Darth Angelus
Medlem
Eftersom vi (nästan) alla här gillar champagne så kan det vara på plats att diskutera vilka som är de lämpligaste glasen för ändamålet. Själv kör jag med Riedel Sommeliers Vintage Champagne och är mycket nöjd med dem. Förut körde jag med Orrefors Difference då jag hört att de var handblåsta vinprovarglas för att förhöja smaken, men gick över till ovannämnda Riedel för ett knappt år sedan då jag upptäckte att Riedel-glaset gav en bättre upplevelse (med samma champagne i), speciellt i och med att Sparkling Difference av Orrefors stängde in dofterna i för hög grad och inte lät en känna dem. Även i det stora hela föredrar jag känslan i Riedel-glasen. Orrefors må vara stora på glas för dekorationsändamål, men att göra smakförhöjande glas är de nog långt ifrån vassast på.
Jag har även hört att Juhlins glas skall vara riktigt vassa, och de är betydligt billigare än ovannämnda Riedel. Är det någon som provat båda och kan jämföra dem? Själv har jag har aldrig druckit ur Juhlins glas, bara sett dem på bild. En person jag talade med på Bolagets kundtjänst föredrog ändå Riedel.
Finns det några andra riktigt vassa champagneglas?
Annars tycker jag även att det här forumet behöver en mer generell vinglastråd. Om någon vill diskutera glas för annat vin än champagne är det helt OK med mig att ni skriver här också.
Jag har även hört att Juhlins glas skall vara riktigt vassa, och de är betydligt billigare än ovannämnda Riedel. Är det någon som provat båda och kan jämföra dem? Själv har jag har aldrig druckit ur Juhlins glas, bara sett dem på bild. En person jag talade med på Bolagets kundtjänst föredrog ändå Riedel.
Finns det några andra riktigt vassa champagneglas?
Annars tycker jag även att det här forumet behöver en mer generell vinglastråd. Om någon vill diskutera glas för annat vin än champagne är det helt OK med mig att ni skriver här också.