Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Noter kanske kommer men just nu... W O W
0936EDD4-896C-4471-BFDF-051DE97FDE07.jpeg

Finewinedude

Noter kanske kommer men just nu... W O WVisa bifogad bild 16628
Börjar morgonen tidigt med en ren palett och Bollinger GA 2008 i glaset kl 08.15:

Öga: Små kompakta bubblor som stiger och lägger sig på toppen. Härlig sådan där tonårsgul färg i glaset.
Näsa: Rostade toner, blandat med citron och lime. Liten hint av den där smörkolan från igår... Lite röda äpplen.
Mun: Granny Smith äpple med sprut av lime zest! Hintar t.o.m vaniljstång och (lite fat). Men framför allt så har den en lång härlig eftersmak i munnen.
Ska bli kul att följa nästa flaska om ett år.

Last edited:

FredrikC

Medlem
Börjar morgonen tidigt med en ren palett och Bollinger GA 2008 i glaset kl 08.15:

Öga: Små kompakta bubblor som stiger och lägger sig på toppen. Härlig sådan där tonårsgul färg i glaset.
Näsa: Rostade toner, blandat med citron och lime. Liten hint av den där smörkolan från igår... Lite röda äpplen.
Mun: Granny Smith äpple med sprut av lime zest! Hintar t.o.m vaniljstång och (lite fat). Men framför allt så har den en lång härlig eftersmak i munnen.
Ska bli kul att följa nästa flaska om ett år.
Jag har druckit både 02 å 04 GA och där har äpplen varit otroligt dominant. Dominerade äpplen smaken för dig på den här också?

Finewinedude

Jag har druckit både 02 å 04 GA och där har äpplen varit otroligt dominant. Dominerade äpplen smaken för dig på den här också?
I doften nej.. men i munnen efter ca 15 minuter så kändes bara stora granny smith äpplen.
Jag har druckit alldeles för lite Bollinger och prestige champagne för att uttala mig till fullo.

Jonas Sand

Medlem
Igår drack vi Jean-Yves de Carlini Grand cru 2002.
Doft: Röda och gula friska äpplen. Honung, fudge, något laktiskt och något mjukt citrusartat.
Smak: HONUNG, röda och gula äpplen, mogen lime och någon annan fruktighet som jag inte löser att tänka fram.
Fin-fin munkänsla. Gräddig mousse med stor fyllighet. Syran känns pigg samt integrerad i frukten. Smaken stannar länge.
Drack ur vanlig 75-flaska och jag tycker den dricks jättefint nu men har säkert flertalet år kvar, kanske tilloch med att dess peak ligger år framåt (vilket jag inte på något vis är rätt person att bedöma).
Vi har varsitt glas sparat tills idag så dagens sipp kanske kan förutspå (man kan ju intala sig det iallafall) framtiden för den.
Den får nog 88-89 pinnar. Jag har hittills aldrig satt något över 91 så det ligger däruppe bland favoriterna under min korta karriär som mer vin-nerdig.

Attachments

• D8D866BD-AEAA-4A80-B1DC-5DBB4A92546A.jpeg
    D8D866BD-AEAA-4A80-B1DC-5DBB4A92546A.jpeg
    73,4 KB · Visningar: 221

Christer J

Medlem
Gosset Brut Grande Reserve, lite blandade druvor, ingen malo.
Äpplen och sedan lite nötighet. Citrus och ostronskal.
Bubbligt med fin saltighet, trevlig lång eftersmak.
Inte en susning om degorgering och basår etc, det finns en QR-kod på baksidan men den leder bara till generell info om vinet. Där finns utrymme för förbättring.
29E6D3C3-CE5C-4000-99CB-AE4A07E2DFD8.jpeg

Skål och Glad Påsk!

LarsW

Medlem
Fortsätter rensa lite bland halvgamla skumpor.
André Clouet Champagne Silver Brut BdN.

Tror också denna var inköpt på resan 2009. Korken är fortfarande spikrak 6 timmar efter jag drog den. Så gissar den har legat ca 10 år på rygg.

Doft med avsevärt mer ålder än Diebolten igår. Konserverad citron. Vanilj. Mogna röda äpplen.
Smak med välbehållen syra som matchar de lite bokna äpplena och den mjuka citronen. Fin skalbeska och en hint av ek. Vill mena att dosagen i denna är mycket modest vilket märks (bra!).
Vidöppet dricksfönster men tvivlar på att det stängs de närmsta 3-5 åren i alla fall.

Mycket trevlig skumpa som hållit sig väl.
88 mycket prisvärda poäng (har en gammal not att jag betalade 200kr för denna)

thumbnail_20190419_185900.jpg

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Vanligt i bland annat marockansk matlagning (såna grytor i en Tagine) som jag hade en period med för några år sen. Har provat göra själv men med ganska klent resultat.
Relaterar! -Grymt gott i Tagine!
Gjorde själv enligt konstens regler men glömde bort dem i vinkällaren i typ två år :(
-Jag vill köra dem ändå men frugan vägrade att tillåta att jag hade dem i mat... Sen har det inte blivit av att jag gjort det efter dess...

LarsW

Medlem
Jag gillar ditt sätt att beskriva Champagne @LarsW Jag inser att jag försökt kopiera ”mallen” utan att ha varit direkt medveten om det innan.
Tack för trevliga ord. Ska dock inte på något sätt claima copyright på hur jag skriver smaksnoter. Är ju själv hyfsat ny här, kom in i värmen för halvannat år sen och har helt säkert själv blivit influerad av andra.
Men det gör ju gemenskapen här desto trevligare. :)

Last edited:
Toppen