This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Alltså, bilderna!!! 10 poäng!Visa bifogad bild 25192
2004 Comte Audoin de Dampierre
Eftersom jag inte hade druckit denna champagne på ett tag så köpte jag en flaska för ett tag sedan och blev då så pass imponerad att jag köpte tre flaskor till. Bra köp!
För om förra flaskan var bra så är denna helt underbar. I alla fall om en värdesätter mognad.
Härlig doft som bjuder på bl.a. sherry, smör, kola, bränt socker och marsipan. Även om aromerna kommer igen i smaken så finns här även god frukt av äpple och mer tropiska sorter. Skulle nog vilja säga att den är absolut drickfärdig. Rik komplex doft och smak med härliga mognadstoner. Läckert!
När var den deggad?Visa bifogad bild 25192
Eftersom jag inte hade druckit denna champagne på ett tag så köpte jag en flaska för ett tag sedan och blev då så pass imponerad att jag köpte tre flaskor till. Bra köp!
För om förra flaskan var bra så är denna helt underbar. I alla fall om en värdesätter mognad.
Härlig doft som bjuder på bl.a. sherry, smör, kola, bränt socker och marsipan. Även om aromerna kommer igen i smaken så finns här även god frukt av äpple och mer tropiska sorter. Skulle nog vilja säga att den är absolut drickfärdig. Rik komplex doft och smak med härliga mognadstoner. Läckert!
Drack den i tisdags och var inte överdrivet imponerad så den kommer nog med en del flaskvariation? Min flaska hade typ medelstor doft med en del trevliga mognadstoner men i smaken var den medioker och försvann rätt fort i finishen. Kanske skall ge den en chans tillVisa bifogad bild 25192
Finns ingen information på själva flaskan men kanske att korken visar detta. Någon som vet?När var den deggad?
Jag beställde faktiskt ytterligare tre flaskor igår. Svårt att hitta mogen god champagne och jag tycker att denna verkligen levererade för pengen. Men jag har en annan vinbudget än du. Men förstår vad du menar med ”finishen” men är själv inte lika känslig där om det finns sköna mognadstoner.Drack den i tisdags och var inte överdrivet imponerad så den kommer nog med en del flaskvariation? Min flaska hade typ medelstor doft med en del trevliga mognadstoner men i smaken var den medioker och försvann rätt fort i finishen. Kanske skall ge den en chans till
Vad tror du om drickfönstret? Jag har låtit mina ligga och egentligen tänkt vänta ytterligare 3-5 år, men man blir ju sugen...Visa bifogad bild 25211
Delamotte, 2008
Ville vara säker på att jag öppnade något riktigt bra så det fick bli en Delamotte -08. Det här är väldigt publikt. Gräddig mousse, vaniljbulle, citronzest, nougat och en perfekt balans. Saknar kanske lite längd men ack vad bra den är. 93p
Degdatum kan säkerligen vara avhängande i frågan också. Mina är nog rätt så nyligen degade och behöver ytterligare ett par år som tidigast.Vad tror du om drickfönstret? Jag har låtit mina ligga och egentligen tänkt vänta ytterligare 3-5 år, men man blir ju sugen...
Jag tycker också de ska ligga ett ta till. Jag har för mig att det faktiskt var samma deg-datum på de jag köpte nu nyligt från philipsson och de jag köpte för drygt ett år sedan.Degdatum kan säkerligen vara avhängande i frågan också. Mina är nog rätt så nyligen degade och behöver ytterligare ett par år som tidigast.
Dricks riktigt bra redan nu men lätt 10 år till.Vad tror du om drickfönstret? Jag har låtit mina ligga och egentligen tänkt vänta ytterligare 3-5 år, men man blir ju sugen...
Jag tycker också de ska ligga ett ta till. Jag har för mig att det faktiskt var samma deg-datum på de jag köpte nu nyligt från philipsson och de jag köpte för drygt ett år sedan.
Tackar, bra att veta!Dricks riktigt bra redan nu men lätt 10 år till.
Jag går mer igång på strukturen och hur vinet känns i munnen än vad det är för aromer som finns. Men mognadstoner är ju alltid trevligt så jag hoppas det var en sämre flaska jag drack och beställde en till för att testa.Jag beställde faktiskt ytterligare tre flaskor igår. Svårt att hitta mogen god champagne och jag tycker att denna verkligen levererade för pengen. Men jag har en annan vinbudget än du. Men förstår vad du menar med ”finishen” men är själv inte lika känslig där om det finns sköna mognadstoner.
När det gäller röda viner så håller jag med dig helt och hållet. Struktur och munkänsla är viktigast även för mig.Jag går mer igång på strukturen och hur vinet känns i munnen än vad det är för aromer som finns. Men mognadstoner är ju alltid trevligt så jag hoppas det var en sämre flaska jag drack och beställde en till för att testa.
Fick efter mycket om och men en bild från Comptoir ang. deras Charles och det var bas -16 och deg -20 så gjorde en jättebeställning åt mig och en vän. Blev 334 per flaska hem till dörren vilket känns som grymt bra pris med tanke på vad den levererar. 54% årgång 2016 och 46% reservviner och för första gången med lite ek också (kanske därför jag och @Crist(al)ian 77 höll den så högt när vi fick den blint sist )Litade nog på @Crist(al)ian 77 som skrev bas -17, men han skrev även bas 17 på initialen som var bas januari 16 så han lägger nog på ett år extra av bara farten.
Kul jämförelse! När jag provade Rare 08 tänkte jag på just DP 08. Tyckte Rare var riktigt bra men det har jag också tyckt DP varit i stort sett samtliga gånger jag provat blint och oblint.2008 DP vs 2008 Rare
Båda bra och trevliga. Dock inget man blir superexalterad av (ännu?). Kanske lite för högt ställda förväntningar, men DP’n kändes nästan lite statisk och oengagerad (ser att jag även skrev det på förra flaskan jag drack). Det var mer liv i Rare med mer energi på midpalate, piggare syra och längre finish.
Visa bifogad bild 25166
Vilka viner! Kungen av "enklare" mogen champagne visar återigen varför vanlig vintage är klart underskattat.Nyårskvällens uppställning.
Pol Roger Brut Reserve 1995
I näsan är det stekta kantareller och grillad citron. Lite källardamm först men det vädras fort bort. Rostat kaffe. Nästan lite petroleum vibbar och en hint av fläder.
I munnen är det en pigg syra. Moget men inte trött på något sätt! Den grillade citronen går igen. Ostronskal och saltvatten. Ananas och lime.
God i kvadrat!
93p
Drick om ni har dem. Kommer nog inte bli bättre. Bara annorlunda. Med det sagt så är jag säker på att dessa kommer hålla i 10+ år till.
Visa bifogad bild 25171
Gimmonet Millésime de Collection 1996 Magnum
I näsan är det oliver och rotfrukter. Jäst. Nybakt bröd. Grå päron. Citronen är konserverad. Vita vingummin.
I munnen är det ganska stram syra, mjuknar dock efter några timmar. Goa källartoner. Skiffer och skalbeska. Den konserverade citronen är lite sötare än i doften.
Känns som detta har ännu mer att ge med lagring.
Men god som tusan redan nu.
92+(+)p
Visa bifogad bild 25172Visa bifogad bild 25173
Pol Roger "PR" 1988
Mumma! Jäklar alltså!! Lycklig!!!
I näsan är det karamell, smör och honung! Nybakat bröd med mer smör. Marshmallows och papaya. Kanderad citron och lite insulin... efter några timmar får jag vibbar mot äppelpaj.
I munnen är det en mjuk syra. Sötma från honung. Romerska bågar. Gravensteinmust och grillad citron. Lichee och en liten trivsam korksmak (inte korkad). En eftersmak som varar en halv evighet.
Tyckte först den kanske var en aning trött men utöver kvällen ändrar jag mig och känner den är perfekt i fas nu. Om man gillar mogen skumpa vill säga.
Kommer upp i topp-tre av vad jag druckit av mousserande i år!
96p
Visa bifogad bild 25174
Ja, mycket bra vin med mognad men jag tyckte 00 hade pikat redan då och köpte inte på mig fler.Det var bättre förr
Ångrar än att jag inte köpte fler Cve Vincent -00 när de såldes ut för 525 spänn vilket borde ha varit i samma tidsspann.