FredrikC
Medlem
Men enligt Cristian ska jag ju gilla den för båda har ek haha. Jag tycker också de är väldigt olika.De är extremt olika. Extremt lite är likt Selosse
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Men enligt Cristian ska jag ju gilla den för båda har ek haha. Jag tycker också de är väldigt olika.De är extremt olika. Extremt lite är likt Selosse
Nej Krug och Selosse är inte lika. Minns inte att jag själv eller någon annans skulle förväxlat dessa blint.Tack. Helt otroligt va den gifte sig bra med rätterna.
Tycker du krug och selosse är lika i smak?
Jag tycker verkligen inte det.
Det är väll inte bara vad det åldras i som påverkar smak?
Drack LGA 08 mars 21 och skrev tasting noten ovan.2008 Bollinger Champagne La Grande Année (deg jun 18)
Stor doft av gula (lite bokna) äpplen, nästan äppelmust, grillad citron, ingefära, ett uns honung, kryddor, nötter, rostade toner, lite rökig mineralitet, lite brödiga toner i bakgrunden. Den har verkligen en stor, komplex, djup doft med lager på lager känsla
I munnen frisk syra. Den känns inte lika utvecklad här, men hittar grillad citrus, kryddor, äpplen. Finishen är lång och kryddig.
Sällan jag har hört att vass syra drar ner poängen på en skumpa. Förmodligen en bojodrickare.Drack LGA 08 mars 21 och skrev tasting noten ovan.
Igår hade jag med den på en BYOB och i princip har jag skrivit en likadan tasting not när jag tittar i mina anteckningar. Den är dock ett snäpp intensivare än för två år sedan, har en rundare kropp och jag har även skrivit nougat/mjölkchoklad och lite flinta/kalk denna gång. 08-syran sticker ut lite och skulle kanske behöva integreras mer. Men som helhet är den fantastiskt bra. Poängen låg mellan 94 och 95+. Dock var det en person som drog ner den till 90 pga för vass syra.
Visa bifogad bild 28936
Jag drog också ner poängen för den är inte helt i balans för närvarande. Men det är detaljer som kanske inte är för allaSällan jag har hört att vass syra drar ner poängen på en skumpa. Förmodligen en bojodrickare.
Fantastiskt vin på alla sätt! Årgång, producent, mognad och stil. Mmm...Visa bifogad bild 28996
2004 Bollinger La Grande Année Rosé (Deg. maj 2013)
Att man dricker flaskor med tio år på korken tillhör inte vanligheterna här hemma. Men antalet år, det brukar vara avgörande för om upplevelsen ska stanna vid god eller vara fantastisk. Att det dessutom är en nästan 20-årig rosé från Bollinger kan ju också hjälpa.
Har druckit denna årgång en gång tidigare, men det är några år sedan och minns den då som god men inte fantastisk vid den tidpunkten. Har även druckit denna i årgång 2002 vilken förmodligen är den godaste rosé som jag druckit.
Nu tycker jag att denna 2004 verkligen levererar något extraordinärt. Svårt att säga om den är i paritet med årgång 2002 men det är på den nivån.
Nu finns mognadstonerna som saknades förra gången med rostade nötter, kaffe, choklad, lite champinjoner, som tillsammans med fruktiga aromer av bl.a. röda bär och blodapelsin gör att det blir till en riktigt smaskig upplevelse.
Champagne, jovisst det är väl gott, men mogen champagne…. det är himmelskt!
Sisådär en tre år senare öppnades nästa flaska.Bonnaire Cramant Vintage 2012
Var tvungen att öppna en flaska för att se om det blir en låda till.... enough said.
Visa bifogad bild 20310
Tack för denna rapport! Jag har två flaskor (inte lådor), så jag avvaktar din nästa avsmakning innan jag rör dem.Sisådär en tre år senare öppnades nästa flaska.
Den var riktigt bra och kändes som att det mesta var på plats. En hint av liten omogen syrlighet fanns kvar så om två år tror jag den kommer vara en perfekt BdB för min palett.
Här är hela intervjun för den nyfikne. Frågan om flaskan kommer 3.50 in i klippet.Lyssnade på en intervju med Denis Brunner (cellarmaster hos Bollinger) som pratade om att den ny flaskformat (som nu även RD 2008 har) har en mindre öppning om 26 mm istället för 29 mm som den tidigare hade på traditionell flaskform. Det ska medföra att oxidationen minskar med 20 % vilket kan jämföras med mangnum flaskor som ska minska med 50 %. Fördel att den ska gå bättre att lagra flaskan. Hur ser det ut hos andra producenter? Någon som har erfarenhet om det gör skillnad (på andra flaskor) eller hört vad andra säger om det?
Livet är gott!!!Visa bifogad bild 29165
2012 Louis Roederer Vintage Brut Rosé
Länge sedan jag öppnade en LR rosé. Vet ju på förhand att jag gillar den mycket. Och jäklar vad god den är!
Ung och fräsch med tydlig syra, men har samtidigt en komplexitet som en mera utvecklad och något mogen champagne.
Stilmässigt finns det många roséchampagner som jag tycker har denna typ av doft- och smakprofil. Även visuellt är de ofta ganska lika med sin kopparfärg.
Roséchampagne som denna med bl.a. röda bär, rostad karaktär, blodapelsin, mentol och lite kexchoklad i avslutet, är helt vansinnigt gott! Högst älskvärd!
Visa bifogad bild 29164
Fruns räkmackor är också högst älskvärda!
Tycker också att Roederers rosé är riktigt bra! Vilka andra roséer tänker du på med likartad stil?Visa bifogad bild 29165
2012 Louis Roederer Vintage Brut Rosé
Länge sedan jag öppnade en LR rosé. Vet ju på förhand att jag gillar den mycket. Och jäklar vad god den är!
Ung och fräsch med tydlig syra, men har samtidigt en komplexitet som en mera utvecklad och något mogen champagne.
Stilmässigt finns det många roséchampagner som jag tycker har denna typ av doft- och smakprofil. Även visuellt är de ofta ganska lika med sin kopparfärg.
Roséchampagne som denna med bl.a. röda bär, rostad karaktär, blodapelsin, mentol och lite kexchoklad i avslutet, är helt vansinnigt gott! Högst älskvärd!
Visa bifogad bild 29166
Fruns räkmackor är också högst älskvärda!
Bl.a. Charles Heidsieck, Damien Hugot, Henriot, Bollinger LGA men finns fler med liknande karaktär.Tycker också att Roederers rosé är riktigt bra! Vilka andra roséer tänker du på med likartad stil?