Lunchprovning med bl.a.
@LeChat och
@Mattias Schyberg.
Visa bifogad bild 28912
Krug GC (bas 14)
Äpple, svagt krut och rostade nötter. Trevlig doft men med en besvärande skiten och unken ton i bakgrunden som några beskriver som avlopp eller akvarievatten. I munnen är den rätt kort och enkel och växer aldrig ut. Stum utan syrarygg. Tänker Heidsieck men hos Mattias är det bäst att räkna med att bli lurad så med den utgångspunkten gissas det Fontanafredda. Fast den här gången lurades Mattias genom att inte luras.
Intressant nog så var jag inne på Krug när jag fick Fontanafredda förra gången av Mattias. Same, same, but different...
Ny GC från sin tråkiga sida. 10- och 13-bas var betydligt roligare som nysläppta. Men eftersom jag går efter principen att historisk avkastning är en garant för framtida avkastning är jag inte orolig för mina flaskor, än i alla fall...
De Sousa Mycorhize (bas 16, deg 20)
Klart ekad vitblommig skumpa med lite ingefära. Smak av röda äpplen och rejält mustig och fyllig kropp med krämigt avslut. Bäst från start även om den utvecklades minst av alla i glaset. Den här ekade stilen är jag svag verkligen svag för.
Vilmart CdC 2008
Kola, smör och honung. Klart mognast men ändå ung i smaken. Klassisk, stilren champagne. Var övertygad om att det var hus med ståltank och malo, gissade BdB 04. Hade lite skön surdegsbrödighet över sig med. Växte med luft och förstår de som hade den här som etta. Vilmart blir jag ofta lurad av både när det gäller eken och om det är hus eller inte. Oavsett blir jag aldrig besviken. Kan konstatera att jag har oförskämt lite Vilmart i källaren.
Clandestin Austral (2018)
Oj! Klart udda fågel. Var först i nya världen. Primärt äpplecider senare kommer fikon, persika och blomkryddig ek. Växer verkligen med luft och avancerar från sista till andra plats för mig. Övriga hade den sist hela tiden och det här är verkligen acquired taste. Väldigt odlaraktig men utan en massa filt och skumbanan. Gissar Clandestin. Klart tropisk frukt på doften, så pass att en tyckte det var för mycket socker trots 0 g...
Min ranking:
- De Sousa Mycorhize
- Clandestin Austral
- Vilmart CdC 2008
- Krug GC
Total ranking med inverterad poäng (antal förstaröster):
- Vilmart CdC 2008 - 6 (3)
- De Sousa - 9 (1)
- Krug GC - 11
- Clandestin - 14
Vi hann till och med lite vårsol innan lunchprovningen övergick i kvällsprovning och rödtjut...