gece
Man vänjer sig.
Provning häromveckan, tema bättre Champagne. sympayi
- Citron, krita, lite brödig och aningens floral. Smaken domineras av citron och grönt äpple, ung som bara den men inte allt oäven. En ung BdB, va?
2009 Louis Roederer Cristal Brut - Doft av nougat, bröd, kräks och vanilj. Rätt generöst ekad och den biten känns lite ointegrerad, men det finns trevliga nougattoner och yppig tropisk frukt på slutet, tämligen söt känsla som påminner om Trocadero. Gott+. Kräkstonen säger mig att detta är Egly-Ouriet, hittar den ofta hos dem, ibland blir det för mycket, men här ökar det bara på komplexiteten.
2005 Egly-Ouriet Brut Grand Cru Millésime - Mörkgul. Svamp och sherry galore. En aning tom i "mid-palate", men i eftersmaken kommer som en explosion av svamprisotto. Rätt gott men inte i samma klass som resten av vinerna i denna runda.
1976 J de Telmont Héritage - Choklad, badboll?, rostad ek. Stenig och med en syra som som stannar kvar länge i munnen, förmodligen ett bra vin men alldeles för sluten just nu.
2002 Bollinger RD - Blommor, smör, grädde, ekfat, charkuterier, jasmine. Komplext, generöst, snyggt, gott. Charken får mig att tänka på Pinot Meunier, och vilket hus som passar in i kvällen sällskap har mycket PM... jo Krug!
NV Krug Grande Cuvée, 164ème édition
2008-bas alltså. Har ju varit prat om att denna skulle vara sluten och för ung, men jag tyckte tvärtom att den var synnerligen tillgänglig och sympatisk trots att den kom från nyöppnad flaska.