Vinprovning i lördags tillsammans med
@Crist(al)ian 77 ,
@Vingubben ,
@LeChat och
@Ekdahl
Huvudtemat var bubbel.
Som aperetiff serverades en trevlig skumpa med trevliga mognadstoner och fräsch syra som gjorde det svårt att gissa ålder. Mycket gott och en perfekt starter!
@Vingubben lyckades pricka producent.
De Sousa Caudalies med bas 2017. Kul att dricka ett så bra vin baserat på ett år som är nedskrivet som 2017.
Sen till provningen. 5 viner till att börja med.
1:
I näsan hittar jag lite damm, grå päron och frisk syra. Tycker mig finna en hint av ålder.
I munnen är det färsk citron, karamell och lagom dosage. Bra eftersmak.
Många förslag till
@LeChat avslöjar att det är från 2007 och en producent som är känd för att göra bra vin från svagare år… så klart!
Vilmart Coeur de Cuvée 2007.
Jättekul tänkte jag för mig själv när vi närmade oss min flaska…
2:
Doft med karamelliserat socker. Smör. Kantareller. Rosenvatten.
Mjuk och polerad utan att på minsta sätt vara tråkig, tvärtom är den otroligt elegant. Äppelmos och kolafudge. Havsluft och konserverad citron. Snygg syra som hintar mot årgången.
Här kommer vi ganska snabbt in på rätt producent och efter lite metagissning också vin och årgång.
Billecart Salmon Cuvée Nicolas-François 1996
Druckit denna många gånger både på halv- och helflaska. Supergod och vinnare i uppställnigngen.
3: Mitt (första) vin
I näsan är det ålder med power. Smörstekt svamp. Grillad citron. Surdegsbröd med extra jäst.
I munnen mest kraft av alla skumpor. Mullig men med en frisk syra och fantastisk längd. Mer smörstekt svamp med citrus.
Tog med denna för att jag trodde den skulle bli lätt att ta halvblint i uppställningen, som det blev nu singlade jag slant i huvudet mellan detta och vin nummer 4…
Vilmart Coeur de Cuvée 1997.
Väldigt fin fas nu om man gillar mogen skumpa, vi var två som hade den på första plats
4:
Igen ålder med kraft. Fin (välstädad) vinkällare. Svamp och smör.
I munnen är det smör och svamp. Lite mjukare och kortare än vin nummer 3. Jäst och nygräddat bröd.
Här hinner vi knappt gissa innan
@Vingubben hämtar flaskan och ställer den på bordet…
Vilmart Coeur de Cuvée 1999…
Vad är oddsen att bland 4 personer tar 3 med sig samma vin av olika årgångar?
I mitt fall så ägde jag två flaskor Vilmart och detta var den ena så inget vin som jag har mycket av.
Vi roade oss lite med att räkna sannolikheter ett tag.
5: Mitt (andra) vin
Krut och citrus i näsan. Hint av ålder. Doften lovar en del.
Smaken levererar nästan inget då. Mjuk. Svag. Kort eftersmak. Inget dåligt vin men blir mördad i konkurrensen.
Gramona Cava Brut Nature III Lustros Gran Reserva Finca Font de Jui 2011 (längst namn för kvällen iaf)
Tog med denna som en svart häst, på doften kunde man tänka sig en skumpa men smaken avslöjade den. Samtliga gav den jumboplats.
6: Nu har
@Ekdahl tillslutit och ett nytt bubbel hamnar på bordet.
Ek, smultron och äpple har jag noterat i doften.
Vaniljglass, grädde och konserverad citron i smaken.
Mycket trevlig och hade nog kunnat knipa en 4e plats om den stått med i den ursprungliga uppställningen.
Ingen som hade en chans att gissa rätt som jag kan minnas.
Cattier Cuvée Renaissance 2006
Vin nummer 7 och 8 var röda och hittas
här (OBS värt att läsa!)
Sen en bubbelbonus
9: Nu börjar noterna bli lidande… och flaskan kom visst inte med på bild...
Doft med nagellack och rotfrukter. Sherry. Äppelmos.
I munnen är det off. Mjuk. Bokna äpplen, Grillad rotselleri. Ingen harmoni och weird. Ska det smaka så här?
Tror de flesta hade detta på jumboplats för kvällen.
Jacquesson Cuvée No. 732 (deg 2008)
Min rankning till var initialt
1: Vilmart 1997 (96p)
2: Vilmart 1999 (95p)
3: Billecart 1996 (95p)
4: Vilmart 2007 (92++p)
5: Cavan...
Lite senare när jag provade Cattier hade den nog hamnat på delad 4e plats och Jacquesson på sista plats.
Med några timmar i glaset så började jag dessutom föredra Billecarten före Vilmart 1999 men nu klyver vi hårstrån.
@Crist(al)ian 77 har sammanställningen för omröstningen som jag trodde jag skrivit ned men det var nog önsketänkande...
Visa bifogad bild 27675