Martins januaribubblor
I ett försök att muntra upp tillvaron i en för övrigt ganska grå månad bjöd jag alltså in ett gäng vinvänner till lite hedonistiskt torsdagsbus. Min plan var att hälla upp en vertikal av tre prestigechampagner från samma hemliga producent och samtliga gäster ombads ta med sig var sin riktigt bra och folierad flaska. Vi var åtta kring bordet, varav fem från forumet: undertecknad samt
@Daniel A @LarsW @Skaggs och
@Trydebull . Samtliga champagner serverades blint (mina försiktiga poäng inom parentes).
Kvällens aperitif:
Paul Déthune Cuvée Prestige Princesse des Thunes (2007-bas, degorgerad i september 2015). En mycket bra och svårgissad start! Efter att gänget till slut lyckats ta sig till Ambonnay och
@Daniel A konstaterade att "det är i alla fall
inte Paul Déthune", fick jag ju avslöja flaskan!
Den har en utvecklad, komplex, fruktig, gräddig och något kryddig doft. Inslag av gula äpplen, gula vingummin, gula blommor, smör, saffran och apelsin. Mycket gult! Smaken är frisk, fruktig, något utvecklad och fint balanserad. Här hittar jag apelsin, gula äpplen och mynta. (86 p)
Första flighten:
I min enfald trodde jag det skulle vara ganska lätt att plocka vilken producent det här handlade om, men för att hjälpa gänget på traven hade jag för säkerhets skull förberett lite På spåret-inspirerade ledtrådar!
På 10-poängsnivån hette det exempelvis: ”Från ceremonimästare till AV. På tal om mästare finns det för övrigt en tydlig koppling till vår aperitif”. Det visade sig till slut att den ende som kopplade det här (och övriga ledtrådar) var
@Skaggs (snyggt!), medan övriga var rejält ute och cyklade! Det hindrade dock inte vissa från att vara oerhört självsäkra i sin framtoning. Inga namn nämnda, men ”någon” var exempelvis oerhört säker direkt från start på vilken producent
och vilka årgångar det handlade om! För säkerhets skull lade h*n till en reservproducent också… (båda var för övrigt fel)
2004 Dom Pérignon: En fantastisk champagne, men möjligen ändå en relativt svag flaska. Utvecklad och fruktig doft med inslag av krut, smutsiga stenar, citron, persika, gula vingummin, gräddkola, hasselnötter, marsipan och honung. Efter hand något rostade toner. Utvecklad och fruktig smak med härlig koncentration. Persika, gula äpplen, hasselnötter och grapefrukt. (90 p)
1999 Dom Pérignon: Klart skum till en början, men bjuder på en fantastisk glasutveckling och landar till sist i ett mycket bra slutomdöme. Utvecklad och komplex doft med lite rieslingtoner. Inslag av gummi, brynt smör, lakrits, sten, vita vingummin, äpplen, honungsmelon och persika. Utvecklad och fruktig smak med tydlig sälta. Något bitter till en början. Smör, grapefrukt, mogna päron, nektarin och röda äpplen. Mycket röda äpplen i eftersmaken. (88-89 p)
1985 Dom Pérignon: Otroligt bra och flightens bästa vin! Mogen, komplex och något kryddig doft med rostade toner. Tydliga sherrytoner efter ett tag. Inslag av gräddkola, kex, hasselnötter, massor av svamp, äppelkaka och smör. Mogen och något fruktig smak med en angenäm bitterhet. Nötter, smör, stekt svamp och crème brûlée. Krug 88 trodde någon vid bordet.
Det är ett bra betyg! (92 p)
Intressant nog hade 85:an en oväntat modern
Cuvée Dom Pérignon-kapsyl!
Någon som har upplevt något liknande tidigare?
Andra flighten:
Jacques Selosse Initial (degorgerad december 2016, gissningsvis 2011/2010/2009): En nanosekund efter man lyft det här glaset mot nästan, förstod man att det innehöll Selosse!
Någon var inne på att det kunde vara en Substance men för mig kändes det ganska uppenbart att det handlade om en Initial "med lite ålder", vilket jag också gissade på. Den är fortfarande relativt ung, men fantastisk! Mycket blommig, tydligt oxiderad och något kryddig doft med en lätt pikant ton. Inslag av hyacint, jäst, tvål, dvärgbanan, skumbanan, grillad citron och ek. Mycket frisk, något fruktig och mycket torr smak. Fortfarande ung. Jäst, gröna äpplen, citron och lite banan. (90 p)
Jacques Selosse Sous le Mont (degorgerad januari 2016, 2009-bas):
@Daniel A avslöjade ganska snabbt att han, p g a den roséaktiga färgen, starkt misstänkte att det här var hans vin och lite senare även att det
inte var någon rosé... Strax efter att jag slängt iväg en kontrollfråga om den kom från Aube (oklart vilken producent jag tänkte på där), blev doften av hyacint plötsligt väldigt påtaglig och jag gissade på Selosse. Och eftersom
@Daniel A redan avslöjat att jag inte druckit den här champagnen tidigare var det helt plötsligt självklart att det handlade om Sous le Mont!
Den är mycket, mycket bra men numret mindre än Initial idag. Komplex, blommig och oxiderad doft med inslag av skaldjur, tvål, hyacint, röda bär, cola, choklad och lakrits. Frisk, fruktig och mycket torr smak av nypon, örter, röda äpplen och salmiak. Känns ofärdig och i behov av ytterligare lagring. (89 p)
1995 Henriot Cuvée des Enchanteleurs: En fantastisk och perfekt drickmogen champagne! Utvecklad och mineralig doft med tydlig sälta. Inslag av citrus, burkchampinjoner, grädde och kaffe. Utvecklad, fruktig och torr smak av lime och äpplen med tydligt rostade toner och en påtaglig syra. (91 p)
1996 La Grande Dame: Jag, liksom övriga var först ganska lost här, men när
@LarsW till slut avslöjade att den här champagnen fanns med även vid det stora majslaget förra året (när Göteborgsmaffian var på besök), gissade jag på La Grande Dame 96. Den är helt fantastisk och bäst i flighten, trots den tuffa konkurrensen! Utvecklad doft med inslag av smör, clementin, persika, mandelmassa och popcorn. Utvecklad, fruktig och otroligt harmonisk smak. Smör, citron, clementin och persika. (92 p)
Tredje flighten:
1985 Leclerc Briant Collection (sannolikt degorgerad 2014): Jag fick tidigt känslan av att det här kunde vara en Special Club, vilket jag också tror att den såldes som från början (med tanke på flaskformen – den gamla Special Club-flaskan), men det var någon annan som lyckades gissa rätt producent. Hur som helst inte helt oväntat, med tanke på att det var
@Skaggs som tog med den!
Det känns som den hunnit passera sitt optimala drickfönster, men den är fortfarande mycket, mycket bra! Fantastisk, mogen, fruktig och klart komplex doft. Inslag av bokna äpplen, lätt smutsig honung, citron, kräftspad, misosoppa, buljong, soja och svamp. Mogen, frisk och relativt lätt smak. Äppelmust, citron, köttgryta och buljong. Något bristande intensitet och något kort. (88 p)
1988 Henriot Cuvée des Enchanteleurs:
Ahh, närmast magisk! Helt klart bäst i flighten. Möjligen var den ännu bättre för något år sedan, men det känns som ett angenämt problem en kväll som denna! Mogen och fruktig doft med inslag av citron, mogna äpplen, svamp, aprikos, persika, nougat, gräddkola, smör och kex. Mogen och fruktig smak av nougat, gräddkola, aprikos, äppelpaj och apelsinmarmelad. (94 p)
1979 Clos des Goisses (eventuellt degorgerad i september 1987): Faktum är att den här flaskan, så gammal som den är, högst oväntat hade degorgeringsdatumet på baksidan
men delar av etiketten hade skavts bort så man såg endast "dégorgée le 8 Septembre 1"... En pragmatiskt lagd deltagare messade då bilden till Charles Philipponnat, som återkom på morgonen efter, gratulerade till den närmast unika upplevelsen att få dricka en 79:a idag och informerade om att den borde vara degorgerad 1987!
Det är en fantastisk champagne även om även den här har passerat sin absoluta topp idag. Mogen, kryddig och komplex doft. Inslag av aprikos, honung, glasstrut, nötter, chesterfieldsoffa, kex, brasa och tändstickor. Smaken är mogen, frisk och fruktig och bjuder på citron (möjligen grillad sådan), aprikos, honung och rostade fat. (92 p)
WOTN blev för övrigt Enchanteleurs 1988 (fem av oss hade den som bästa vin), följt av Clos des Goisses (två förstaplatser) och Dom Pérignon 1985 (en förstaplats).
Det blev, som jag hade hoppats, en fantastisk kväll med ett härligt gäng och en massa underbara flaskor! Högst omedvetet – allt serverades helblint och i slumpvis ordning – blev dessutom ordningen i de två sista flighterna väldigt välregisserad med två Selosse på raken och de mest mogna monstren på slutet!