Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Gurto

Medlem
Äh, nu blev jag sugen på grisfötter. Har du lagat själv?

Om det är traditionellt svenskt recept brukar kryddpepparn slå igenom. Har ingen aning om vilka typer av skumpa som kan svara upp mot den smakprofilen men vår nestor @Gurto har säkert några goda idéer.

Har aldrig ätit grisfötter i gelé men jag backar ju aldrig från en direkt uppmaning :) ...resonera sig fram är ju kul också:

Grisfötternas karaktär bör väl vara fett, sälta och kryddpeppar. Då borde väl en pinotdominerad skumpa med oomph och lite ålder sitta bäst? Ekfatslagrat är nog inte fel om den är heller. Det brukar innebära fetare frukt med smörighet och kryddighet från fat samt mer kryddighet och djup från mognaden - det bör väl passa fläskets smakprofil. Någon Egly-Ouriet kanske?

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Äh, nu blev jag sugen på grisfötter. Har du lagat själv?

Om det är traditionellt svenskt recept brukar kryddpepparn slå igenom. Har ingen aning om vilka typer av skumpa som kan svara upp mot den smakprofilen men vår nestor @Gurto har säkert några goda idéer.
Om andan och tiden finns så fixar jag några till BYOB:en på fredag - sambon är måttligt förtjust i grisfötter i alla dess former, så jag lagar dem bara när det finns någon som förstår att uppskatta den subtila delikatessen. Tyvärr är ju champagne bannlyst pga temat på fredag, så det gäller att hitta något annat vin som funkar med grisfötter...

Old Sparky

Medlem
Med mig hem från en vecka i Italien (inköpt i Milano)

2006 Poderi Aldo Conterno Barolo Riserva Granbussia
2010 Poderi Aldo Conterno Barolo Colonnello
2010 Poderi Aldo Conterno Barolo Romirasco
2010 Bartolo Mascarello Barolo
2010 Vietti Barolo Ravera
2010 Cerbaiona (Molinari) Brunello di Montalcino
2010 Cerbaiola (Salvioni) Brunello di Montalcino
2010 Il Marroneto Brunello di Montalcino Madonna delle Grazie
2011 Azienda Agricola Montevertine Le Pergole Torte Toscana
2011 Le Macchiole Paleo Rosso (såg när jag kom hem att denna faktiskt finns att beställa på bolaget) (CT-länk)

Last edited:

gece

Man vänjer sig.
Det har rått någon form av antiköpstopp hos mig den senaste tiden, men det är OK.
Efter att ha blivit lite förtjust i 2013 Domaine Anne Gros & Jean-Paul Tollot Minervois La Ciaude som konsumerades efter ett spontaninköp var jag tvungen att köpa på mig ett par flaskor, och 100+-åriga carignan-stockar låter för kul för att inte prova så storebror fick följa med, 2013 Domaine Anne Gros & Jean-Paul Tollot Minervois Les Carrétals.

Inspirerad av andra forumiter fick det även bli lite 2010 Pintia samt 2010 Baigorri de Garage (trots att jag brukar tycka att spanskt vin ska vara stockkonservativt och från Rioja). Och när man ändå är i Iberien och härjar kan man ju göra en total chansning med 2011 Poeira, som jag hittade av en slump och började googla och tyckte verkade intressant, inte minst för att det inte skrivits om här på forumet sedan 2008... ingen som provat?

Mattias Schyberg

Administratör
Det har rått någon form av antiköpstopp hos mig den senaste tiden, men det är OK.
Efter att ha blivit lite förtjust i 2013 Domaine Anne Gros & Jean-Paul Tollot Minervois La Ciaude som konsumerades efter ett spontaninköp var jag tvungen att köpa på mig ett par flaskor, och 100+-åriga carignan-stockar låter för kul för att inte prova så storebror fick följa med, 2013 Domaine Anne Gros & Jean-Paul Tollot Minervois Les Carrétals.

Inspirerad av andra forumiter fick det även bli lite 2010 Pintia samt 2010 Baigorri de Garage (trots att jag brukar tycka att spanskt vin ska vara stockkonservativt och från Rioja). Och när man ändå är i Iberien och härjar kan man ju göra en total chansning med 2011 Poeira, som jag hittade av en slump och började googla och tyckte verkade intressant, inte minst för att det inte skrivits om här på forumet sedan 2008... ingen som provat?
Du borde köpa den enklare Baigorri också så att du har något att njuta av medan "de Garage" får vila sig i form i källaren. :)

kayaker

Cyklist

Jag har köpt den men jag har inte provat den än. Det kan eventuellt bli av i helgen.

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har köpt den men jag har inte provat den än. Det kan eventuellt bli av i helgen.
Gillade verkligen 11:an...

2011 "La Ciaude" Anne Gros & J. P Tollot, Minervois
Detta vin tog mig lite med storm. Generös frukt med både mörka och röda bär. Fin komplexitet med kryddor, krut och köttiga stråk samt skog, kåda och eneträ, speciellt i den hyfsat långa eftersmaken. Perfekt balans med fyllig kropp. Så jädra gott och för mig en helt ny bekantskap. Jag vill ha mer!!! :neej:

Håkan

Medlem
2 st Trimbach Riesling Grand Cru Geisberg 2009
1 st Evening Land Pinot Noir La Source 2012

Någon mer som var inne och klickade på dagens webblansering?
Var inne på Evening Land men fick för mig att det inte var nåt för mig. För sent att ändra sig. Tror att Hirsch passar mig bättre.

mattsson

Medlem

Poeira 2012 har jag testat, gillades men de gör väl det mesta när man är på bortamatch en söndag strax efter 04 snåret

Mattias Schyberg

Administratör
En hel del socker och massor av alkohol. Det blir nog mumma det här. :)

image.jpg

image.jpg

grappa

Medlem
Henriot Milisme 2006 Brut.
Caviste senaste dvs
  • 2014 Domaine Binet Jacquet Faugères,
  • 2013 Domaine Binet Jacquet Faugères Réserve
  • 2012 Domaine Binet Jacquet Faugères Grande Réserve
Blandlåda från Toscana, Colleverde
  • Nero della Spinosa, 100% syrah
  • Brania delle Ghiandaie, 90 % Sangiovese 10 % Syrah