Hade lite gäster över under måndag och tisdag och jag hade sedan tidigare lovat dem att anordna champagneprovning (halvblind för mig och helblind för gästerna) under en kväll, så det var bara att hålla det löftet.
Kväll 1:
Visa bifogad bild 4579
1995 Charles Heidsieck Blanc des Millenaires levererar på mycket hög nivå som vanligt. 1:a totalt i blindprovningen
2008 Legras-Haas BdB levererade högt över min förväntan och kom ut som klar 2:a, på nästan samma poäng som Charles Heidsieck BdM
2002 Pasqual Doquet kom långt efter champagnerna ovan som 3:a och ratades som 3:a eller 4:a hos de flesta
Jacquesson 737 var 4:a hos de flesta och 3:a hos mig.
Som vanligt hade min frus tryffelnäsa ställt in sig så hon prickade dem i prisordning även om hon hade vissa problem med Legras & Haas som även hon ratade högt när den var kall och sänkte betyget när den fått en del värme i glaset. När den var kall levererade den på så gott som samma nivå som Charles Heidsieck BdM. (Hon tycker inte om Jacquesson's 700 serie och tog direkt den och sa att den kommer garanterat hamna 4:a hos henne).
Eftermiddag/Kväll 2:
Visa bifogad bild 4580
Tog vi bara och drack lite champagne innan middagen
1999 Pol Roger Cuvée sir Winston Churchill - En av de få riktigt bra champagnerna från 99 i mitt tycke, som var mycket bra som vanigt.
2002 Dom Perignon - Också mycket bra och något bättre än Winston 99. Denna flaska var en av de bättre Dom P från 02 som jag druckit.
Ytterligare lovprisade för CH 1995 BdM, dessutom blint! Pinsamt nog har jag vare sig druckit eller köpt den än. Men det får det bli ändring på genast. Lön imorgon och skatteåterbäring i veckorna...
Dompa 02 har alltid levererat tycker jag och är den bästa vid släpp sedan 95/96 enligt mig. Jaquesson är inte en publikfriare och har det tufft blint. NVn är en torr syrlig rackare ung...