Väldigt bra Cristalprovning hos mig igår
.
Med från forumet var
@MartinE och
@Daniel A . Jag skakade fram 08, 09, 12 och 13. Martin tog med sig en 00. Vi var sju personer som provade halvblint. Jag öppnade alla viner förutom 2000 kl 10 på morgonen. 2000 öppnades i anslutning till provningen.
Vi döpte provningen till “Jakten på 08’an”
Generellt - citrusdrivna i smaken, väldigt lite autolytiska noter nämndes i diskussionerna, hög syra och naturligtvis väldigt unga (förutom 2000)
Hade en slatt kvar av alla viner som jag provade idag.
Glas 2 (2000) var mörkare i färgen och hade mer tertiära noter så det var en no-brainer att gissa 2000 på den. I doften burkchampinjoner, mandel och sen uppkom en diskussion om det var Nötcreme eller Nutella i doften
. Själv tyckte jag det var guldnougat
. Jag tyckte inte den var riktigt ren i början, men det mesta av det luftades bort. Sen när vi fyllde på glasen så kom det där orena igen. Satte den på sista plats, tycker inte den presterade speciellt bra jämfört med de andra. Den visade inte alls upp samma struktur i smaken och finishen var heller inte i närheten av de andra. Två pers hade den dock på första plats.
Dag 2 Fortfarande lite oren initialt. Syran kändes högre idag av någon anledning.
Glas 1 (2013) och glas 5 (2008) påminde väldigt mycket om varandra vad gäller syran. Den var knivskarp och zingig. Glas 3 (2012) hade också hög syra men den var mer avrundad.
Glas 5 (2008) var för mig väldigt sluten initialt i doften. Syran var nästan painful. Efterhand kom krut och rök, citrus och någon slags örtig ton (malört?). Här finns även en del vaniljtoner. I smaken knivskarp syra som bär fram mer mogen gul frukt i kombination med citrus jämfrt med glas 1 (som bara var citrus, citrus och citrus i smaken). Bra energi och massor med oförlöst koncentration. Gissade 08 på denna pga att den var så sluten initialt och den knivskarpa syran.
Dag 2 Lika sluten i doften initialt, öppnar upp sig efterhand. Lite mer frukt i smaken idag som modererar syran lite mer.
Glas 1 (2013) hade redan från början fruktiga inslag i doften som efterhand ökade och på slutet gjorde det att den utmärkte sig jmfrt med de andra. Där fanns gula äpplen, vit persika, citrus, någon kände honung. De andra tre hade initialt mer krut/rök i doften än så mycket frukt. I smaken var det citrus, citrus, citrus och superhög syra. Bra finish. Gissade 13 på denna pga den var rätt generöst fruktig (vilket 13 skall vara?) i doften, men kändes väldigt ung i smaken med enbart citrus och skarp syra.
Dag 2 Ungefär samma som gårdagen. Mer frukt i doften och väldigt hög syra i smaken.
Glas 3 (2012) hamnade i centrum direkt med initiala toner av krut, rök, knallpulver och en härlig energi i hela vinet. Efterhand kom det fram grillad citron, vita blommor och lite rostade toner som lyftes av en krispig syra och en härlig balans. Många gissade 08 i början. Men jag tyckte inte det hade den där typiska 08-syran. Syran var mer avrundad, “bredare”, inte lika genomträngande och mer integrerad i helheten. I finishen kom syran tillbaka “på studs”, tog sats och bar fram smakerna på en superschysst sätt. Väldigt bra. (Min vinnare). Gissade 12 på denna efter att jag bestämt mig för vilka glas som var 08 och 13.
Dag 2 De florala tonerna är mer tydliga. Doftar ljuvligt. Väldigt fin balans i smaken. Känns bra att man köpt på sig en hel del av detta.
Glas 4 (2009 från magnum) kändes lite annorlunda. Lägre syra, inte så mycket tryck i midpalate, mer rondör, bredare angrepp och lite kortare finish än de andra. Det fanns även en liten beska i finishen. Gissade 09 på denna pga (upplevd?) lägre syra och den kändes inte lika energisk som de andra. Dessutom fanns det bara 09 kvar att gissa på när jag valt glas för de andra årgångarna.
Dag 2 mer gul frukt, nötighet och lite krut. I smaken definitivt mindre energi än 08, 12,13. Kände ingen beska i finishen idag.
Dag 2 senare - Dricker andra halvan av magnumen nu ikväll och det gör inte alls ont. När man dricker den i ensamt majestät utan andra årgångar bredvid så känns den väldigt trevlig och drickbar. Någon skrev “burgundy like” och ja, kanske det.
Vi röstade om top 3 och gissade vilken årgång det var i glasen innan den dramatiska avtäckningen.
1= 30p, 2= 20p, 3=10p
2012 160 p
2008 130 p
2000 90 p
2013 20 p
2009 10 p
Jag tyckte 2012 var bäst, därefter 2008 och som trea 2009.
Avslutar med att nämna att jag hade full pott och lyckades sätta alla årgångar i rätt glas
. Säkert mycket tur men tycker ändå att jag resonerade mig fram till det på ett hyfsat logiskt sätt!