Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Swedish

Medlem
Ha ha, känns som att @Stenberg satt en snöboll i rullning med sin slamkrypare på BYOB Kalmar.

Får hoppas inte importören hänger här, då blir det väl prishöjning :)

Bollen sattes nog faktiskt igång av SB-personal där en hel del har uppskattat den. Resultatet är att priset har höjts en gång redan, den har varit slutanmäld flera gånger och importören själv har faktiskt bett om att begränsa antalet butiker som ska ha den för att garantera leverans.
Annars håller jag helt med, överlägsen en bra bit upp i 350-kronorsklassen, mycket för att den faktiskt har någon form av personlighet vilket dom andra saknar...

Jag har den senaste månaden druckit två 2008 från Palmer & Co. Inköpta på SB vid lite olika tillfällen, men med olika etiketter.
Samma champagne? Varför olika etiketter?. Om det är skillnad var i ligger den?
Det Champagnevetande Forumet kan säkert hjälpa mig reda ut det här.
IMG_9776.JPG

IMG_0051.JPG

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Nån som har tips på motsvarande slamkrypare för rose-skumpa? Det är ju ändå snart sommar ;)

Även om priset har gått från 279:- till 327:- sen förra sommaren då forumet köpte slut på alla flaskor från leverantören så tycker jag fortfarande NV Marc Hébrart Champagne Premier Cru Brut Rosé är ett fantastiskt bubbel för pengarna!

(Kan passa på att tipsa om att vill du köpa några fler än bara en flaska, säg 6-12 stycken, så har Plus de Bulles den till betydligt bättre pris, och man sparar ca. 20:- per flaska inräknat frakt. Har man inte bråttom kan ju de där pengarna man lägger hos Systembolaget gå till annat vin istället!)

EUet6Jo.png

Och på tal Hebrart testade jag för andra gången igår NV Marc Hébrart Champagne Blanc de Blancs Brut 1er Cru som jag tänkte prova under tre kvällar i rad för att se hur den utvecklas! Bara några få timmars luftning lyfter den rejält och det kommer fram schyssta mognadstoner med solmogna äpplen, gul frukt, nötter och lite brioche! Den har en riktigt skarp syra som lägger sig bra efter en stund i glaset och släpper fram lite av de andra karaktärerna! En kalasbra champagne att ha hemma, och perfekt till lite härlig kvällsläsning!

MartinE

Medlem
Jag har den senaste månaden druckit två 2008 från Palmer & Co. Inköpta på SB vid lite olika tillfällen, men med olika etiketter.
Samma champagne? Varför olika etiketter?. Om det är skillnad var i ligger den?
Det Champagnevetande Forumet kan säkert hjälpa mig reda ut det här.
Palmer & Co uppdaterade helt enkelt utseendet på sina etiketter häromåret! Det är enda skillnaden. Samt degorgeringsdatum förstås!

MartinE

Medlem
Bollen sattes nog faktiskt igång av SB-personal där en hel del har uppskattat den. Resultatet är att priset har höjts en gång redan, den har varit slutanmäld flera gånger och importören själv har faktiskt bett om att begränsa antalet butiker som ska ha den för att garantera leverans.
Annars håller jag helt med, överlägsen en bra bit upp i 350-kronorsklassen, mycket för att den faktiskt har någon form av personlighet vilket dom andra saknar...
Det är helt klart en välgjord champagne, som sagt, och upp till 300 kr håller jag med dig. Men om du ökar nivån till 350 kr och dessutom vidgar dina vyer till att inte bara tänka SB, så hårdnar konkurrensen betydligt! När det gäller husens standardcuvéer tycker jag trots allt att Jacquesson, Charles Heidsieck och inte minst Bérêche (som också har husstatus) presterar klart bättre! Och tittar du strikt på SB:s fasta sortiment och vidgar vyerna till att inte bara titta på standardchampagner, så finns det en hel del bättre alternativ. Exempelvis Palmer & Co 2008!

Pontus

Medlem
2008 Camille Savès Brut Millésime. Mycket bröd på nosen initialt. Så småningom kommer hav, mogna äpplen och kolaremmar. Verkligen en skön och komplex doft! Kraftfull smak av mogna äpplen, grapefrukt och galet mycket mineraler! Syran får nackhåren att resa sig. En del skalbeska i eftersmaken ger tillsammans med kvardröjande mineraler en läskande känsla. Man vill liksom bara ta en klunk till... Detta är en seriös champagne som troligen inte älskas av alla. Funkar ypperligt till mat, även kraftigare sådan. Tror på stor utvecklingspotential och att låta den ligga i 5-10 år till, kanske ännu längre, för full utdelning. 93p++.

Wintermute

Medlem
Fleury 2002 extra brut. Förmodligen den bästa champagne jag druckit i år! Lång smak med torkade aprikoser och andra frukter. Hög syra, som väntat av årgången. Känns bra att ha fem flaskor kvar (speciellt med tanke på att den numera kostar 700 kronor på bolaget, mao 40% mer än för ett år sedan...). Vissa likheter med Leclerc Briant Divine 2004.

Ekdahl

Medlem
Fleury 2002 extra brut. Förmodligen den bästa champagne jag druckit i år! Lång smak med torkade aprikoser och andra frukter. Hög syra, som väntat av årgången. Känns bra att ha fem flaskor kvar (speciellt med tanke på att den numera kostar 700 kronor på bolaget, mao 40% mer än för ett år sedan...). Vissa likheter med Leclerc Briant Divine 2004.
Kul. Måste passa på att fråga dig. Jag drack Robert Fleury 2005 Extra Brut för någon vecka sedan och den var också mycket bra. Är det är samma producent och vin som du drack?
IMG_3185.JPG

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig

Håller med om att den är riktigt grym och är enig om att den däremot inte är värd 700:-, det finns mycket gott man kan få för de pengarna, och tror den går att få tag på billigare i Europa! Däremot är det en riktigt mogen och drickvänlig champagne nu, så köpte man den när den låg runt femhundringen så har man gjort en bra affär!

Kul. Måste passa på att fråga dig. Jag drack Robert Fleury 2005 Extra Brut för någon vecka sedan och den var också mycket bra. Är det är samma producent och vin som du drack?
Visa bifogad bild 9999

Yep, samma producent; Fleury Père & Fils!

-----
j55BZCO.jpg

Firade 1:a maj i solskenet med att korka upp 2004 Leclerc Briant Champagne Cuvée Rubis de Noirs! Kanske den mest spännande och annorlunda champagne jag någonsin druckit; oerhört mörkt röd i färgen och en doft som påminde om gammal bourgogne, stallig och jordig med körsbär och läder - inget jag känt i en champagne tidigare! Fascinerande, inte på något sätt oangenäm och växte ju mer tid i glaset den fick. Ett superroligt vin att testa, så rekommenderar det om man vill ha en kul vinupplevelse!

Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_7421.JPG

NV Savart Brut Bulle de Rosé
Deg. oktober 2016
Det finns lite fräsch apelsin i doften. Smaken är frisk med hög syra. Lite som "sura tefat". Detta är min andra Savart och även denna är väl godkänd tycker jag. Jag kan verkligen förstå deras popularitet, välgjord dricka för småpengar. Blir utmärkt till räkorna :)

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Fortsätter på testet av billiga (under 300:- på bolaget) champagne, och kör återigen över tre dagar en och samma flaska!

br3Syd8.jpg

Ikväll, NV J-M Seleque Champagne Solessence Brut! Initialt kärv och kartig med för mycket bubblor, inte särskilt angenäm. Desto trevligare doftmässigt med en härlig dominans av solmogna äpplen och lite rostat bröd och digestivekex. Hög mineralitet och syra, en hel del citrusinslag.
Kommer låta den stå lite i glaset nu under kvällen och se om den artar sig. "Direkt från flaskan till glaset"-poäng blir någonstans runt 86-87p, men jag känner att det är i underkant då den ändå är välgjord och bara måste få lite mer luft o tid! Vi får se hur den artar sig under kvällen!

Jimmy A

Medlem
IMG_2064.JPG
IMG_2061.JPG

Provat två champagner idag. Palmes do'r 2004 hade en fin doft av honungsmelon och lite persika. Doftade väldigt sött. Men smaken var lite tunn. 85 poäng.
Damien Hugot var lite blyg. Varken stor på näsan eller i gommen. Tyckte 2006 var betydligt trevligare. 86 poäng.

Per Stade

Lege artis
I det här vackra vädret och efter en lagom jobbig arbetsvecka är jag jättesugen på lite champagne. Letar fram en flaska innan vi tar båten ut till Koster. Vi har visserligen både vin och champagne i kylen där (det har väl alla människor) men ikväll är jag sugen på Savart Bulle de Rosé, degorgerad 24 oktober 2014. Det är en champagne, som jag vet att jag alltid älskar. Hustrun kommer dock inte riktigt ihåg hur den smakar så när jag öppnar den säger jag lite på skoj: "jag hoppas att du inte gillar den för då får jag hela flaskan för mig själv."
IMG_4180.JPG

Ett sipp och svaret blir: "Sorry"

Doften är rökig (är det någon mer som har känt samma rökiga toner från champagne, som från single malt?) och smaken härligt syrlig och frisk. Den lite bittra och beska smaken påminner om rönnbär. Den här champagnen skulle jag vilja ha hur mycket som helst av.

Last edited:
Toppen