Senaste champagnerna.
Visa bifogad bild 24691
Inte alla har
@Ekdahl s stoiska tålamod...
William Deutz 2008 öppnades upp en onsdag som det var sagt men en vecka för tidigt.
Var inte så sugen på vare sig ta hela själv eller vaska så jag ringde jourhavande präst som ställde upp med en
Nicolas Feuillatte Palmes d'Or 2008. Båda dracks oblint vilket kanske är lite orättvist mot d'Or men å andra sidan har jag aldrig imponerats blint heller.
Deutzen visade upp mycket äpplen i olika former inklusive äppelmos. Så klart ung men fullt drickbar, kommer blir riktigt bra känns det som. d'Or har mer citrus och är mer åt BdB-hållet och ger inte så mycket i dagsläget. Kan så klart bli mycket bättre men jag kommer inte chansa.
Visa bifogad bild 24690
Flaskorna intogs efter en
NV-provning, så in i mörkret med andra ord som bilden antyder.
Deutz 2008
Brukar inte bli så mycket Deutz i mitt gäng förutom Amour så kul att få blint. Klar husstil, min bästa gissning var Roederer 08. Klarar många år till men bra vin redan nu.
Hugot VV 2006
Kom faktiskt inte ihåg vad jag tyckte eller gissade...
Bollinger GA 1996
...antagligen för att det här vinet sopade banan med allt och är ett av årets viner liksom förra året. Mitt eget. Perfekt mognad och balans för min smak. Fukten har avtagit och mer svamp och knäck framträder tillsammans med lite oxiderade toner som krydda. Lång och intensiv smak. Champagne när det är som bäst! Tyvärr min sista flaska men försökte besegra samlargenen och öppna upp en flaska som jag visste var på topp.
Taittinger Nocturne NV
Ska erkänna att jag gillade den här. Tror jag var inne på Dompa... Klar husstil med liten krutton. Godare än vad jag tyckt oblint med tanke på fördomarna. Återigen ingen som noterar den högre dosagen. Själv tog jag det som lite balans och mognad. Hyfsad rak kork så gissningsvis 3-5 år på korken.
Visa bifogad bild 24689
Snabbvisit hos
@Elvis ledde till följande utmärkta flaskor.
Vilmart Coeur de Cuvée 2002
Klart ekad men inte någon kraftig odlarek. Det tillsammans med en viss pepprighet som jag ofta hittar i Vilmarts viner ledde mig rätt direkt. Bra balans och rätt lång smak om man bortser från andra vinet... Bommade året dock. Gissade 04,08 och 00 för den här hade verkligen fin balans i syran. En av de bästa 02orna jag druckit om inte den bästa och ett bevis på att tålamod lönar sig med Vilmart. Inte konstigt egentligen med tanke på att de undviker malo.
Krug 1996
Mitt eget bidrag och ytterligare lite KBT när det gäller att öppna upp viner när de är på topp oavsett hur många flaskor man har kvar. Skönt kraftigt rostade toner av kaffe och hasselnötter, lite svamp och honung finns där i bakgrunden. Längd och intensitet i kvadrat och smaken dröjer sig kvar länge. Lager på lager om vi vill buteljera språket.
Magnifikt vin och har vissa likheter med GA 96.
Elvis var på rätt spår direkt men lurades av balansen och gissade Krug 90 vilket är förståeligt men jag upplever att många 96or har mjuknat senaste åren.
Drack både GA och Krug 96 förra året så visste hur bra de var. Båda är på sin peak nu för mig så varför hamstra eller kolla auktionspriserna.