André Clouet Silver BdN NV -Osäker på bas men inköpt nån gång 2009/10.
Mycket trevlig doft med diskreta mognadstoner. Citronfudge. Havssälta och vått vägdamm. Smörstekt svamp.
Smaken... var först ganska tråkig. Ogin. Kom så på att "är inte silver en non-dosage?" Snabb titt på flaskan och javisst, "Brut Nature".
Hum, inte förtjust i detta, tycker champagne mår bra av lite socker. Aja, vi väntar lite och ser om den vaknar.
3 timmar senare och andra glaset. Ingen skillnad. Crap! Denna är ju lagrad i 10 år i alla fall, när ska de vakna? Fick så ett infall och begick lite av ett helgerån men nöden har ingen lag! I med en kvarts tesked sockerlösning 50/50 (som jag vanligtvis har till mina Mojitos) i glaset...
Halleluja! Detta gjorde susen! Räknade lite på det åsså tillsatte jag en hel tesked med samma sockerlösning till den resterande 2/3 flaskan. Borde motsvara sån ungefär 5 till 6 g/liter totalt.
Smaken nu... Konserverad citron och krossade ostronskal. Gråsten. Syrliga remmar med en hint av hallonsmak. Behagligt mogen. Fin syra kvar. Halvlång eftersmak.
Ingen stor skumpa men god. Innan manipulationen funderade jag på ett betyg strax under 80. Nu kan jag lugnt säga att den får stadiga 86p Till och med att jag ser lite potential till ytterligare mognad men det blir bara spekulationer då detta var sista flaskan.
Sensmoralen: Champagne mår bra av lite socker!
Visa bifogad bild 19869
Tack för rapport. Har länge funderat på att långlagra "Silver" eller någon annan Twiggyskumpa. Blir nog inget med det nu... Min erfarenhet hittills är att mognadstonerna inte kan balansera upp ett vin som upplevs alldeles för spretigt och torrt från början.
Det där är ju en väldigt generaliserande slutsats. Andra möjligheter skulle ju kunna vara Du gillar inte Brut Nature, eller Pinot Noir från de norra delarna ger sämre Brut Nature än de från Aube, eller Andre Clouet är en halvdan producent, för att nämna tre.
Jag drar samma slutsats men från många mätpunkter. Tror @LarsW har ännu fler mätpunkter...
- Nej jag gillar inte brut nature, därför mår champagne bra av lite socker. Visst är det till stor del en smakfråga men samtidigit gör brut natur sällan bra ifrån sig i blindprovningar enligt min erfarenhet.
- Av de brut nature som jag anser går att dricka så är faktiskt majoriteten PN från Côtes de Bar. Voutte & Sorbeé - Fidele, Clandenstine - Les Semblables, (Fleury? - osäker på om allt varit osockrat) samt Cedric Bouchard som är den enda producenten som kommer undan med det helt. Eric Rodez är den enda brut nature jag druckit utanför Côtes de Bar och uppskattat. Slutsats PN funkar bäst för brut nature och framförallt från Cotes de Bar. Fast egentligen bevisar det ingenting, för möjligheten finns att dessa champagner hade varit ännu bättre med lite socker i.
- Är beredd att hålla med dig.