Jahopp som den klantskalle man är så glömmer man bort en viktig dag som är så viktig för någon att man bara inte får glömma bort denna dag. Mobilen ringer runt 13:30 solen skinner och jag trivs bland kossor och annat dyl denna soliga onsdag, åkte iväg tidigt på morgonen då hon log och sov.
-Vart är du?
På landet.
-Vet du vilken dag det är?
Vadå? Onsdag såklart, varför ringer du och frågar om det?
- Har du inte glömt något?
Nycklarna igen (lider av klassisk nyckel glömska)?
-Idiot jag fyller år idag, och jag hoppas det blir något skoj när du kommer hem, KLICK!
Åf*n är första tanken och ett vad gör jag nu? Jag är ute på vischan, inget ligger på kylning, vädret är bra iofs undrar om det håller sig, men jag har ju inte ens köpt något. Tur är finns det ett frysfack här, så fick åka ett par mil till något sket bolag och stressa in och fråga vad som finns i Champagne väg på hyllan, titta vid mousserande säger den äldre expediten, svär igen rätt högt, inte nog med att hyllan är lika sexig som en kyrkogård så fanns det en i alla fall två André Clouet på magnum, resten av hyllans sortiment gav en rysningar, Prosecco och andra glera liknande eländen är tydligen ett säkert kort härute, bbbrrrrr.....
Glömde att berätta att jag passade på att tömma frysen på allt som var i is format så det jag skulle finna klarar färden hem och kylas på samma gång, hink finns ju alltid där ute. 150 på 80 väg blev det sen till lokala lanthandeln som ligger en bit bort, torget där bolaget ligger var deprimerande och fick ett tips av en kollega, komiskt så har jag tur att det finns chark i lanthandeln, ja kanske kan bli förlåten endå.
Snabb stopp hos den lokala bagararen på hemmaplan och med lite fjäsk och en klassisk choklad kartong så dukade jag upp till bords på vår brygga tur att vädret räddar den akuta picknicken. Regn och jag fått bekanta mig med soffan en gång till.
Visa bifogad bild 7685
Svenska kantareller (snabbstekta), hallon och röda druvor från något land långt bort, levin bröd och lokalt surdegsbröd med tranbär och choklad fyllning. Primadonna (fanns hemma brukar vi ha på hylla) En vitlöks ost som jag inte kommer ihåg namnet på, men från falbygden och en Eric Hugo Brie, lite härlig lant korv till detta.
Jo jag blev förlåten, men kvinnor är luriga så får se.
André Clouet Grande Réserve magnum har man druckit förr, inget nytt på den fronten, men känslan denna gång gjorde att den smakar bättre än vad jag minns, klassisk PN med fräscha mogna äpplen och svaga honungs toner, hyfsad balans lite små besk till en början, men med luft och lite dösnack vid bryggan blir den bättre, ingen aning hur länge den skräpat på det lilla bolaget, men den räddade min kväll.