Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Larseman

Medlem
bolle-1.jpg

2002 Bollinger La Grande Année

Vinifiering
La Grande Année är Bollingers årgångsvin som även säljs som sendegorgerad under beteckningen RD (Recently Disgorged). Druvmaterialet är 60% pinot och 40% chardonnay där 71% är grand cru-klassificerat och 29% premier cru. Som brukligt hos Bollinger sker första jäsningen på små, gamla ekfat för att få de karaktäristiska smakerna av nötter, vanilj samt en viss rökighet.
Degorgerad i november 2011. Dosage på nio gram per liter.

Bedömning
La Grande Année är en personlig favorit och jag håller den generellt som en av de mest prisvärda prestigechampagnerna. Vinifikationen gör också att du inte behöver vänta i evigheter på att den skall blomma ut. Med det sagt så är det inte alla som gillar denna typ av fyllig och smakrik champagne, speciellt inte i tider av zero dosage och Maria Thuns månkalender.

Generös, bred doft av vanilj, nötter, rostat bröd, gula plommon, tropiska frukter och läder.

Utvecklad smak av vanilj, rostade hasselnötter och honung. Viss mineralitet i sekundäraromerna. Lång eftersmak av gröna äpplen som avslutas med ytterligare ett lager honung. Generellt en intensiv champagne med bra längd på eftersmaken. Inte mer än medelhög syra och jag misstänker att honungen kan ta över om den lagras längre.

Tre timmars glasutveckling för champagnen åt ett mjukare, fruktigt håll.

Karaktär
  • Intensitet: 94
  • Komplexitet: 90
  • Längd:91
Betyg
94 (94) poäng
Förvarar du champagne i Lego-lådan? :confused:

magnum

Epernay, Frankrike
bolle-1.jpg

Vinifiering
La Grande Année är Bollingers årgångsvin som även säljs som sendegorgerad under beteckningen RD (Recently Disgorged). Druvmaterialet är 60% pinot och 40% chardonnay där 71% är grand cru-klassificerat och 29% premier cru. Som brukligt hos Bollinger sker första jäsningen på små, gamla ekfat för att få de karaktäristiska smakerna av nötter, vanilj samt en viss rökighet.

Bedömning
La Grande Année är en personlig favorit och jag håller den generellt som en av de mest prisvärda prestigechampagnerna. Vinifikationen gör också att du inte behöver vänta i evigheter på att den skall blomma ut. Med det sagt så är det inte alla som gillar denna typ av fyllig och smakrik champagne, speciellt inte i tider av zero dosage och Maria Thuns månkalender.

Generös, bred doft av vanilj, nötter, rostat bröd, gula plommon, tropiska frukter och läder.

Utvecklad smak av vanilj, rostade hasselnötter och honung. Viss mineralitet i sekundäraromerna. Lång eftersmak av gröna äpplen som avslutas med ytterligare ett lager honung. Generellt en intensiv champagne med bra längd på eftersmaken. Inte mer än medelhög syra och jag misstänker att honungen kan ta över om den lagras längre.

Karaktär
Betyg
94 (94) poäng
På vilket sätt är den en ¨prestige¨och inte en vintage?

magnum

Epernay, Frankrike
Finns ju ingen riktig definition av prestige. Brukar köra med inköpspris > 1000:- = prestige, men visst, egentligen är det ett årgångsvin. På samma sätt som Krug Grande Cuvée är en standardskumpa...
Fast om man ser den som en vintage är den väldigt kostsam!!

chambertin

Medlem
bolle-1.jpg

Vinifiering

Bedömning

Karaktär
Betyg
94 (94) poäng
Har för mig att jag så att du provade det mesta blint.
Lite nyfiken hur du går tillväga när du provar dom här till synes enstycksflaskorna ?

MartinE

Medlem
Finns ju ingen riktig definition av prestige. Brukar köra med inköpspris > 1000:- = prestige, men visst, egentligen är det ett årgångsvin. På samma sätt som Krug Grande Cuvée är en standardskumpa...
Jag håller med om att det här är långt ifrån självklart - det handlar mer om känsla än vetenskap - men i min värld är är La Grande Année Bollingers "vanliga" årgångscuvée och absolut ingen prestigechampagne! Jag tycker inte ens R.D. förtjänar epitetet prestige, utan i Bollingers fall är det endast VVF som är ett prestigevin. Det här har så klart inget med kvalitet att göra (jag gillar Bollinger!), utan det ska mer ses som en relativ skillnad mellan husets olika cuvéer! Den rimligaste definitionen av "prestige" är väl att det är firmans "bästa" champagne som utmärker sig från det övriga sortimentet genom att vara mer påkostad, i form av exempelvis bättre druvmaterial och längre lagringtid!? Den definitionen försvåras förvisso av att vissa hus, som exempelvis Billecart-Salmon och Deutz, har flera prestigechampagner och att Salon endast har en prestigechampagne (och inga andra)!. Krug är ju självklart också ett undantag; i deras fall tycker jag att samtliga viner bör betecknas som prestige!

Att använda priset som avgörande faktor tror jag är en sämre metod.

Mattias Schyberg

Administratör
Den rimligaste definitionen av "prestige" är väl att det är firmans "bästa" champagne som utmärker sig från det övriga sortimentet genom att vara mer påkostad, i form av exempelvis bättre druvmaterial och längre lagringtid!?
...och med en påkostad ytterförpackning med medföljande broschyr samt gärna med en udda flaskform som inte går att missa i eventuella blindprovningar. ;)

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag håller med om att det här är långt ifrån självklart - det handlar mer om känsla än vetenskap - men i min värld är är La Grande Année Bollingers "vanliga" årgångscuvée och absolut ingen prestigechampagne! Jag tycker inte ens R.D. förtjänar epitetet prestige, utan i Bollingers fall är det endast VVF som är ett prestigevin. Det här har så klart inget med kvalitet att göra (jag gillar Bollinger!), utan det ska mer ses som en relativ skillnad mellan husets olika cuvéer! Den rimligaste definitionen av "prestige" är väl att det är firmans "bästa" champagne som utmärker sig från det övriga sortimentet genom att vara mer påkostad, i form av exempelvis bättre druvmaterial och längre lagringtid!? Den definitionen försvåras förvisso av att vissa hus, som exempelvis Billecart-Salmon och Deutz, har flera prestigechampagner och att Salon endast har en prestigechampagne (och inga andra)!. Krug är ju självklart också ett undantag; i deras fall tycker jag att samtliga viner bör betecknas som prestige!

Att använda priset som avgörande faktor tror jag är en sämre metod.
Bollinger själva kallar den ju sin prestige-champagne. Sen betyder ju inte alltid producentens egna epitet särskilt mycket, slängs ju återkommande med fina ord hit och dit.

Last edited:
Husen resonerar uppenbarligen olika och man kan fråga sig om det är marknadsavdelningarna eller vinmakarna som bestämmer portföljerna. Tittar man exempelvis på Moët, Bollinger och Krug så har de tre helt olika strategier för att sätta ihop sina portföljer. Till slut är det dock alltid kvalitén som är det intressanta, oavsett om någon kallar en flaska för prestige eller inte. Alla viner bör provas blint (eller halvblint) men för prestige- och nördchampagner är detta extra viktigt. Förväntningar har en tendens att påverka omdömet.

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
.Jättefiffig... Tanken är att man ska skriva in sitt Krug-Id och då få fram en personlig berättelse om just din flaska.
Den gobblar up cirka 50 Mb på din telefon och kraschar 9 gånger av 10 när du lägger in ett id...
-De borde helt klart hålla sig till att göra vin och inte IT produkter...

Elvis

Medlem
.Jättefiffig... Tanken är att man ska skriva in sitt Krug-Id och då få fram en personlig berättelse om just din flaska.
Den gobblar up cirka 50 Mb på din telefon och kraschar 9 gånger av 10 när du lägger in ett id...
-De borde helt klart hålla sig till att göra vin och inte IT produkter...

När jag är på Heathrow brukar jag botanisera bland Krug GC-flaskorna och knappa in Krug-ID för att få reda på basår men då använder jag deras hemsida, inte appen. Jag kan berätta att det just nu är basår 2007 som säljs. När de börjar sälja basår 2008 så kommer jag att få svårt att låta bli att handla.

MartinE

Medlem
...och med en påkostad ytterförpackning med medföljande broschyr samt gärna med en udda flaskform som inte går att missa i eventuella blindprovningar. ;)
Det är självklart deras mest uppenbara kännetecken! ;)

Bollinger själva kallar den ju sin prestige-champagne. Sen betyder ju inte alltid producentens egna epitet särskilt mycket, slängs ju återkommande med fina ord hit och dit.
Ja, det känns lite märkligt. Men det är klart, kan de sälja in den som ett "prisvärt" alternativ till Dom Pérignon och Cristal, snarare än ett "dyrt" alternativ till årgångsmoët och Louis Roederer Vintage så är ju mycket vunnet (utifrån ett marknadsföringsperspektiv)! Det skulle ju faktiskt kunna motivera ytterligare prishöjningar framöver...

Toppen