Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Elvis

Medlem
Vilmart Coeur de Cuvée 2005 (magnum)
Inte någon av de större årgångarna av Coeur de Cuvée men fortfarande bra. Fint integrerade ekfat och väldigt kompakt. Det är inte ofta jag dricker Coeur de Cuvée på magnum så förväntningarna var i topp men den var inte i nivå med den perfekta 2002:a jag drack på flaska för några veckor sedan.

Dom Pérignon 2002
En god vän tog med sig denna som present. Lagrad lite för varmt så den var "snabblagrad" och visade upp en mognad jag inte upplevt tidigare hos Dompa 2002 (senast jag drack den var i våras). Underbart öppen på näsan och lite kolatoner. Riktigt bra.

Martin H

Medlem
Jag röstar för en annan blanc de blancs: Diebolt-Vallois Prestige Brut.

Ja, den är inte dum, har druckit några gånger, klart prisvärd. Har en flaska Fleur de Passion 2006, men den får nog ligga till sig lite...eller så provar jag nu som referens och köper fler för lagring om jag tycker om den. Vi får se.
image.jpeg

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Andre' Jacquart BdB Experience

Vänner på middag idag, och kände för att prova denna odlarchampagne då det skrivs gott om AJ generellt. Och oj vad god den var. Precis min stil, elegant och fyllig på samma gång. Eklagringen är tydlig, rökig.
Den här kommer jag dricka mer av, och ser fram emot att prova en vintage. Tips på vad som bör provas nästa gång?
Visa bifogad bild 7780
Jacquart är en kompetent odlare och var en av de första småodlarna tillsammans med Eric Rodez som gjorde att jag insåg att det finns mycket småskaligt med hög kvalitet som oftast överträffar storhusens enklare varianter.

Har du vägarna förbi Norge så finns det mer Jacquart att välja på och då är 2007 ett bra tips ifall du vill testa årgångar och gillar den lite kraftigare BdB-skolan som drar åt bårgånje. Motsatsen finner du i Pierre Peters BdB NV kungen av citrussodavatten.;) Däremot är hans Esprit och Chetillons i en annan division med reservation för att jag inte har testat nuvarande årgångar men det har garanterat @magnum. Sen för att fortsätta i BdB och odlarspåret så har du forumfavoriten och även min egen nya kärlek Damien Hugot. (tillsammans med Cedric Bouchard). Min favorit är NV på magnum fast då har jag inte testat 2006. Sen för att förekomma @Elvis så "måste":rolleyes: du testa Vilmart.

Sen bör du testa odlare med PN som inriktning, t.ex. Egly Ouriet och Eric Rodez.

Martin H

Medlem
Jacquart är en kompetent odlare och var en av de första småodlarna tillsammans med Eric Rodez som gjorde att jag insåg att det finns mycket småskaligt med hög kvalitet som oftast överträffar storhusens enklare varianter.

Har du vägarna förbi Norge så finns det mer Jacquart att välja på och då är 2007 ett bra tips ifall du vill testa årgångar och gillar den lite kraftigare BdB-skolan som drar åt bårgånje. Motsatsen finner du i Pierre Peters BdB NV kungen av citrussodavatten.;) Däremot är hans Esprit och Chetillons i en annan division med reservation för att jag inte har testat nuvarande årgångar men det har garanterat @magnum. Sen för att fortsätta i BdB och odlarspåret så har du forumfavoriten och även min egen nya kärlek Damien Hugot. (tillsammans med Cedric Bouchard). Min favorit är NV på magnum fast då har jag inte testat 2006. Sen för att förekomma @Elvis så "måste":rolleyes: du testa Vilmart.

Sen bör du testa odlare med PN som inriktning, t.ex. Egly Ouriet och Eric Rodez.

Tack för tipsen, tänk vad mycket spännande det finns att upptäcka. Damien Hugot 2006 står redan på shoppinglistan, man blir ju nyfiken efter det som skrivits. Och naturligtvis Vilmart, @Elvis verkar ju ha bra smak, så blir nyfiken även där. Men, får väl vänta på att FVL kommer med några fler alternativ på den fronten.
Sen har jag en del i gömmorna att utforska.. Borde gå ner på halvtid för att hinna med!

LeChat

Medlem
image.jpeg

2006 Damien Hugot Extra Brut Blanc de Blancs
Kvällens vin till en tallrik av havskräftor och räkor. Men först måste man ju provsmaka!
Bara doften gör ju att man anar bra grejer. Efter första klunken tänker man: Ja, det är verkligen så gott som jag föreställde mig, även med höga förväntningar (som hade accelererat till en rätt bra höjd nu med hjälp av diverse forumiter ;))
Väldigt drickbar nu. Vad tror ni om lagring?

Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Visa bifogad bild 7799
2006 Damien Hugot Extra Brut Blanc de Blancs
Kvällens vin till en tallrik av havskräftor och räkor. Men först måste man ju provsmaka!
Bara doften gör ju att man anar bra grejer. Efter första klunken tänker man: Ja, det är verkligen så gott som jag föreställde mig, även med höga förväntningar (som hade accelererat till en rätt bra höjd nu med hjälp av diverse forumiter ;))
Väldigt drickbar nu. Vad tror ni om lagring?
Alla gånger 5 år kanske 10. Under de 2,5 år som jag druckit den har den inte förändrats nämnvärt.

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Som många andra här får jag också avlägga en liten rapport på Hugot jag testar åttan mot sexan.
Damien Hugot BdB 2008
Har en rivig o pigg nos, fylld med vårens blomsterställning.
Vinet är överraskande krämigt med bra struktur och tryck, en struktur som liknande tillverkare får genom fat-behandling . Det är sällan man tycker ett vin i dethär segmentet inte behöver just lagring på fat. Det här är snyggt!
Allt man önskar från en lätt BdB finns här, massor av personlighet från den peppriga och aningens örtiga friska mineral tonerna, tillsammans med den krämiga o rikliga strukturen gör dethär till en överraskande tillgänglig nollåtta redan från start, givetvis inte att förglömma att vi helatiden har en årgånstypisk syra ständigt påminnande i bak, men vem köper dethär för att dricka nu? Låt den bara få mjukna lätt över de närmaste åren så!
Damien Hugot BdB 2006
Bjuder här på en mycket liknande blommig nos. Det är mer i munnen man marginellt känner ett aningens öppnare vin, lite mer åt karamell och persika-hållet. Mot slutet är det även svaga drag av rostade nötter, dethär är absolut ett välsammansatt vin välgjort och det andas verkligen bra druv-material här. Sexan är absolut mer tillgänglig idag, men jag upplever åttan mer koncentrerad, och kvällen slutar äbdå på något konstigt sätt med att jag dricker mer utav åttan..

Attachments

• DSC_1302.JPG
    DSC_1302.JPG
    46,9 KB · Visningar: 208

Martin H

Medlem
Diebolt-Vallois Fleur de Passion

En passande flaska till Gotlandssemestern med min fru. Livlig, korken small iväg, brukar inte missa detta utan pysa lite fint, men den var ivrig.
Fin mousse och små livliga bubblor.
Ngt för kall initialt men vi var lika ivriga som korken.
Vi känner gröna äpplen, ananas och mineral.
Ganska hög syra men inte störande.
Mycket lång trevlig smak.
Saknade något salt tilltugg, hade lyft champagnen ytterligare ett snäpp.
Sammanfattningsvis, oj så god; stilren och elegant. Inte sista gången vi dricker denna

P.s ni har väl inte missat att SB nu switchar Louis Roederer från 2008 till 2009. 08:rna finns fortfarande i en del butiker, så bunkra upp

image.jpeg

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Diebolt-Vallois Fleur de Passion

En passande flaska till Gotlandssemestern med min fru. Livlig, korken small iväg, brukar inte missa detta utan pysa lite fint, men den var ivrig.
Fin mousse och små livliga bubblor.
Ngt för kall initialt men vi var lika ivriga som korken.
Vi känner gröna äpplen, ananas och mineral.
Ganska hög syra men inte störande.
Mycket lång trevlig smak.
Saknade något salt tilltugg, hade lyft champagnen ytterligare ett snäpp.
Sammanfattningsvis, oj så god; stilren och elegant. Inte sista gången vi dricker denna

P.s ni har väl inte missat att SB nu switchar Louis Roederer från 2008 till 2009. 08:rna finns fortfarande i en del butiker, så bunkra upp

Visa bifogad bild 7846

Tips är att skriva ut årgången med då ålder har betydelse i dessa sammanhang. ;) Gissade 06 utifrån noterna men bilden antyder 04.

Roederer 08 köper jag från Frankrike billigare och hemlevererat så ingen anledning att stressa till SB och göda Vinunic.

Martin H

Medlem
Tips är att skriva ut årgången med då ålder har betydelse i dessa sammanhang. ;) Gissade 06 utifrån noterna men bilden antyder 04.

Roederer 08 köper jag från Frankrike billigare och hemlevererat så ingen anledning att stressa till SB och göda Vinunic.

Skulle naturligtvis skrivit att det var 2006...glömde det

Magnus L

urydhtfilgukj
Christian Bourmault Cuvée Grand Eloge Premier Cru Brut NV
Om jag inte minns fel deggad i slutet av 2015. Trevlig Champagne som jag har provat otaliga gånger. Ekfatjäst med en lite fet kropp, bra syra och komplexitet. Torrt, lite kalkigt avslut. 91P

20160805_201054-01-jpeg.7876

Attachments

• 20160805_201054-01.jpeg
    20160805_201054-01.jpeg
    37,3 KB · Visningar: 612

Pontus

Medlem
NV Pierre Moncuit Grand Cru Blanc de Blancs Brut. Köptes på plats för ca 3 år sen. Denna flaska kändes faktiskt yngre än den förra som dracks för några månader sen, framför allt i doften. I övrigt samma smaknoter. Kan kanske utvecklas ännu mer? Stadiga 91p.

2008 Louis Roederer Brut Vintage. Första sniffen är något av en besvikelse. Typ citrus utspädd med en större mängd vatten. Möjligen en touch av gröna äpplen. Jag låter glaset stå ett tag. Så småningom kommer bokna äpplen. Första sippen är också den en besvikelse. Inte så att det är dåligt, men det är väldigt mycket citrus och det saknas både intensitet och komplexitet. Syran finns där. Jag avslutar glaset och sparar resten till dagen efter. Dag två är upplevelsen en helt annan. Inte en chans att man blint hade gissat på att det är samma vin som dan innan! Doften drar nu mer mot bokna äpplen och honung. Smaken är intensiv och komplex med citrus, mandel och lite läskande beska i eftersmaken. Skitgott, men bör nog ligga länge för maximal utdelning. 92p+.

Toppen