This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Tur att man har dig som referens, låter mina ligga ett par år tillVisa bifogad bild 11234
2008 Veuve Clicquot Brut Rosé Vintage
Intressant doft som växer i glaset. Syran är tydlig och bra. Smaken är rik med både fet, smörig chardonnayfrukt samtidigt som den har tydlig karaktär av en god PN. Njutbar redan men jag tror ännu mer på framtiden.
Jag tycker faktiskt att den är gudomlig redan idag - bara man ger den några timmars luft först! Men det gäller ju att köpa några flaskor, så man kan få dricka den även efter 2020!Rekommenderar att du väntar med att öppna till efter 2020. Men det är ju hopplöst tråkigt att vänta så länge......
Kan hålla med dig, det är egentligen bara mognadstoner som saknas annars är den rysligt trevlig på alla sätt.Jag tycker faktiskt att den är gudomlig redan idag - bara man ger den några timmars luft först! Men det gäller ju att köpa några flaskor, så man kan få dricka den även efter 2020!
Ja, det är ytterligare ett givet köp om man inte plockat upp den sedan tidigare (den har funnits tillgänglig ganska länge)!Kan hålla med dig, det är egentligen bara mognadstoner som saknas annars är den rysligt trevlig på alla sätt.
Såg att de skulle släppa 2008 Henriot Rose i december. Gillar Henriot men har aldrig provat någon rose. Har du provat några?
Det är ju inte bara vinet som påverkar hur den där våta klumpen mellan öronen tolkar de elektriska impulser den översvämmas av.Visa bifogad bild 11262
Jag tycker att det är kul när man dricker samma vin vid flera olika tillfällen och sedan jämför smaknoterna. Här kommer vi även in på ett farligt ämne som @Mattias S och @StefanAkiko har diskuterat vid flertalet tillfällen. Var det jag-faktorn som påverkade mitt omdöme eller inte?
Jag vet inte, men såhär skrev jag om Herriot när jag drack den igår:
86p, Inte så mycket "Umpfhh" i munnen, ganska kort finish och lite blygsam frukt. Ändå gott utan att bli komplicerat. Passade bra till kyckling med rotfrukter. Om man jämför det här mot vinet som jag drack i Fredags, Huré Frères, så är det här inte alls på samma nivå. Doft och smak av mandarin och citrus. Inte så mycket mer än så.
och såhär skrev jag när jag drack den för ett år sedan:
90p, Gott, lättdrucket, enkelt, brödig doft och mogna tropiska frukter i munnen. Härlig syra, bra balanserat. En favorit!
Det känns helt klart som att det är jag själv som ändras mer och mer för varje månad som går, visst kan det vara kul att diskutera flaskvariation och så vidare, men blir det inte automatiskt att man mer och mer söker sig efter viner som lämnar lite mera intryck? Klart att det är bra att ha säkra kort hemma, och bjuda på, eller öppna utan att ha så höga förväntningar - men för mig är det någonstans fortfarande spänningen och förhoppningen om att vinet som jag snart är på väg att öppna kommer att vara minst lika bra som mina tidigare favoriter, eller till och med bättre!
Den röda flaskan på bilden är från Caviste 0075, och det var en sån där flaska som bara försvann innan man hann förstå att flaskan var tom. Vi var tre personer som drack den under en trevlig konversation, så fokuset var inte på vinet, men vinet var helt klart bra och korrekt på alla sätt och jag dricker och köper det gärna igen!
Jag drack den på magnum på julafton (2016) och den flaskan var helt fantastisk!Jacquart Brut Mosaïque 1996. Svagt pys när jag drar ur den helt raka korken. Små fina bubblor. Mycket citronjuice, med lite skalbeska och bränt socker. Inte helt oäven, men lite för kort smak. Källarens sista -96a.
Du har nog rätt i att det var något defekt. En Divine som inte doftar eller smakar något låter inte som en Divine...