Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag har sett beställningar ute i butiken där jag jobbar; ekonomiskt starka kunder som faller till föga för lite reklam, det är samma modell som med trälådorna, fast den här gången är det Juhlin som är lådan. :D
Av de fyra vi provade så var åtminstone två riktigt bra, även om priset är lite högt för Diamond, som sagt...
Antar då att man i fallet Mailly betalar en hundring extra per flaska för att Julle "hittat" vinet åt en samt klistrat på en ny etikett. :)

Jag har dock inga problem med Maillys egen etikett så jag tror jag fortsätter att köpa den från dem istället :)

Henrik_L

Medlem
Hej! Första inlägget på forumet efer att ha läst runt lite under en tid.

Tänkte passa på att dela med mig lite av mina intryck från Champangedagen som besöktes för andra gången. Efter att ha läst såväl Elvis som ChristianB:s inlägg får jag väl säga att mycket av intrycken är högst snarlika – kul!

Då jag/vi provade en del champagner är smaknoterna högst sparsamma. Här kommer ett antal bubbel som gjorde intryck:

- Delamotte Brut på magnum. Blev så överraskad av kvalitén, minuten efter att ha provat Comtes 2006, att jag bad dem öppna en halvmagnum som referens. Båda uppvisade samma angenäma mousse, även om refernsflaskan må ha varit något mindre välkyld. Kul! Känner inte till huset så mycket, mer än att de är kopplade till Salon. 2007:an var likväl fantastisk.

- Borta vid Charles Heidsieck kunde man stå länge, dock var det lätt att missa Bonnaire som höll till vid samma bord. Deras 2008 GC BdB var helt klart en härlig bekantskap som levererade på en, enligt mig, mycket hög nivå i förhållande till priset. Charles Heidsieck 2005 bör också omnämnas.

- En annan producent som imponerade var A.D. Coutelas. Cuvee Louis Victor är ett fynd för priset. Här fann jag även mässans mest ”funky” champagne i form av Cuvee Rebel. Intressant!

- Palmer hade en ny blandning till deras Amazon. En komplex och härlig champagne på alla vis.

- Diebolt-Vallois presenterade sin 2008 som fått hel 9 år på jästen. Mycket bra, liksom deras ”vanliga” Prestige.

- Omnämnas bör och Leclerc-Briant. Den förra ägaren dog väl runt 2010 och gården har köpts av ett amerikanskt par. De har uppenbarligen tagit in en fransman för att sköta vinmakeriet, vilket tycks funka utmärkt. Vintage 2007 dracks direkt efter Perrier-Jouet Belle Epoque 2008, den förstnämnda imponerade mer. Provade även en ny upplaga av Divine som imponerade stort, tycks dessvärre ha glömt bort årgången.

- Då jag har några Alfred Gratien 2008 Cuvee Paradise liggande provades även dessa. En mycket bra champagne, som nog mår bra av att integreras några år på rygg.

- Andra flaskor jag noterade: Louis Roederer Brut Nature 2009, Egly-Ouriet BdN, Andre Clouet 2008 (skall vara exakt samma som släpptes tidigare – jag frågade), Gosset Celebris 2004 (15ans var dessvärre avslagen, men bra).

Bästa roséchampagne: Taittinger Comtes Rosé 2006 (provade aldrig Belle Epoque)

Största ”meh-upplevelserna”: Allt med Bollinger, såväl GA som GA extra brut (RD) imponerade betydligt mer förra året.

Henrik_L

Medlem
Provade du de andra från Clouet? Vad tyckte du om dem i så fall?
Japp!

Grande Reserve tycker jag är en härlig Pinot-driven champagne om än något simpel. Den överskuggas lätt av Silver som jag anser vara den bättre, mer komplexa, av de två. Dessutom är den i samma prisklass.

Rosen är härligt bärig (tranbär) och objektivt mycket bra. Dricker dock för lite rosechampagne för att våga mig på ett jämförande omdöme.

Elvis

Medlem
Provade Krug GC 164ème Edition igår. Den visade sig vara en riktig syrabomb och jag tycker inte ens att den är njutbar nu. Jag kan inte minnas att jag druckit en så otillgänglig Krug GC förut, däremot har jag druckit ett par Krug Rosé som varit så här. Jag tror att Krug 164ème Edition behöver många år i källaren för att komma till sin rätt - jag tror att potentialen är enorm.

Vi drack en del annat trevligt:
de Venoge Cuvée des Princes 1982
Perrier-Jouët 1976
Bollinger VVF 1999
Charles Heidsieck Réserve Charlie mis en cave 1990
David Léclapart L'Apôtre 2003
Francoise Bedel Entre Ciel & Terre Brut Nature (basår 2008)

Bäst var L'Apôtre 2003.
IMG_9272.JPG

MartinE

Medlem
Provade Krug GC 164ème Edition igår. Den visade sig vara en riktig syrabomb och jag tycker inte ens att den är njutbar nu.
Jag är inte ett dugg förvånad! Med tanke på vilken potential som den här utgåvan (2008-bas) rimligen har känns det vansinnigt att inte vänta minst 6-7 år med att öppna sina flaskor. Halvflaskorna som släpptes häromåret, och som blev degorgerade under 2014 och 2015, kan man nog börja korka upp om 2-3 år. Men även med dessa vinner man nog mycket med att vänta längre än så.

Bäst var L'Apôtre 2003.
Kan tänka mig det! Jag drack den i februari 2015 och redan då var den fantastisk, samtidigt som jag upplevde den som relativt ung.

Låter hur som helst som en riktigt bra kväll! :)

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Provade Krug GC 164ème Edition igår. Den visade sig vara en riktig syrabomb och jag tycker inte ens att den är njutbar nu. Jag kan inte minnas att jag druckit en så otillgänglig Krug GC förut, däremot har jag druckit ett par Krug Rosé som varit så här. Jag tror att Krug 164ème Edition behöver många år i källaren för att komma till sin rätt - jag tror att potentialen är enorm.

Vi drack en del annat trevligt:
de Venoge Cuvée des Princes 1982
Perrier-Jouët 1976
Bollinger VVF 1999
Charles Heidsieck Réserve Charlie mis en cave 1990
David Léclapart L'Apôtre 2003
Francoise Bedel Entre Ciel & Terre Brut Nature (basår 2008)

Bäst var L'Apôtre 2003.
Visa bifogad bild 10113

Nu saknar jag Stockholm...spontanprovning med VVF.:cigarr:

164 värre än vanligt menar du? Förutom 06-basen (som är gudomligt bra) så har jag upplevt alla unga GC vresiga.

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Spenderade en trevlig måndag på Champagnedagen på Grand Hotell, precis som Elvis här ovan! Det blev en hel massa bra bubblor men det var som vanligt vissa sorter som stack ut. :)

Inledde med Gosset’s uppställning av samtliga viner; riktigt fräscht med inledande ”enklare” sorter men från och med Celebris vit/rosé så blev det genast mycket mer intressant, mer substansartat! Gosset 15 ans var betydligt bättre än vad jag mindes den från julafton förra året; rostat bröd, grillad citrusfrukt, stenighet som gränsade till smulig… Fortfarande med en benhård syra som kommer att låta vinet utvecklas väl under lång tid framöver!

Därefter plockade vi in en sväng hos Taittinger. Hög syra i basvinet (kan ha varit 08 men jag minns inte säkert…) och det lyfte kvalitén ytterligare ett snäpp. Lite väl fruktigt i sin allra enklaste form, möjligen något gram socker för mycket, men med Prelude kom balansen mellan frukt och syra i bättre fas! Deras vanliga Vintage 2009 var också en höjdare, med lite mer mogen frukt och mindre av den steniga, kritrökiga profilen jag minns av 2008.
Icke att förglömma är ju Comtes-vinerna, både vitt och rosé! Aningen blyg frukt, mer sten och syra, ungdomlig och kanske en aning svårtillgänglig, men den vita 2006 är bräddfull av intensitet som bara väntar på att släppas fram med åren. Första gången jag provar Comtes Rosé faktiskt och även den levererar på toppnivå. Den är ”tyvärr” i svårt sällskap med Belle Epoque Rosé, som provades lite senare… ;)
Möjligen är Taittinger inte mitt favorithus men det var flera hus som faktiskt slog båda prestigevinerna från Taittinger under eftermiddagen; bara för att nämna ett betydligt billigare exempel så är 2007 Delamotte betydligt trevligare, enligt mig!

På ett tips från en kollega sprang vi raskt upp till Perrier-Jouët för att inte missa deras finare vinare! NV Perrier-Jouët visar drag av den bättre sorten men med en lite för öppen och fruktig profil. Karaktäristiska vita blommor pekar på Chardonnay, men som mannen bakom bordet sade, det är faktiskt mindre än hälften av den vita druvan här. Måste vara husstilen som jag gillar. ;)
2008 Belle Epoque var definitivt en av de bästa under dagen! Vita blommor, vit persika, gula äpplen, en parad av citrusfrukter draperade i silke… Grym substans, perfekt avvägd syra från årgången och här är den florala husstilen komplett!
2006 Belle Epoque Rosé blev bästa rosén för dagen! Smultron, hallon, äppelblom, allt i en stil som är frukt-som-är-knappt-mogen-men-fräsch. Svårt att sätta fingret på men med rosé är det alltid kinkigt! 11% rött vin för färgens skull, härligt orangerosa ton!

Deutz stack inte ut i år, det var en standarduppställning… Classic på magnum var bra, möjligen lite bättre än vanliga flaskan, medan deras Blanc de Blanc var ett rätt trist kort. Frisk, citrusbetonad, gröna äpplen, men kort och definitivt långt ifrån deras äldre etiketter. 2012 Brut var bäst här, med lite mer av allt och mer finess än Classic.

Bollinger har inte varit ett hus på min favvo-lista sedan några år tillbaka, än mindre så när jag vi luskade ut på forumet att deras RD inte är mycket mer än en Extra Brut av Grand Année… Special Cuvée är helt ok, aningen rund för min smak. Special Cuvée Rosé är den klart bästa här, en av de bästa roséerna under dagen! Grand Année är betydligt mer komplett och välavvägd än standard-cuvéen, inte alls tokig och väldigt fräsch, men det saknas en dimension av det lilla extra.

Charles Heidsieck blev ett av dagens bättre stopp, med en standard-cuvée som var precis så bra som jag mindes den från tidigare tillfällen! Lätt, frisk, fin intensitet i frukten och med en liten ton av snäckskal som jag alltid fallit för! Rosén är uppe och nosar på samma nivå men kommer inte riktigt dit, och den faller lite i skuggan av glaset efter det, nämligen 1995 Blanc de Millénaires.
Ett återkommande inslag känns det som, och vi skojade lite om att det är dags för -96an att synas snart. 1995 är dock riktigt, riktigt bra med allt vad husstilen har att erbjuda från NV Cuvée men med extra allt; intensiteten är mer påtaglig, syran mjukare men med strukturerande kraft, åldern har givit ett brett spektrum av allt från nötter, vit choklad och brioche till grapefrukt, mogen persika och bokna äpplen!

Vid ett bord i lilla rummet hittade vi två märken på samma bord: Launois och Diebolt-Vallois.
Launois har jag alltid gillat, med den vanliga NV som ett gott exempel på BdB men med årgångsvinet (2010 nu och nytt för mig) som det bättre vinet! För dryga 300 kr är det antagligen ett av de bästa köpen i min bok, även om ett par hundralappar till ger bättre utdelning! Deras Blanc de Noirs ligger visst bara i BS men det var en rolig bekantskap; ett klart bättre försök än Deutz’ och deras BdB…
Diebolt-Vallois visar prov på en stil som jag aldrig riktigt blivit övertygad om. Hela vägen fram till Fleur de Passion är det rätt intetsägande, även om det är ytterst välgjort och i en tydlig husstil. 2007 FdP var förvånansvärt drickbar redan nu dock, med intensiv frukt, finstämd syra i bakgrunden och en dos mjuka bröd. Ca 8.5 år på fällningen har gjort underverk med råmaterialet som man anar i de enklare etiketterna!

Delamotte hade tre olika viner på både magnum och 75 cl-modell, så vi körde en jämförande provning här! Delamotte Brut på magnum är oförskämt bra och jag lutar åt att köpa det till sommaren; Delamotte är ett hus som alltid fått goda betyg i min bok men jag glömmer ofta bort att köpa det då det sällan står i hyllan på SB. Kul att återupptäcka!
Blanc de Blanc magnum är också riktigt fin, men lite mer blyg än den krämiga, gräddiga Brut! Inget som får hästarna att skena men det är så välgjort att jag faller direkt!
För 2007 Delamotte är det samma visa; den är kanon på vanliga flaskan men formatet på magnum ger det där lilla extra i vinet! Kanske är det inbillnig, kanske inte, men jag gillar det skarpt! Äpple, nougat, komplex citrus, grädde, äpplepaj… En av dagens bästa och som nämnt ovan klart mycket bättre än andra viner som utger sig för att vara på högre höjder. ;)

Så här långt in i dagen hade det blivit en mix av att spotta ut och svälja, så det började bli en aning svårt att hålla alla intryck på plats! Vi provade också:
- Roederer NV, magnum, bra men i skymundan av allt på högre nivå.
- André Clouet (NV, 2006, -08 samt -09 Chardonnay, senaste TSE-släppet av 2008 och den var bäst här).
- Pierre Peters Les Chetillons, 2007 samt 2009; -07 visar prov på en mognad som är långt före -09, med svampiga, skogiga drag av undervegetation, torkad frukt och kanderad citrus, medan -09 är mer solmoget, fortfarande fräsch frukt, brioche, nöt, avvägd syra. Klart bättre vin i min bok och det visar sig att ålder inte alltid är lika med ”bättre”!
- Egly-Ouriet… Fortfarande lite nytt för mig, men på en bra nivå. Måste provas i lugnare sammanhang.
- Guldkula; utvalt av Richard Juhlin tydligen och jag var skeptisk eftersom jag inte är på hans våglängd smakmässigt. Deras NV gav inget bestående intryck, medan BdN var betydligt bättre (tänk Dethune-hållet) och deras 1998 Diamond Label var supervass. 250 magnum-flaskor gjorda, till det ringa priset av knappt 10’000 kr/st… Bra? Oh ja. Värt det? Njae...

Det blev något mer glas av Delamotte innan vi drog iväg för en sent anländ kollega ville testa igenom deras magnum-buteljer, men sedan var klockan mer än fem och det var dags att packa ihop! Jag hade en kanondag, som vanligt, men i år kändes det faktiskt som att samtliga leverantörer var lite mer inbjudande än tidigare.

En reflektion vid sådana här mässor brukar vara att somliga är väldigt måna om att servera vänner och bekanta i branschen först, medan övriga får vänta lite. I år fick jag snarare intrycket av att leverantörerna bakom borden gjorde sitt yttersta för att välkomna alla och det ska de ha en god portion ”kredd” för!

Kul rapport!

Instämmer när det gäller Delamotte vintage. Den har imponerat flera gånger på mig men ändå köper jag den aldrig. Hur kommer det sig?:confused:

Delamotte 90 magnum gissade jag Salon 90 på för några år sedan. Senast tog jag den eleganta citrusen och förnäma komplexiteten i Vintage 07 för en Cristal. Delamotte är mycket bra helt enkelt och finns ingen anledning att inte ha några i hyllan. Framförallt år då Salon inte görs. Köp!

Intressant nog testade jag Delamotte 07 mot FdP 07 som jag tog för en äldre BdB från 98-99. Väldigt mogen för att vara så ung BdB! Hade aldrig gissat att de var från samma år däremot BdB.

ChristianB

DipWSET
Kul rapport!

Instämmer när det gäller Delamotte vintage. Den har imponerat flera gånger på mig men ändå köper jag den aldrig. Hur kommer det sig?:confused:

Delamotte 90 magnum gissade jag Salon 90 på för några år sedan. Senast tog jag den eleganta citrusen och förnäma komplexiteten i Vintage 07 för en Cristal. Delamotte är mycket bra helt enkelt och finns ingen anledning att inte ha några i hyllan. Framförallt år då Salon inte görs. Köp!

Intressant nog testade jag Delamotte 07 mot FdP 07 som jag tog för en äldre BdB från 98-99. Väldigt mogen för att vara så ung BdB! Hade aldrig gissat att de var från samma år däremot BdB.
Roligt att höra så goda betyg från dig! :) Jag ska definitivt investera i några flaskor, både för omedelbar konsumtion och lite längre tid på rygg. Jag tror inte ens att jag har några bubbel i min källare än, eftersom det mesta dricks upp! :D

Elvis

Medlem
Precis hemkommen från en sagolik helg i Champagne. Har druckit en hel del gott, inte minst igår eftermiddag med @magnum. Helgens vinnare blev Billecart-Salmon BdB 2004 på magnum.

Besökte Jerome Prevost, Benoit Lahaye, Diebolt-Vallois och Damien Hugot. Blev väldigt imponerad av två viner jag inte druckit förut: Benoit Lahaye Violaine och Damien Hugot Grand Crû Vieilles Vignes Blanc de Blancs Brut. Violaine har 50 % Pinot Noir och 50 % Chardonnay, 10 månader på ekfat och ingen dosage. Bara 2.346 flaskor producerade. Damien Hugots toppvin är en egentligen en 2009:a men inte deklarerad vintage. 100% Chardonnay från gamla stockar i Chouilly, ekfatslagrad och 3-4 gram dosage. Damien Hugot har väl främst blivit en forumfavorit tack vare sina strålande årgångsviner från 2006 och 2008 men den här tyckte jag var ännu bättre!

Pontus

Medlem
Precis hemkommen från en sagolik helg i Champagne. Har druckit en hel del gott, inte minst igår eftermiddag med @magnum. Helgens vinnare blev Billecart-Salmon BdB 2004 på magnum.

Besökte Jerome Prevost, Benoit Lahaye, Diebolt-Vallois och Damien Hugot. Blev väldigt imponerad av två viner jag inte druckit förut: Benoit Lahaye Violaine och Damien Hugot Grand Crû Vieilles Vignes Blanc de Blancs Brut. Violaine har 50 % Pinot Noir och 50 % Chardonnay, 10 månader på ekfat och ingen dosage. Bara 2.346 flaskor producerade. Damien Hugots toppvin är en egentligen en 2009:a men inte deklarerad vintage. 100% Chardonnay från gamla stockar i Chouilly, ekfatslagrad och 3-4 gram dosage. Damien Hugot har väl främst blivit en forumfavorit tack vare sina strålande årgångsviner från 2006 och 2008 men den här tyckte jag var ännu bättre!
Så här skrev jag:
2009 Damien Hugot Grand Cru Vieilles Vignes. Relativt utvecklad doft med mogna äpplen, en stänk av hav och en antydan av fat. Smaken känns yngre och går mer åt grapefrukt och citronskal. Hög syra. Fin komplexitet, men jag tror att den behöver några år på sig att gå ihop. Om fat och syra får sjunka in tror jag det kan bli en vinnare. 90p++.

Jos

Medlem

Trevligt!! Åker dit i morgon kväll :)

Toppen