Christer J
Medlem
Till färsbiffar med rotfruktsgratäng känns Damien Hugot Rosé helt rätt.
Skål på er!
Skål på er!
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Mölstad nämner också en champagne:
Alice Bardot hade gått mig förbi, men snabbt googlande ger i princip bara svenska träffar, d.v.s. det torde vara ett varumärke skapat för (eller möjligen av) en svensk importör. T.ex. har alla som skrivit på CellarTracker skrivit på svenska. Detta bubbel finns självklart även det på SvD Vin & Mat. Suck. Systembolaget anger producent: Iconic Wines och så gör även Iconic Wines själva, trots att de beskriver sig som "Iconic Estate grundades 2015 och har sedan start producerat egna viner tillsammans med ett fåtal utvalda producenter världen över". Silar man bullshiten betyder det väl snarast att de är importör, men sätter egna varumärken på det de importerar?
Liten utvikning: Får man verkligen göra så, d.v.s. ange importören som producent av en champagne? På alla champagneflaskor måste det finnas en producentangivelse, och denna måste vara någon som har en producentkod i regionen, vilket så vitt jag förstår alltid innebär att man måste vara ett företag i regionen (inom zone de production) som är registrerat hos CIVC. Är man néogciant-distributeur, ND, får man köpa färdiga flaskor av andra. Det normala på byers own brand-marknaden (något som är mycket vanligare i bl.a. Storbritannien än i Sverige) verkar dock vara att den anlitade producenten i regionen sätter sin kod på flaskorna, oftast en négociant-manipulant, NM, ett "champagnehus" eller cooperatur-manipulant, CM, d.v.s. ett kooperativ. (Alternativt att det står MA, marque d'acheteur, men att faktisk producent ändå anges.) Ibland är det olika producenter för sådana flaskor olika år, fast etiketten ser väldigt lik ut. Oftast gör man då sitt bästa för att dölja producentidentiteten genom att använda små bokstäver, skriva producentnamnet som en förkortning, och bara ange postnummer snarare än ortnamn. Men det krävs oftast bara en googling på postnumret för att identifiera faktisk producent, för det finns inte så många att välja på per ort.
Nåväl, på Cellartracker anges producent som Champagne CVCA (någon har väl läst etiketten) och googlar man på etiketter kan man ana ortnamnet Ville-sur-Arce, som mycket riktigt ligger i Aube, som reklamen anger som Alice Bardots hem ("I en utav Champagnes mest södra dalar..."). Jag bjuder på en inbäddning av deras Youtube-klipp nedan:
Då är producenten given, CVCA betyder Coopérative/Cave Vinicole Chassenay d'Arce, ett stort kooperativ som numera föredrar att kalla sig Champagne Chassenay d'Arce.
Det skumma är att Iconic Wines anger sammansättningen till 51% Pinot Meunier, 48% Pinot Noir, 1% Chardonnay. Det är verkligen ingen Aube/Côte des Bar-sammansättning, där det mest finns Pinot Noir och rätt lite Meunier! I Youtube-reklamen från 2016 anges dessutom Pinot Noir som enda druva. Chassenay d'Arce-kooperativet anger dessutom att deras medlemmar har 90% Pinot Noir, 9% Chardonnay och knappt 1% Pinot Blanc, och jag ser ingen Pinot Meunier i en enda av de champagner som säljs under deras eget namn. Endera har Iconic Wines bytt producent sedan CellarTracker-användarna och Google-fotograferna läste av etiketten, eller så köper de in Pinot Meunier från annat håll för att hålla ner kostnaden? Fördelen med Meunier (förutom att den är lättodlad och kan vara lite billigare att få tag på än de två mer ikoniska druvorna) är att den kan ge fruktigare och tillgängligare cuvéer. (Sedan finns det seriös Meunier som är mer jordig o.s.v., men den mesta Meunier är rätt pang-på.) I Aube/Côte des Bar, d.v.s. södra delen av Champagne, brukar man dock inte behöva ta till den druvan för att få lättillgängliga skumpor, utan även Pinot Noir fyller den rollen där.
Men det är klart, varför skulle Mölstad lägga en halvtimme på att reda ut detta, snarare än att skriva att många har undrat, och vem kan ligga bakom?
Eftersom jag aldrig provat Alice Bardot vill jag trots allt inte utesluta att det är en prisvärd skumpa för sina 199 pix, men visst går bullshit-detektorn igång.
2002 Henri Giraud Argonne
Visa bifogad bild 16580 Visa bifogad bild 16581
Först smak av röda äpplen, väldigt mycket äpplejuice känsla. Med lite värme i glaset kommer också nötter och fat fram tydligt och smaken domineras nu av bokna röda äpplen. Det finns fortfarande en hel del syra i vinet så jag anser att drickfönstret är nu och möjligtvis 5 år framåt, längre än så hade jag inte väntat med nästa flaska. Hade höga förväntningar på Argonne som jag inte tyckte infriades. Från ett betygsperspektiv tycker jag inte att Argonne är värd mer än 89 poäng, vilket är ett lågt betyg med tanke på prisbilden. Ingen champagne jag kommer köpa mer av. Så här i efterhand ångrade jag att jag inte hade tagit fram lite Foie Gras till Argonne, det hade blivit ett väldigt bra komplement.
Bra beskrivning! Tyckte att Argonne saknade smaklagren som jag hade förväntat mig att hitta, lite för enkel för att vara deras ”prestige” vin.Drack Fut de Chene förra helgen och även den väldigt äpplig och lite enkel.
Låter inget vidare då jag köpte på mig ett gäng av årgång 2008. Hoppas den är bättre.2002 Henri Giraud Argonne
Visa bifogad bild 16580 Visa bifogad bild 16581
Först smak av röda äpplen, väldigt mycket äpplejuice känsla. Med lite värme i glaset kommer också nötter och fat fram tydligt och smaken domineras nu av bokna röda äpplen. Det finns fortfarande en hel del syra i vinet så jag anser att drickfönstret är nu och möjligtvis 5 år framåt, längre än så hade jag inte väntat med nästa flaska. Hade höga förväntningar på Argonne som jag inte tyckte infriades. Från ett betygsperspektiv tycker jag inte att Argonne är värd mer än 89 poäng, vilket är ett lågt betyg med tanke på prisbilden. Ingen champagne jag kommer köpa mer av. Så här i efterhand ångrade jag att jag inte hade tagit fram lite Foie Gras till Argonne, det hade blivit ett väldigt bra komplement.
Vi börjar tidigt, byob champagne. @LeChat alltid först
Snart kommer den alltid närvarande @Crist(al)ian 77 också.
I glasen engelskt fizz för de båda att sia om vad det kan vara!
Skål!
Visa bifogad bild 16589
TryffelchipsLök eller grillchips?
Champagne förbrödrar, vi har träningsläger inför den stora Malmö-Göteborg träffen i Maj.Vi börjar tidigt, byob champagne. @LeChat alltid först
Snart kommer den alltid närvarande @Crist(al)ian 77 också.
I glasen engelskt fizz för de båda att sia om vad det kan vara!
Skål!
Visa bifogad bild 16589
Jäklar vilken måndagsuppställning!Champagne förbrödrar, vi har träningsläger inför den stora Malmö-Göteborg träffen i Maj.
Även @LarsW kom förbi efter jobbet för att deltaga. Så dessa viner provades:
En härlig kväll med spännande viner, noter kommer.
- Wiston Cuvee Brut 2013, kvällens positiva överraskning
- Andre Clouet Un Jour de 1911
- Jacques Selosse Substance
- Michel Arnould Memoire de Vignes 2008
- Roses de Jeanne (Cedric Bouchard) Cote de Bechalin 2010
- Paul Bara Comtesse Marie de France 2006
Visa bifogad bild 16594
Champagne förbrödrar, vi har träningsläger inför den stora Malmö-Göteborg träffen i Maj.
Även @LarsW kom förbi efter jobbet för att deltaga. Så dessa viner provades blint:
En härlig kväll med spännande viner, noter kommer.
- Wiston Cuvee Brut 2013, kvällens positiva överraskning
- Andre Clouet Un Jour de 1911
- Jacques Selosse Substance
- Michel Arnould Memoire de Vignes 2008
- Roses de Jeanne (Cedric Bouchard) Cote de Bechalin 2010
- Paul Bara Comtesse Marie de France 2006
Visa bifogad bild 16594
Champagne förbrödrar, vi har träningsläger inför den stora Malmö-Göteborg träffen i Maj.
Även @LarsW kom förbi efter jobbet för att deltaga. Så dessa viner provades blint:
En härlig kväll med spännande viner, noter kommer.
- Wiston Cuvee Brut 2013, kvällens positiva överraskning
- Andre Clouet Un Jour de 1911
- Jacques Selosse Substance
- Michel Arnould Memoire de Vignes 2008
- Roses de Jeanne (Cedric Bouchard) Cote de Bechalin 2010
- Paul Bara Comtesse Marie de France 2006
Visa bifogad bild 16594
I know the feeling... Note to self; ta alltid fram lite Foie Gras2002 Henri Giraud Argonne
Visa bifogad bild 16580 Visa bifogad bild 16581
Ingen champagne jag kommer köpa mer av. Så här i efterhand ångrade jag att jag inte hade tagit fram lite Foie Gras till Argonne, det hade blivit ett väldigt bra komplement.
Intressant med Wiston 2013, när jag provade den på Handpicked Wines sortimentsprovning i höstas tyckte jag inte den visade något alls. Kanske 8 mån på kork har gjort den gott?Fördrink
Wiston 2013
Röda äpplen och tydligt ekad med lite rostade toner som kom fram allt mer med tid. Syran finns där men smaken är kort. Sammantaget tydlig odlarstil. Gissade enklare NV-blend men hade ingen tanke på att det kunde vara utanför champagne. Bästa engelska bubblet jag druckit och visserligen det enda med... Alla gissade champagne och det var inte kvällens sämsta vin.
Elak slamkrypare blint.
Andre Clouet 1911 (2007-09?)
Jäst och bröd primärt. Vanilj och lite blommighet. Lätt syra och ung med rätt enkel och lätt smak. Gissade 2012 och blend om jag kom ihåg rätt. Riktigt trist och den kom aldrig igång heller.
6 p
Arnould MdV 2008
Torkad frukt och tropisk. I bakgrunden även lite ingefära. Rätt enkel i munnen och inte mycket till komplexitet eller intensitet alls. Alla gissade BdB! Det här var en av få 08or som jag missat inhandla men det gör inget nu. Kvällens magplask. Kändes absolut inte som vare sig en 08a eller prestige. Måste vara feltappad på plats.
6 p
Cedric Bouchard Bechalin 2010
Mitt eget bidrag. Tegelfärgat av rött på ett säreget sätt var det första som slog en. Karamell och vingummin på näsan och extremt vinöst. Mycket smak, dsv intensiv och komplex. Udda men bra om man gillar power.
9 p
Selosse Substance
Medan vi hämtade pizza lovade Christer att öppna ett nytt vin efter besvikelsen med 1911. Wow vilket vin! Superekat och maxat med hyacinter och skumbanan ala Selosse. Viss oxidation med så klart. Gissningen borde vara självklar med den analysen men jag trodde Christer hade slut på Selossen så jag gissade på andra chardonnayekmonster som Pouillon, Marguet och de Sousa innan jag förstod att det var Selosse.
Substance har inte varit någon favorit innan men nu gillade jag den. Kräver dock att man accepterar den extrema vinmakningen.
9 p
Paul Bara CMdF 2006
Ytterligare bonus. Skrev inte mycket, jäst lite ostron och ung. Bara har gått från klarhet till klarhet för mig. Tyckte som bäst om Bara när man som nybörjare läste Julles böcker. Efter att ägnat de senare åren åt att prova vin och bildad sin egen uppfattning har Bara verkligen tappat i min bok. Samma gäller för övrigt Ja...
Kvällens sämsta vin för mig. Årgången kan förklara en del med såklart.
5 p
Min egen ranking:
Totalen har jag inte riktigt koll på då vi inte gjorde någon officiell sammanställning mig veterligen, men det var lite spretiga resultat även om alla hade Cedric Bouchard som topp 2 om jag minns rätt.
- Bechalin 2010
- Substance
- Wiston 2013 (satte inget betyg blint dock)
- MdV 2008
- Andre Clouet 1911
- CMdF 2006
Extra tack till arrangören Christer som bidrog med 2/3 av vinerna och en riktig raritet!
Intressant med Wiston 2013, när jag provade den på Handpicked Wines sortimentsprovning i höstas tyckte jag inte den visade något alls. Kanske 8 mån på kork har gjort den gott?
Absolut inte skillnaden för mig att jag inte provade blint. Jag vill ju verkligen gilla brittiskt bubbel, anglofil som jag är. Dagen när brittiskt slår Champagne är en bra dagVar den nydeggad kanske 8 månader gjort susen annars är det väl mer troligt att skillnaden beror på att vi fick Wiston blint. Inget stort vin alls men det var dålig konkurrens efter topp 2.