Jimmy A
Medlem
Den hade deg. datum juli 2015.Härligt! Fingrade på en sådan idag men beslutade att den fick stanna i källaren ett tag till. Vad har du för deg. datum på den du drack?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Den hade deg. datum juli 2015.Härligt! Fingrade på en sådan idag men beslutade att den fick stanna i källaren ett tag till. Vad har du för deg. datum på den du drack?
Drack samma vin i helgen. Första gången jag provar det. Tycker den hade ett härligt "djup" och en komplexitet som jag sällan hittar i champagner i den prisklassen. Rekommenderas. Skriver helt under på Gottgottigottgott!Brist på annan mogen champagne i källaren i kombination med allmän beslutsångest ledde till ett återbesök till det säkra kortet och tillika forumfavoriten 2006 Damien Hugot. Ingen flaskvariation jämfört med tidigare. Gottgottigottgott.
Har testat 2006:an. Bra champagne men lite kort. Noteringar här.Jag är nyfiken på champagnemaffians åsikter här! Sökte lite på forumet, och de Sousa var verkligen sparsamt nämnt de senaste åren.
Har testat 2006:an. Bra champagne men lite kort. Noteringar här.
Håller med dig, finns bättre champagner i samma (och lägre) prisklass.Börjar krypa för nära 1 på Krug Pris Index...
Hur bedömer du lagringspotentialen?Jacques Selosse Initial (deg april 2015): Dracks över två dagar. Jäklar vad bra den här degorgeringen är! Helt klart den nästbästa Initial jag druckit (endast slagen av den som blev degorgerad i september 2012). Doften är fantastisk: Kraftfull, oxiderad, komplex och kryddig med tydliga sherrytoner. Inslag av apelsinskal, massor av äpplen, hyacint och ek. Dagen efter bjuder den på härligt rostade toner med kex, rostade nötter och lite kaffe. Smaken är underbart koncentrerad, frisk, torr, kryddig och något eldig. Det är framförallt mycket äppelmust (på röda äpplen) samt citrus, päron, marsipan och mineral. Den är väldigt bra direkt när man öppnar flaskan och sedan blir den bara bättre och bättre till sista droppen! (93 p)
Jag bedömer den som mycket god. Det intressanta, som jag ser det, är ju att den redan är så här bra! Och frågan är hur mycket bättre den kan bli med ytterligare lagring - att den blir ännu bättre med lagring utgår jag ifrån - och hur länge man behöver vänta innan den börjar nå sin absoluta topp. Och blir det någon tunnel månntro? Min gissning på optimalt drickfönster landar kring 2021-2027. Men för den otålmodige finns det som sagt en hel del att hämta redan idag!Hur bedömer du lagringspotentialen?