Vinkväll med
@Vingubben,
@Jesper,
@v_skogh och hemvändaren
@CH.
Som ovan och relativt nybliven löneslav kom jag för en gång skull sist och fick direkt några föråkare i handen.
Georg Breuer Brut 2008
Rätt maffig och mastig. Röda äpplen, bröd. Hade även lite mandarin. Ung men drickmogen. Känns som hus, pinot och ek. Fick inga hållhakar och tänkte det var ett hus som jag har dålig koll på. Gissade Veuve GD 2008 eller 12. Rätt kul vin som har framtiden för sig. Ledtråden att det var 4 druvor i tog mig till Italien för jag vet ingen champagne med 4 druvor i.
Bouche Saphir
Även här kände jag lite mandarin och vissa andra likheter, som för ett ögonblick vid första sniffen tänkte att båda kunde vara Chetillons. Det här vinet var klart yngre och kändes mer som chardonnay än första. Även här lite ek, vet inte om jag gissade något men det var garanterat fel. Ledtråden var Pierry och där känner jag bara till Leclerc.
Inga stora viner men en bra början!
Till maten serverades
Cervaro della Sala 2020. Vilket vin! Klart ekat och maffigt. Blommor och nötig smörighet med lite persika. I munnen känns syran så mycket att det känns som kolsyra bak i tungan. Mineralisk. Kompenseras bra av fylligheten. Alla gissar ekad chardonnay men från olika världsdelar. Jag tänkte på mogen ekad toppchablis från le Clos med tanke på syran. När alla hade gissat fel gissade jag Franciacorta som lurat mig till Bourgogne tidigare. Kvällens vin för mig och drickmogen redan nu. Det här är ett vin som jag alltid gillat men aldrig köpt av någon märklig anledning. För billigt kanske...
Första gången jag drack var blint och årgång 2011 på restaurang
Pergola och då älskade jag det med. Tror
@Beo brukar tala väl om Cervaro della Sala.
Sen blev det 4 skumpor där den egna serverades halvblint.
Krug GC (2010)
Pang på rödbetan här med krut, choklad och rostade nötter. Solklart hus. Bra syra och ung i munnen även om det är komplext så det förslår. Hur gott som helst och solklar total vinnare i flighten. Kombinationen av krut, ek/oxidation och rostade nötter kan nästan bara vara Heidsieck eller Krug för mig. Gissade först Heidsieck innan jag fick den förvillande ledtråden att den kan misstas för en BdB. Många felgissningar har jag på mitt samvete men att gissa BdB på Krug är inget jag brukar göra, såvida det inte är CdM förstås...
Sedan insåg jag att ledtråden kom från en Bordeux-Bourgognegubbe som förknippar krut med chardonnay och inte vinmakning.
Lasse & Hasse Les Sillons 2012
Äpple och lite ung honung. Mjuk, charmig, krämig och i perfekt harmoni. Kände lite diskret ek. Finstämt och elgant vin. Den här dagen var jag tydligen sofistikerad för jag hade den här som etta på grund av att vinet var så harmoniskt. Kul att få blint för Sillons och Pi är de viner från Lasse och Hasse som jag rankat högst tidigare. Övriga viner är alldeles för generiska för min smak.
Bonville Les Belles Voyes 2012
Solklar bananodlardoft med misstänkt häst. Spretigt och lite funkigt på ett bra sätt med lite filtmatta och blommor i bakgrunden. Potentialen är riktigt hög och vinet har det mesta som jag gillar men tyvärr är det en grön ton med inslag av sparris som dödar all glädje. Finns även ett inslag av skalbeska. De gröna tonerna gör att jag är helt övertygad om att det är en 2011a med nyckelpigor. Gissar Kartongen.
Oklart om det här var en dålig flaska för så här har jag aldrig upplevt Belles innan.
Larmandier-Bernier Vielles Vignes de Cramant 2002 (Levant)
Mitt eget vin och kvällens solklart mognaste vin. Röda äpplen och äppelmos, lite honung men även oxidativa drag åt det lite trötta hållet. Bra syra och lång eftersmak som lyfter det här vinet. Gillar man mognad före allt så är det här ett toppvin. Sista flaskan och det är jag nöjd med, för mig har det här vinet passerat zenit för några år sedan. Lite märkligt ändå eftersom 08an är tokung fortfarande och 2002 är en extremt snipig årgång.
Total ranking med inverterad poäng (antal förstaröster):
- Krug GC (2010) - 7 p (3)
- Les Sillons 2012 - 13 p (1)
- Les Belles Voyes 2012 - 15 p (1)
- Vielles Vignes de Cramant 2002 - 15 p
Min ranking:
- Les Sillons 2012
- Krug GC
- Vielles Vignes de Cramant 2002
- Les Belles Voyes 2012
Slutsats: Krug är gott!