Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

gece

Man vänjer sig.
Provning häromveckan, tema bättre Champagne. sympayi
  • Citron, krita, lite brödig och aningens floral. Smaken domineras av citron och grönt äpple, ung som bara den men inte allt oäven. En ung BdB, va?
    2009 Louis Roederer Cristal Brut
  • Doft av nougat, bröd, kräks och vanilj. Rätt generöst ekad och den biten känns lite ointegrerad, men det finns trevliga nougattoner och yppig tropisk frukt på slutet, tämligen söt känsla som påminner om Trocadero. Gott+. Kräkstonen säger mig att detta är Egly-Ouriet, hittar den ofta hos dem, ibland blir det för mycket, men här ökar det bara på komplexiteten.
    2005 Egly-Ouriet Brut Grand Cru Millésime
  • Mörkgul. Svamp och sherry galore. En aning tom i "mid-palate", men i eftersmaken kommer som en explosion av svamprisotto. Rätt gott men inte i samma klass som resten av vinerna i denna runda.
    1976 J de Telmont Héritage
  • Choklad, badboll?, rostad ek. Stenig och med en syra som som stannar kvar länge i munnen, förmodligen ett bra vin men alldeles för sluten just nu.
    2002 Bollinger RD
  • Blommor, smör, grädde, ekfat, charkuterier, jasmine. Komplext, generöst, snyggt, gott. Charken får mig att tänka på Pinot Meunier, och vilket hus som passar in i kvällen sällskap har mycket PM... jo Krug!
    NV Krug Grande Cuvée, 164ème édition
    2008-bas alltså. Har ju varit prat om att denna skulle vara sluten och för ung, men jag tyckte tvärtom att den var synnerligen tillgänglig och sympatisk trots att den kom från nyöppnad flaska.
Jämnt skägg mellan Krug och Egly-Ouriet i kampen om förstaplatsen. Nästa placering får Cristal och Telmont slåss om, Cristal klart bättre men Telmont klart roligare. Bollinger har som sagt gissningsvis en hel del potential men var lite småtrist.

Pontus

Medlem
Den är väldigt annorlunda i stilen och den passar inte alla i smaken.
Kan vara så. Jag behöver nog testa minst en gång till för att veta antar jag. Vissa stilar kan ju också kräva erfarenhet för att man ska uppskatta dem. Det kanske går upp ett Liljeholmens för mig så småningom.

LeChat

Medlem
En fråga!
Någon som provat 2009 Vilmart & Cie Coeur de Cuvée? Jag köpte ett gäng flaskor av 2008 som ligger och gottar till sig. Har bara druckit 2004 och 2007 tidigare vilka jag gillar skarpt och skapat ett visst sug efter nya årgångar. Vad tycker ni även rent allmänt om årgång 2009 i Champagne? Den anses väl vara en rätt bra årgång eller?

ChristianB

DipWSET
Vad tycker ni även rent allmänt om årgång 2009 i Champagne? Den anses väl vara en rätt bra årgång eller?
Upplever den som "solig" och rätt generös; mycket frukt, rätt tillgängligt och öppet, i alla fall om man håller sig till den vanliga husens årgångsviner. Hur t ex Cristal-09 står sig har jag svårare att säga, men min upplevelse generellt är att 2009 är i ett rätt fint drickfönster nu. :)

MartinE

Medlem
Någon som provat 2009 Vilmart & Cie Coeur de Cuvée?
Vad tycker ni även rent allmänt om årgång 2009 i Champagne?
Jag säger inte emot det som @ChristianB skriver, men mitt generella intryck av 2009 är att det är en relativt svag årgång i Champagne. Vilmarts årgångschampagner håller dock genomgående en mycket hög kvalitet - årgång efter årgång! Jag har i och för sig inte druckit Cœur de Cuvée 2009 än, men både Grand Cellier d'Or och Grand Cellier Rubis från detta år är mycket bra!

Fyllde 40 i helgen. Åkte till Vadstena och svor över att det inte finns möjlighet till korkavgift i Sverige. På rummet intogs dock följande;

Charles Heidsieck NV - troligtvis den bästa NV skumpa jag någonsin haft. Klart annat djup än det normala för en olagrad variant. Fin lång frukt och härlig gräddighet. Lyckas vara både rik och elegant. Kan ha dragit in prisvärdet något men slutade med en rungande 94.

Alfred Gratien 2004 - Lite mörkare historia än föregående. Viss mognad, lite mörkare frukt, nötter och bra syra. Har många år framför sig och kommer sannolikt bli bättre. 91.

Charles Heidsieck Blanc de millenaires 1995 - Fantastisk intensitet. Gick 5 min till spa och kände smaken fortfarande. Stor frukt, perfekt sötma, smör, nötter, nougat, lite kryddor och lite lagom svamp. En av de bästa champagner jag druckit. 97.

Idag tillbaka på jobbet och min vänliga kollega kommer med en Chateau Latour 1987 från sin källare. Fina arbetskompisar man har :)

LeChat

Medlem
Vilmarts årgångschampagner håller dock genomgående en mycket hög kvalitet - årgång efter årgång! Jag har i och för sig inte druckit Cœur de Cuvée 2009 än, men både Grand Cellier d'Or och Grand Cellier Rubis från detta år är mycket bra!
Såg igår att FVL sålde denna i låda om sex flaskor vilket kändes som några fler än jag ville ha. Men idag kom ju ett mejl om att köpa Cœur de Cuvée 2009 i låda om tre flaskor. Då var ju saken biff! :)

LeChat

Medlem
8614A659-DABB-45DF-BB4E-1A121A474D94.jpeg

2004 Alfred Gratien Champagne Brut Millésimé

Räkmackans dag imorgon firades en dag tidigare hos oss. Alfred är god idag men känns rätt ung även om där finns lite mognadstoner. Sitter med sista glaset nu och sniffar på en tydlig doft av Anthon Bergs marsipan / Björnklister. Gott!

Elvis

Medlem
Charles Heidsieck NV - troligtvis den bästa NV skumpa jag någonsin haft. Klart annat djup än det normala för en olagrad variant. Fin lång frukt och härlig gräddighet. Lyckas vara både rik och elegant. Kan ha dragit in prisvärdet något men slutade med en rungande 94.

Charles Heidsieck Blanc de millenaires 1995 - Fantastisk intensitet. Gick 5 min till spa och kände smaken fortfarande. Stor frukt, perfekt sötma, smör, nötter, nougat, lite kryddor och lite lagom svamp. En av de bästa champagner jag druckit. 97.

Jag är inte förvånad över de här betygen. Jag har själv satt 92 poäng som högst på Charles Heidsieck Brut Reserve (2008-bas) och 95 poäng på Blanc des Millenaires 1995.

Elvis

Medlem
Apropå Vilmart... När jag gav mig iväg på en treveckors jobbresa i september gjorde jag i ordning två hylllor i vinkällaren som min fru fick plocka fritt från. Det var 10-15 flaskor vardera av rött och vitt och ett par champagner. När jag kom hem var min fru sur för att jag inte hade lagt fram någon Vilmart. :) Det misstaget ska inte upprepas.

Som kompensation korkade jag igår upp en Vilmart Coeur de Cuvée 2007. En hygglig årgång av Vilmart som är inne i en väldigt bra drickfas redan nu. Den blev fördrink och dracks även till förrätten: toast skagen med löjrom.

Till huvudrätt hade jag lagat torskrygg med jordärtskockspuré (recept finns här) och till det drack vi en Henri Boillot Meursault 2014. Jag måste säga att jag älskar vit bourgogne i den här stilen. Okomplicerat men väldigt gott. Jag hade inte snålat med smöret i matlagningen och vinet passade väldigt bra.

Jag är inte förvånad över de här betygen. Jag har själv satt 92 poäng som högst på Charles Heidsieck Brut Reserve (2008-bas) och 95 poäng på Blanc des Millenaires 1995.

Det glädjer mig elvis då jag nästan skämdes när jag skrev ut betygen. Jag misstänker dock att din referensram är något bredare än min..

Elvis

Medlem
Skön champagnelördag:
Louis Roederer Blanc de Blancs 2008
Charles Heidsieck Blanc des Millenaires 1995
Mumm Cuvée Lalou 1998 på magnum
Charles Heidsieck Champagne Charlie 1985
Benoit Lahaye Le Jardin de la Grosse Pierre 2012

Allt serverades blint. Kvällens vin: Blanc des Millenaires 1995, tätt före Champagne Charlie 1985. Lalou var märkligt anonym, Louis Roederer BdB alldeles för ung fortfarande. Benoit Lahaye bra men kanske lite väl mycket banan/odlarstil?

Rykten säger för övrigt att Charles Heidsieck snart kommer att släppa en "ny" batch Champagne Charlie 1985! I så fall blir rekommendationen: KÖP!

MartinE

Medlem
Skön champagnelördag:
Låter som en bra lördag!

Benoit Lahaye Le Jardin de la Grosse Pierre 2012
Jag har inte hunnit dricka 2012:an, men det där är en riktigt intressant champagne och sannolikt helt unik i sin sammansättning! Den görs på en massa olika druvor. Utöver de sju tillåtna innehåller den även bl a chasselas, gros plant (folle blanche) och olika teinturier! Samtliga druvor odlas i samma vingård och skördas samtidigt, trots att de rimligen har olika mognadsgrad. Sedan får vinet tio månaders fatlagring innan det buteljeras.

Rykten säger för övrigt att Charles Heidsieck snart kommer att släppa en "ny" batch Champagne Charlie 1985! I så fall blir rekommendationen: KÖP!
Kul!

Elvis

Medlem
Härlig provning på Grappe igår. Det var ett annat gäng än i lördags och lustigt nog fick jag Champagne Charlie 1985 blint igen! Dessutom en ännu bättre flaska - ett helt otroligt vin! Då borde man kanske ha prickat in vad det var men icke. Jag prickade in rätt årtionde (gissade på 1988 medan några gissade på 90-tal) men gissade på Winston Churchill. Sedan fick jag som ledtråd att den var chardonnaydominerad men det hjälpte inte - jag hade inte koll på att Charlie har 60 % chardonnay.

Övriga skumpor:
NV Perrier-Jouët Blason de France (basår 1979)
Jacquesson DT 2000
David Léclapart l'Artiste 2004
Jacquart La Cuvée Nominee Rosé 1988

Blason de France var ett årgångsvin fram till och med årgång 1978 men blev sedan en non-vintage. Gårdagens flaska var från första batchen av NV Blason de France så gissningsvis var basåret 1979.

Alla viner leverade verkligen på topp. Bäst var Champagne Charlie tätt följd av Blason de France.

LeChat

Medlem
09300A2C-2310-4F2C-9FDD-7CE702C69793.jpeg

2008 Veuve Clicquot Brut Rosé Vintage

Intressant doft som växer i glaset. Syran är tydlig och bra. Smaken är rik med både fet, smörig chardonnayfrukt samtidigt som den har tydlig karaktär av en god PN. Njutbar redan men jag tror ännu mer på framtiden.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
IMG_1817.JPG

Jag har inte druckit så mycket intressant på sistone. Då blev det dags för champagne! Och utan att fundera så mycket på varför det blev en champagne så fick jag svaret direkt vid första klunken. Oavsett prisnivå så tycker jag alltid att champagne är bra och att det är ett säkert kort!

Det här vinet köpte jag i Maj 2017, så det har inte fått ligga till sig så länge - men det jag känner i doften är äppeljuice och grapefrukt. Smaken domineras av röda äpplen med en liten beska i mittpartiet. Efter äpplen kommer hallon och rundar av finishen. Avslutet är långt och läskande. Mycket gott! Ett vin jag gärna dricker igen. Tror inte att det är ett vin som ska ligga på rygg allt för länge, jag dricker nog flaska två av två under sommaren 2018. 90p.

Toppen