NV Françoise Bedel Dis, Vin Secret Extra brut
Vinifiering
Françoise Bedel från Crouttes-sur-Marne är en renlärig biodynamisk producent som således tror att kosmiska krafter och andra ockulta ting påverkar druvornas kvalitet. Man praktiserar exempelvis omdragningar enligt Maria Thuns månkalender vilket alla kritiskt tänkande människor inser är rent nonsens. Hur månen är positionerad mot stjärnbilder skall inte vara en hantverksproducents fokus, givet att man har ett begränsat antal arbetstimmar att lägga.
Om man som jag har en naturvetenskaplig bakgrund är det ofattbart hur stor bristen på kritiskt tänkande är bland våra vinjournalister när det gäller biodynamisk odling. Och ännu värre är det på krogen. Det är snarare regel än undantag att ett vin på en svensk stjärnkrog presenteras som biodynamiskt som att det skulle vara något positivt. Min erfarenhet är tvärtom, med biodynamiska viner kommer ett magiskt drömprispåslag på ungefär 25% per flaska.
Oavsett vad man tycker om biodynamisk odling så är det egalt när ett vin skall bedömas, och därför provar jag helst hel- eller halvblint när det är möjligt. Min ståndpunkt är att de biodynamiska odlarna är helt fokuserade på terroir och hantverksmässig vinifiering och att det är därför Selosse, Léclapart, Leclerc-Briant och de andra smakar så bra som de gör. Inte för att små vättar under jorden puttar upp grödor eller att nedgrävda husdjurskranier fyllda med vattenvirvlade örter påverkar druvorna.
Denna standardchampagne består av 95% pinot meunier och 5% chardonnay med basårgången 2006. Vinifiering på både ekfat och ståltank. Åtta år på jästen och degorgerad i april 2015. Dosage på 1,4 gram men den säljs även som brut, då med dosage på 6,1 gram.
Bedömning
Tyvärr en rejäl besvikelse i jämförelse med producentens mycket bra årgångsviner.
Doften medelstor av aceton, yuzu och honung.
Smaken är mycket torr och jag hittar honung, yuzu, citron, vitpeppar, brieostskal och en del mineraler. Liten, okomplicerad kropp och lång men lågintensiv eftersmak som nog är resultatet av pinot meunier i kombination med låg dosage.
Glasutvecklingen är begränsad.
Karaktär
- Intensitet: 70
- Komplexitet: 83
- Längd: 80
Betyg
81 (81) poäng