Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LeChat

Medlem
IMG_7120.JPG

Vilmart & Cie Grand Cellier 1:er Cru NV deg. maj 2014

Igår fick det bli räkfrossa och en Vilmart. Men vad söt den kändes? Inte så som jag minns den. Hur som helst var den som vanligt väldigt god.

tobbe81

Medlem
operation lagringsskåps tömning på udda flaskor med jobbig flaskform för att ge plats åt annat framöver. Denna flaska är den första utav de sex olika som jag plockade med mig hem sist jag var förbi i min vinkällare. Vad ska man säga då om denna duval-Leroy Femme 2000

17523321_10158510434420008_520460283199988580_n.jpg

Doft ostron,mineralitet,röda äpplen
smak kraftigt reducerad äppelmos smörstekt bröd, gröna mogna krusbär örtighet med lite oxiderad antydan.
eftersmak väldigt kort med lite kittlande syra som ligger kvar
slutpoäng 92 P

Pontus

Medlem
2008 Vilmart & Cie Coeur de Cuvée. Wow! Om denna blir bättre med lagring, hur bra blir den då på en skala? Doft av bokna äpplen, fat och citrus. Öppnar upp efterhand med hintar av kola och nötter. Ruggigt intensiv men ändå balanserad smak av gröna äpplen, honung, citrus och citrusskal. Klart ökad intensitet och kraft med luft och högre temperatur, men balanserar ändå finfint. Hög syra. Dosagen är ganska tydlig, men stör mig inte på en fredag. Jag ser framför mig ett galet bra vin när allt integrerar och mognadstonerna kommer fram. Vuxengodis! 95p++?.

gece

Man vänjer sig.
Provning på temat "Storhus mot småodlare", eller som jag kallar det framöver för att det är för långt att skriva ut, NM vs RC. Vi visste ingenting förutom att glasen stod i par, där den ena var NM, den andra RC, och så fanns det ett underliggande tema för paret.
  1. 1A: Stendamm, granbarr, gröna äpplen, lakrits, godisestrar och äppelmos. Okomplicerat och ingenting som övertygar en skeptiker om storheten som understundom finns i Champagne, men inte helt oävet.
    1B: Händer inte mycket här, men ändå rätt OK. Lakrits/salmiak och stendamm. Lite trist, men inte utan en viss elegans tycker jag ändå.
    A känns lite rustikare och levnadsgladare än B vin, så säg att första är RM och andra NM. Som undertema gissar jag på "billigt", ty detta känns inte som några storheter.
    NV Moët & Chandon Brut Impérial (NM; 35% PM, 35% PN, 30% Ch)
    NV A Viot Brut Tradition (RM; 60% PN, 30% Ch, 10% PM)
    Officiellt undertema "standardskumpa/husstil". Allas favorithatobjekt #1 mot SBs billigaste skumpa (185 kr!). Senast jag drack M&C har jag för mig att jag upplevde den som rent anstötlig, men detta är ett helt OK studentmottagningsbubbel (än om det finns avsevärt roligare för priset). A Viot är också fullt drickbar.
  2. 2A: Nu snackar vi! Rejält med ek, nougat, gul frukt, svamp, ek igen. Rejält dekadent skumpa. GOTT+ har jag noterat. Hm, är den inte lite lik 2006 Damien Hugot...
    2B: Slank, lite stalliga toner? Sluten, stenig och en viss floralitet i slutet. Begriper mig inte riktigt på detta, och det är inte riktigt min stil, men det är bra grejer. Speciellt om man återkommer om 5-10 år kanske...
    Här råder ingen tvekan, A är en rustik och dekadent RM, B är en elegant NM. Undertema: Helt oklart.
    2008 Marc Hebrart "Rive Gauche Rive Droit" (RM; lika delar PN/Ch)
    2008 Perrier-Jouët "Belle Epoque" (NM; 60% PN, 30% Ch, 10% PM)
    Officiellt undertema: Druvblend från 2008 i prestigetappning. Hebrart har jag provat förr (till och med haft med på en BYOB där den fick stryk av Hugot, men de är lika) - helt i min smak. Epoque var också trevlig, dricks OK nu men har nog mycket att vinna på ålder.
  3. 3A: Citron (både juice, zest och godisester), sten, ett uns av fatiga rostade kaffetoner. Syra genom taket. Jävligt bra men ack så ung.
    3B: En lite sunkig ton av typ vått ylle, sherryliknande torkad frukt, nougatiga fat, hög syra. Vissa tycker detta stinker grappa och spretar hej vilt, men jag gillar't skarpt.
    A har typisk storhuselegans, B är lite oberäknelig men charmig RM. Undertema: Citron och syra borde betyda Chardonnay, så troligen BdB.
    2007 Delamotte Blanc de Blancs (NM, 100% Ch)
    2007 Pierre Peters "Les Chétillons" (RM, 100% Ch)
    Officiellt undertema: BdB 2007. 2008 av Chétillons gick det ju sådär för i Kalmar häromsistens läste jag, värt att notera att 2007 fortfarande finns kvar och än om det var en vattendelare så var den iaf utrustad med en rik personlighet.
  4. 4A: Komplex blandning av nougat, granbarr, rosmarin och äppelmos samt lite torkad karljohan. Hög beska - som att slicka på fingrarna efter att man pressat grapefrukt, om ni är bekanta med fenomenet - men funkar bra ändå.
    4B: Lite svår och sluten men jag hittar rätt mycket röda bär, typ hallon och jordgubb. Ett litet uns av smörsyredoft finns där, men det förstör inte.
    Jäkligt svårt att säga vad som är vad här, både skulle kunna vara odlare... landar på A=RM, B=NM. Undertema skulle kunna vara BdN, röda bären där i B och den lilla kräksdoften får mig att tänka Egly-Ouriet (trots att jag gissar att detta är storhuset - som sagt, svårt!).
    2004 Jacquesson Avize "Champ Caïn" (NM; 100% Ch)
    2004 Paul Bara "Annonciade" (RM; 100% PN)
    Officiellt tema: 2004 BdB vs BdN med NM som känns som RM och vice versa. Jacquesson var konstig men är ändå rätt bra, Bara är läcker men ung.
Innan avtäckning är det som vanligt omröstning om ens tre favoriter. Hebrart blev klar etta med, lite godtyckligare, Chétillons som tvåa, Bara som trea och Delamotte, Belle Epoque och Jacquesson som bubblare. Gruppen i stort röstade som jag (om än i lite annan ordning).

Kul provning, många bra exempel på bredden i Champagne!

Elvis

Medlem
operation lagringsskåps tömning på udda flaskor med jobbig flaskform för att ge plats åt annat framöver. Denna flaska är den första utav de sex olika som jag plockade med mig hem sist jag var förbi i min vinkällare. Vad ska man säga då om denna duval-Leroy Femme 2000

Det är definitivt en väldigt udda flaskform i vinkällaren, det är helt klart! Jag har inte provat 2000 men tyckte att både 1995 och 1996 var väldigt bra.

Elvis

Medlem
2008 Vilmart & Cie Coeur de Cuvée. Wow! Om denna blir bättre med lagring, hur bra blir den då på en skala? Doft av bokna äpplen, fat och citrus. Öppnar upp efterhand med hintar av kola och nötter. Ruggigt intensiv men ändå balanserad smak av gröna äpplen, honung, citrus och citrusskal. Klart ökad intensitet och kraft med luft och högre temperatur, men balanserar ändå finfint. Hög syra. Dosagen är ganska tydlig, men stör mig inte på en fredag. Jag ser framför mig ett galet bra vin när allt integrerar och mognadstonerna kommer fram. Vuxengodis! 95p++?.

Oj, vad kul!

Jag har bara druckit den en gång än så länge. Jag tyckte då att den var ovanligt obalanserad för att vara en Coeur de Cuvée och satte "bara" 91 poäng men potentialen tvivlar jag inte på. Jag är säker på att den kommer att bli fantastisk. Kul att din flaska var så bra redan nu!

Jag har ett par obrutna lådor i källaren som jag inte vet om jag vågar öppna...

Pontus

Medlem
Oj, vad kul!

Jag har bara druckit den en gång än så länge. Jag tyckte då att den var ovanligt obalanserad för att vara en Coeur de Cuvée och satte "bara" 91 poäng men potentialen tvivlar jag inte på. Jag är säker på att den kommer att bli fantastisk. Kul att din flaska var så bra redan nu!

Jag har ett par obrutna lådor i källaren som jag inte vet om jag vågar öppna...
Öppna bara en åt gången ;)

Wintermute

Medlem
operation lagringsskåps tömning på udda flaskor med jobbig flaskform för att ge plats åt annat framöver.
Äntligen ett argument som gör att mina Ruinart 2006 kan komma längre fram i kön... De är kanske inte dåliga, men vi kan säga att jag är mer nyfiken på andra flaskor...

Elvis

Medlem
Träffade en champagnekompis igår kväll efter läggning av barnen. Det blev en väldigt trevlig söndagskväll. Vi träffades på hans kontor och jag hade med mig en Gosset Celebris Blanc de Blancs Extra Brut, Gossets multi-vintage (95, 96, 98, 99) med 3,5 gram dosage och ingen malolaktisk jäsning. Värden korkade upp en Jacques Selosse La Côte Faron, degorgerad 2012 vilket jag tror var tredje "årgången" av det vinet så den bör ha innehållit 2003-2004-2005.

Celebris var initialt lite blyg men visade lite gummitoner (dykdräkt) och lite svavel (tändsticksplån?) på näsan och var frisk och fräsch citrusbomb i munnen. Vännen fick det blint och tog att det var en blanc de blancs men trodde att det var betydligt yngre. Ett riktigt bra vin som blev bättre och bättre hela kvällen och jag satte 92 poäng på CT.

Jag fick La Côte Faron blint. Mörkare i färgen än Celebris och doften var helt enorm med knäck, krondill och sköna mognadstoner. Bara mogna prestigechampagner brukar dofta så och i munnen var den läcker med kolatoner, julgodis, mint, blodapelsin. Ett helt fantastiskt vin och mina tankar gick spontant till Krug. Det enda som inte stämde var syran. Det var en bra och fint integrerad syra men inte den där hästsparken till syra som Krug har, särskilt från toppårgångar. Jag var också inne på att det kunde vara en perfekt lagrad Dom Pérignon 1990 - med mognad tycker jag att husprestigerna brukar bli rätt lika varandra. Men när jag känner krondill på näsan kan jag inte gissa på något annat än Krug och till slut gissade jag på Krug 1998. Helt fel men jag är ändå lycklig över att ha druckit årets bästa vin redan nu. 97 poäng.

Vi hade egentligen bara tänkt dricka två flaskor men värden råkar ha en vinkyl på jobbet och plockade fram en Krug Rosé från 1980-talet. Den visade sig tyvärr vara over the top och då tog han fram en Bollinger R.D. 1996 (deg juni 2007) som tröst. Där kände jag de karakteristiska burkchampinjonerna och lyckades pricka in både vin och årgång. 94 poäng.

En bra kväll.

IMG_8984.JPG
IMG_8986.JPG
IMG_8987.JPG

Toppen