Senaste champagnerna!
Visa bifogad bild 22994
Paul Bara Comtesse 2002
Bombar på med äpplen direkt. Typiskt PN. Röda äpplen och lite äppelskrutt på näsan. Efter ett tag kommer fikon och lite nejlika. Smaken är lång och intenstiv. Återigen nästan bara äpplen men riktigt mogna sådana. Kanongod och lättdrucken. Bra balans och integrerad syra. Rätt säker på att det var en BdN och tänkte Bouzy eller Ambonnay, gissade Comtesse 04. Ytterligare en 02a som börjar visa upp sig från sin bästa sida.
Enda kritiken är att den är rätt enkelspårig och domineras av äpplen, men vad gör det när det är så gott!
Bouchard Val Vilaine (18)
Skriker nördodlare med allt utom ren frukt. Rengöringsmedel och tvål på näsan med en liten pepprig eftersmak. Skum odlare, skum druva, skum vinmakning. Snustorr men bär ändå upp det. Första gissningen var PM andra gissningen PN från Aube. När den visade sig vara oekad gissade jag direkt på Val Vilaine 16 som jag mindes hade samma orena doft.
Intressant vin som passar de fullständigt avtrubbade vinnördarna men hur gott är det egentligen..?
Billecart No 1 (PM)
Återigen äpplen men även en hel del söta fruktiga och godisaktiga aromer vilket talar för PM. Enklare smak och hade det svårt ikväll. Gissade först Eglys fattigmans-VV som är 100 % PM, när det var fel var det med lite metakunskap lätt att gissa rätt.
Damien Hugot VV 2009
Nu blev det andra bullar! En av kvällens mest komplexa dofter tillsammans med Henriot. Nougat, kaffe och choklad växer fram och förför en! Precis som jag vill ha det. Kändes som rätt mogen och hade fin balans. Tänkte först på hus a la DP och 2002. Plockade inte alls upp eken som jag brukar och var ute och cyklade här på producent och vinstil men inte på kvaliteten! Har fått VV 09 en handfull gånger blint och varit väldigt konsekvent i mina omdömen. Hugots bästa vin för mig så här långt.
Pouillon Chemin de Bois 2008
Mitt eget bidrag. Mycket äpplen och lite kanelkryddig, nästan stickig doft. Lång odlarsmak men väldigt udda och spretig. Har inte hänt så mycket och jag är inte riktigt vän med just Chemin de Bois oavsett år. Ett annorlunda vin minst sagt.
Henriot Rosé 2008
Liknande profil som Hugot med choklad och kaffe. Även lite rostade/krutiga aromer. Lång smak och ytterligare ett riktigt bra vin. Rätt ungt i stilen men ack så drickbart. Första gissningen var Roederer 2012, andra gissningen någon Heidsieck, tredje William Deutz 99. Rätt nära stilmässigt men tänkte inte alls på Henriot. Hittade någon gammal anteckning vid nysläpp och var då inte så imponerad. Köpte inga vilket verkar vara ett misstag.
Betydligt mer utvecklad än sin vita broder.
Andre Clouet 1911 (95/96)
Kvällens solklart mest mogna vin. Karamell, honung och svagt oxiderat men inte negativt. Hyfsad längd men bristande intensitet och tryck. Gissar PN, NV och 90-tal. Med ledtråden att producenten är en storsäljare i framförallt Sverige gissade jag rätt.
Kul att få den här efter 10 år igen. Godkänt vin men inget jag springer bena av mig för.
Marguet Shaman Rosé (16)
Bonusflaska och jag tog inga noter här. Lite ekad hästodlarkaraktär och snustorr yngling uteslöt rätt mycket. Gissade Marguet. Vi funderade på en flaska till men
@Vingubben var förståndig och sa nej. Ibland är det bäst att sluta på topp.
Vinnare var Hugot VV 09 och Henriot Rosé 08. Min egen ranking.
- Bara CMdF 2002 (provades inte av alla)
- Hugot VV 09
- Henriot Rosé 2008
- André Clouet 1911
- Billecart No 1
- Pouillon Chemin de Bois 2008
- Marguet Shaman Rosé
- Bouchard Val Vilaine 18