika med att den enskilda konsumenten blir mer nöjd med upplevelsen? Förmodligen drar statistiken åt den ”teoretiska uppfattningen” med tillräcklig data, men det mesta som dricks i vinväg, dricks inte blint, vilket innebär att många har förutfattade meningar när de provar/dricker och funderar inte mer än så på saken.

Det är alldeles för komplext med vin för att någonsin känna sig säker på något. Troligtvis är det därför vin fascinerar mig så mycket! :)
Det kan vara så att en "bra årgång" är en sådan som tål lång lagring. Det är inte med nödvändighet så att det är samma sak som en årgång som den enskilde konsumenten tycker om.

Mattias Schyberg

Administratör
Det kan vara så att en "bra årgång" är en sådan som tål lång lagring. Det är inte med nödvändighet så att det är samma sak som en årgång som den enskilde konsumenten tycker om.
Håller med! Är dessutom ganska övertygad om att de som använder sig av ”BLIK” vid poängsättning av vin troligtvis hade hamnat högre på ”bättre årgångar” än sämre generellt.

Ett vin med ”högre kvalitet” enligt BLIK brukar ofta spegla ett vins kvalitet, ungt som moget.

Se typexempel nedan som dock är gjort med rött vin i åtanke:

CA933E73-A76F-464A-9C37-3376D1957757.jpeg

6B746752-FE65-4931-ACFD-63C28E9CFE8B.jpeg

john b

Medlem
Håller med! Är dessutom ganska övertygad om att de som använder sig av ”BLIK” vid poängsättning av vin troligtvis hade hamnat högre på ”bättre årgångar” än sämre generellt.

Ett vin med ”högre kvalitet” enligt BLIK brukar ofta spegla ett vins kvalitet, ungt som moget.

Se typexempel nedan som dock är gjort med rött vin i åtanke:

Visa bifogad bild 16701
Visa bifogad bild 16702

Kul diskussion. Min absolut bästa champagneupplevelse är från det svaga året 99 så kanske dumt att ha köpt på mig massa 08...

En fundering. Den kryptiska termen balans. Behövs den eg? Är den inte extra subjektiv? Ser man diagrammen ovan så ökar balansen när syra och tanniner minskar medan komplexiteten ökar. Finns det mer i termen balans än just att de initialt dominanta S plus T minskar medan sekundär- och tertiärsmaker tittar fram?

Mattias Schyberg

Administratör
Kul diskussion. Min absolut bästa champagneupplevelse är från det svaga året 99 så kanske dumt att ha köpt på mig massa 08...

En fundering. Den kryptiska termen balans. Behövs den eg? Är den inte extra subjektiv? Ser man diagrammen ovan så ökar balansen när syra och tanniner minskar medan komplexiteten ökar. Finns det mer i termen balans än just att de initialt dominanta S plus T minskar medan sekundär- och tertiärsmaker tittar fram?
Alla parametrar i BLIK bedöms givetvis subjektivt och just balans är nog där vi har svårast att nå konsensus. Inte minst på grund av våra fysiska skillnader och olika ”mätinstrument”.

När något är påtagligt balanserat enligt min definition sticker inget ut och tar över negativt utan helheten upplevs integrerad och harmonisk, men om en individ exempelvis är mer eller mindre känslig för, låt oss säga alkohol, lär den uppfattningen spegla bedömningen i hög mån.

Oavsett metod blir bedömningen aldrig objektiv. I bästa fall når vi enbart någon form av intersubjektivitet. Lika referensramar och bedömningskriterier är en förutsättning för det.

LeChat

Medlem
EB4928C3-6E34-4E71-933E-2E022E765C9B.jpeg

Damien Hugot Extra Brut BdB Millésime 2008.

Lätt oxiderad, med grå gymnastikmatta och blommig tvål i doften. I smaken hittar jag bl.a. äpple, kola, honung, burkchampinjon och sherrytoner. Att det är en småodlare känns givet, i alla fall med min begränsade erfarenhet. Blir ännu bättre med luft. En ganska kraftig champagne med många nyanser som jag vid det här laget druckit många flaskor av.
God är den!

Last edited:

Dovberg

Medlem
Sällskapet är igång igen, 6 champagner ska drickas.
Vi drack en Bonnaire Variance till löjrom och smetana, mycket gott!
Nu kör vi på the main event, man får kämpa på :)
Visa bifogad bild 16703
Gör du inget annat än att gotta dig med Champagne? Tycker man ser bilder och notiser hela tiden på dina fantastiska provningar. Om jag är avundsjuk? Bara lite, typ pytte lite...

Christer J

Medlem
Gör du inget annat än att gotta dig med Champagne? Tycker man ser bilder och notiser hela tiden på dina fantastiska provningar. Om jag är avundsjuk? Bara lite, typ pytte lite...
Jomen jag gör andra grejjer, men det är bara detta som görs synligt :)
547C1343-8C1A-48F5-9002-7C8841108B20.jpeg

Dagens uppställning!! Vilka viner! Vinnare Vilmart Coeur de Cuvee 2008 i härligt sällskap.
Medverkande @LarsW, @kimnyblom, @Crist(al)ian 77 och jag.

Last edited:

FredrikC

Medlem
Visa bifogad bild 16706
Damien Hugot Extra Brut BdB Millésime 2008.

Lätt oxiderad, med grå gymnastikmatta och blommig tvål i doften. I smaken hittar jag bl.a. äpple, kola, honung, burkchampinjon och sherrytoner. Att det är en småodlare känns givet, i alla fall med min begränsade erfarenhet. Blir ännu bättre med luft. En ganska kraftig champagne med många nyanser som jag vid det här laget druckit många flaskor av.
God är den!
Bara jag som tycker den låter illa? :p gymnastikmatta, tvål å champinjoner på burk? :s

Toppen