epeb
Medlem
Skulle förvåna mig om dom degorgerar alla flaskor av en och samma årgång vid ett och samma tillfälle. Det vanliga är att man degorgerar den kvantitet som man avser att sälja 3-6 månader senare och några månader därefter. De flesta producenter jag pratat med gör så men ett stort kooperativ som vi har att göra med här kan ju så klart ha egna resurser att klara av detta på ett annat sätt. Många mindre producenter däremot hyr in utrustningen (för degorgering och dosage-tillsättning) under en kortare tid och kör allt de behöver inför t.ex nyår/jul. Batcher finns således vg degorgering men knappast vg buteljeringen då man eftersträvar att göra allt vid samma tillfälle för varje cuvée.
Din fråga hade ju inte behövts om alla skrev ut den information som du (och väldigt många andra) efterfrågar men detta är man tyvärr väldigt skeptisk till generellt i Champagne. Undantag finns ju såklart men dom är i klar minoritet.
Så för att få full klarhet så får du nog fråga Oenoforos som i sin tur förmodligen får fråga Palmer & Co.
OK.
Tack för bra svar.
Räknar då med att ny etikett är lika med ny tappning.
Då låter jag senaste inköpet ligga i källaren ett år eller två, då ska de nog vara/bli tillgängliga.
Jag har kvar med den svarta etiketten, så de får gå först.