Kolla inlägg #3344 där jag skrev om 5 Cristaler. Skrev inte brödighet i någon not och tror inte någon annan gjorde det heller men där kan jag ha fel.
Svårt att veta vad du menar med brödighet men om jag förenklar så finns det två ytterligheter av champagne.
- Citrusdriven, mineral/kalk, gröna äpplen och frisk syra. Typexempel är ung BdB från Mesnil som Salon och Pierre Peters
- Bröd, röda äpplen, nötter, matiga och fylliga. Typexempel är Bollinger och Philipponnat
Cristal är elegant och tar en stor del av sitt druvmaterial från kåt dö blang. Därför ligger Cristal teoretiskt närmare typ 1 stilmässigt än 2. Roederer Vintage är däremot mer åt det brödigare hållet.
Samtidigt skriver du att du upplever Krug lenare och rundare, är det GC du menar? I så fall är det troligen för att den har en mer mogen och fyllig stil, pinot, ek, reservviner och viss oxidation. Nu kan ung Krug GC vara en j@v*lsk syrabomb som ung men blir ändå aldrig lika skarp och kantig som en ung Cristal med sina citrustoner.
Krug är därför enligt mig teoretiskt den mer "brödiga" även om jag inte associerar den med bröd i första hand. Sedan kan man krångla till det med brioche/smörbröd och då finns det BdB:er som är brödiga...
Vet inte om du blev klokare av svaret och det finns ingen garanti för att mina tankar stämmer på en blindprovning.