Årets första vinprovning i Sävedalen 2023-01-06 del 1 (Champagne)
Närvarande var
@Vingubben ,
@Crist(al)ian 77 ,
@feskhandlarn ,
@chambertin @Jesper (champagne delen av provningen)
Först två aperitifer.
Mogna äpplen och grillad citron i näsan.
Äppelpaj och skalbeska. Kändes lite söt. Tänker odlare. Kom dock lite sent och denna hade nog vart öppne ett tag och fick den inte helt kall.
Ingen aning vad jag skulle gissa, rätt var
Bouchard Côte de Val Vilaine (vill minnas det var en BdN).
Rökt bacon, ek och ananas i näsan.
Mjuk syra i munnen. Tropisk frukt. Frisk citron. Tillgänglig och drickfärdig. Mycket god var allas omdöme.
Till trots för många hintar hittade ingen rätt.
Bollinger TX 17 med reservviner tillbaka till 2007 tror jag det var.
Visa bifogad bild 28094
Första champagneflighten (inga viner avslöjades innan vi druckit båda skumpaflajterna).
1:
Krutrök, krutrök och mer krutrök i näsan. Detta är inte nyår, detta är Verdun! Tar lång tid innan jag känner något annat. Har vanligtvis inget emot krutiga skumpor men denna var ltie väl överdriven.
Skalbeska, clementin och konserverad citron i munnen. Mogen på väg mot att bli övermogen. Mycket smak men låg syra.
Gissade Legras Precidence 2002 då jag upplevt den som väldigt krutig och lite på väg utför sista gången jag provade den.
Rätt var
Dom Perignon P2 2003.
Oj, inte vad jag trodde, gjorde inte ont att dricka men kom sist i flighten för mig.
Korrekt flaska? Jag har å andra sidan aldrig imponerats av en champagne från 2003.
2:
Gröna äpplen, hav och kolakaramell i näsan.
Grapefrukt med socker på. Mogna äpplen och nötter. Duktig syra.
Efter ett tag när nötterna började komma fram började polletten sakta trilla ned men klarade inte av att gissa före avtäckning.
Bollinger 2012.
Denna kommer blir riktigt, riktigt bra med tiden och tror inte man måste vänta en halv evighet på den.
3:
Mandarin och citron i näsan. Gummi och något spritigt som jag till slut identifierar som calvados.
I munnen är den mogen. Bröd, grillad citron och vaniljpudding. Karamell och citrusfudge.
Hum… lika lost som på första flaskan – men tänkte konstant nog odlare i alla fall….
Bouchard les Ursuels 2013
4:
Citron i kvadrat. Med tiden och lite värme blir det grädde, vanilj och jäst.
I munnen ännu stramare än i näsan. Frisk som få men känns oförlöst. Finns mycket som väntar på att komma fram en liten bit/tid bort. Tänker ung prestige har jag ett svagt minne av.
Cristal 2012.
Hmm, denna borde jag kommit ihåg, fick samma serverad 2-3 år sen och hade en liknande upplevelse då även om den har kommit en bit på vägen nu.
Visa bifogad bild 28095
Andra champagneflighten.
5:
Först är det mest stickiga krusbär i näsan. Med lite tid kommer det lime och ingefära. Tänker självklar odlare.
I munnen är det först mest citronvatten och stram frukt. Växer med tiden och blir riktigt god med karamelltoner, äpplen och havsvatten. Känns ung då men med ordentlig potential.
Vid omröstning var den nog tredje plats för mig men med mer tid i glaset gick den upp till andra plats.
Hugot M18
100% Pinot Menuier. 100% potential!
6:
My god!
Mogen! Smörstekta kantareller. Mer smör. Grädde och pajkant. Alla (ALLA) tropiska frukter. Crème brulee. En doft som breder ut sig och växer och växer…
I munnen är det DEN perfekta sötman utan att vara söt (TM). Smör, smör och smör. Härlig frukt och enorm längd. Elegans före muskler. Fortfarande bra syra och lång eftersmak.
Var helt säker på att detta var min flaska.
Dom Perignon 1995.
Jag vill att 2023 ska blir bättre än 2022 på alla sätt så tänkte jag går ut starkt på första provningen för året men kunde inte föreställa mig att detta skulle vara den bästa Dompa jag druckit!
Tror
@Vingubben sa det bäst: Den här flaskan är perfekt just nu, inte igår och inte i morgon, utan just nu är den i zenit!
Magiskt vin!
I min poängvärld minst
97p och kvalar lätt in på min topp-10 lista över bästa champagner.
7:
Det är först kiwi och omogna citroner. Rök och en ton av avlopp som vädras bort med tiden.
I munnen klarar den på något sätt att kombinera mjuk citron med en stramhet och beska som jag inte helt kommer överens med.
Ingen aning om denna.
Louis Dousset Solera (2008-2011) zero dossage.
Ja, inte min kopp te (glas champagne) helt enkelt.
8:
Grapefrukt och grillad citron. Länge ganska diskret.
I munnen känns den delvismogen men frisk syra – jag tänker reserviner. Brioche, blodappelsin (eller är det bara färgen som sätter griller i huvudet på mig) och lyche.
Jag är ingen höjdare på rosé och tog inte denna men gillade den och satte den till att börja med på andra plats i flighten.
Billecart Salmon Cuvée Elisabeth 2008.
Trevligt! Glad jag har av denna. Med 5+ år till kommer den bli riktigt bra!
Visa bifogad bild 28096
Del 2 av