Snart ny helg och således hög tid att redovisa midsommarhelgens förlustelser:
Jacques Selosse Rosé (deg april 2014): Det här är helt klart kärlek! Samtidigt som den rimligen kommer att fortsätta utvecklas under många år framöver, är den redan så otroligt bra att det känns svårt att motivera varför man borde spara sina flaskor. Den här flaskan är dock inte riktigt lika koncentrerad i smaken som den (från samma låda) jag drack i augusti 2015. Doften är underbar, intensiv, komplex, jordig och oxiderad med inslag av körsbär, jordgubbar, citrus, mineral, jäst, röda äpplen och rosor. Smaken är bärig, frisk, torr, medelfyllig och något utvecklad. Det är massor av mörka körsbär i kombination med söt blodgrape och röda äppelskal. Medelhög syra. Med ett ord:
magisk!
Krug 2003 (deg jan/feb 2014): Tja, vad ska man säga? Det här är första gången jag dricker Krug 2003 och det är en anmärkningsvärt svag Krug! Den dricks över två dagar och första dagen är den helt endimensionell. Doften är förvisso OK men smaken känns väldigt platt, närmast livlös! Dag två vaknar den lyckligtvis till liv, men den är inte i närheten av vad en Krug brukar leverera. Komplex, kryddig och fruktig doft med något rostade toner. Inslag av bränt gummi, jäst, gula äpplen, jordgubbar, persika och mandlar. Frisk, torr och något fruktig smak. Efter två dygns letande hittar jag en kombination av persika och grapefrukt. Hög syra. Det här är så klart inte
dåligt, men definitivt inte Krugstandard! Jag vill dock gärna tro att det finns en tydlig potential från dagens nivå.
André Jacquart Rosé Experience (deg april 2014): Det här är en riktigt trevlig champagne som påminner en hel del om ett rött vin, till såväl utseende som doft och smak! Doften är kraftfull, blommig, bärig och något kryddig med inslag av röda rosor, vinbär, körsbär och smultron. Bärig, frisk, kryddig och mycket torr smak av körsbär, lingon och andra röda bär. Klart drickbar idag, men kan med fördel sparas i minst tre år till!