Kostjan
Mot bättre vetande
Den du bjöd på med gamla etiketten är fortfarande bästa BdM 95 hag druckit hittils.Det går att lösa, jag har ett par stycken kvar med den gamla etiketten
Det var förövrigt 2014 hemma hos Marcus.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Den du bjöd på med gamla etiketten är fortfarande bästa BdM 95 hag druckit hittils.Det går att lösa, jag har ett par stycken kvar med den gamla etiketten
Den du bjöd på med gamla etiketten är fortfarande bästa BdM 95 hag druckit hittils.
Det var förövrigt 2014 hemma hos Marcus.
Julprovningen 2014... blir dålig frekvens på bjudningarna när jag bor på fel sida om stan för många.Jag kommer ihåg att det var hos Marcus men trodde inte det var så längesen, har för mig att det var en bra kväll överlag.
Mycket dålig frekvens. Om du bor på fel sida för många är jag väl i så fall på rätt sida av stan men så jäkla långt ut i obygden att det inte spelar nån roll.Julprovningen 2014... blir dålig frekvens på bjudningarna när jag bor på fel sida om stan för många.
Nästan, men bara nästan svårt att räkna dig till stan......Om du bor på fel sida för många är jag väl i så fall på rätt sida av stan men så jäkla långt ut i obygden att det inte spelar nån roll.
Det var en fantastisk provning, blir det något liknande så kommer jag, trots att jag bor långt bortom fel sida av stanDet är rätt långt ifrån att jag räknar mig till stan men det finns trots allt en riktning dit
Haha! Vissa har inte smaklökarna eller uppskattningen för dyrskumpa!Blev en Pol Roger 2012 igår. Riktigt bra även då. Serverades runt 4-6 grader vilket inte alls va dumt då doften var riktigt härlig med mycket ljusa frukter, päron och kanske fläder. Efter en tid i glaset kom krutsoften fram rejält och den blev lite "mörkare" i smaken eller hur man ska säga.
lite synd att brorsan säger: jag gillar mer den här än krug 90 som vi drack när jag fyllde år
Men då blir det mer finchampagne över till mig
Visa bifogad bild 20070
lite synd att brorsan säger: jag gillar mer den här än krug 90 som vi drack när jag fyllde år
Visa bifogad bild 20070
Han har druckit båda de flaskorna med mig och han gillar de skarpt.Vissa gillar inte mogen champagne, helt enkelt. Låt honom prova Dompa 08 eller Winston 08.
Kul med gammal NV som presterar. Har provat flertalet som levererat. Allt från 60-tal och framåt. Problemet är väl snarare att alla inklusive undertecknad dricker upp sina NV innan de hinner mogna.Trevlig provning i måndags:
Vilmart Coeur de Cuvée 2005 (magnum)
Sténopé 2008
Gosset Grande Reserve (från ca år 2000)
Älskar Coeur de Cuvée men det är inte ofta jag dricker den på magnum så förväntningarna var höga. Den var god men ”inget extra” och syran var lite svagare än den borde vara. Måste vara årgången som spökar. Den Vilmart Grand Cellier d'Or 2012 jag drack veckan innan var bättre.
Sténopé 2008 är första årgången av ett vin som marknadsförs som en odlarprestige med Michel Chapoutier är delägare och har sitt namn på etiketten. Det är även blindskrift på etiketten som på alla Chapoutiers viner. 50/50 Chardonnay och Pinot Noir från en halv hektar i Les Riceys. Äpplen och mineraler. OK men inte mer. Inget jag kommer att köpa.
Gosset Grande Reserve med cirka 20 års flasklagring. Bra bett i syran och jag var säker på att det var en 1996:a. Hade lite problem att klura ut producenten men gissade till slut på Grande Dame. Det är häftigt att en vanlig non-vintage kan bli så här bra.
Visa bifogad bild 20034 Visa bifogad bild 20035
Ordnade en provning för några vänner i förra veckan och valde ut fyra champagner:
Flight 1: Charles Heidsieck Brut Reserve vs Vilmart Grand Cellier
Två av mina NV-favoriter. Här blev det 2-2 i röster bland de övriga. Själv kan jag inte välja.
Flight 2: Louis Roederer Rosé 2013 vs 2008
Diskussionerna hade slutat att handla om champagne och det var egentligen bara jag som satt och provade. 2013 var lite blyg till en början medan 2008 var fullt tillgänglig från första sniffen - känns som om den alltid varit så. Kolatoner, packad med frukt, bra syra, lång eftersmak. Efter någon timme var 2013 och 2008 väldigt lika på alla sätt, vilket överraskade mig. Jag har köpt på mig ganska mycket 2012 med inte 2013, vilket kanske var ett misstag... Eller också är både 2012 och 2013 starka årgångar av Roederer Rosé.
Visa bifogad bild 20073
Kanske otur med flaskan? Jag minns 2005 som (ännu) en fantastisk årgång av CdC, om än en bit från de allra största. Det var i och för sig några år sedan jag drack den och bara från en halvmagnum.Vilmart Coeur de Cuvée 2005 (magnum)
Älskar Coeur de Cuvée men det är inte ofta jag dricker den på magnum så förväntningarna var höga. Den var god men ”inget extra” och syran var lite svagare än den borde vara. Måste vara årgången som spökar. Den Vilmart Grand Cellier d'Or 2012 jag drack veckan innan var bättre.
Det är väl å andra sidan inte omöjligt att det faktiskt var vin från 1996 i den flaskan!Gosset Grande Reserve med cirka 20 års flasklagring. Bra bett i syran och jag var säker på att det var en 1996:a. Hade lite problem att klura ut producenten men gissade till slut på Grande Dame. Det är häftigt att en vanlig non-vintage kan bli så här bra.
Otacksamma jäklar!Ordnade en provning för några vänner i förra veckan och valde ut fyra champagner:
Diskussionerna hade slutat att handla om champagne och det var egentligen bara jag som satt och provade