Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Vino fino

Medlem
Stod det så på en box (eller flaska för den delen) skulle jag dra öronen åt mig :D ...förlåt, kunde inte motstå.
Dags för en favorit i repris?

100_8976.jpg

Daniel A

Administratör
Jag var också tvungen att köpa denna, trots att producenten har blivit rätt utskälld de senaste åren och sägs ha tappat i kvalitet. Men nyfikenheten tog över. Ska du korka upp snart? Jag kommer nog att testa en flaska inom den närmaste veckan.

Kommer hålla på korken ett tag, faktiskt. Så ser fram emot dina åsikter sen!

Jag har inte orkat hålla koll på Huets besvär riktigt. Pinguet lämnade ju stället för några år sedan, och enligt den här artikeln borde 2011 vara hans senaste årgång. Så 2012 är väl en chansning - jag har inte hört något om eventuellt tappad kvalité än, men det kan bara ha varit jag som inte velat lyssna.

gece

Man vänjer sig.
Var i Spanien förra veckan och hittade på det lokala snabbköpet 2004 Viña Ardanza Reserva. Jag gillade både 2001an och 2005an... 2004 var ett bra år... Parker sätter 93+p, Guía Peñín 94p, Cellartracker är positiva... det fanns nog lite plats i resväskan trots allt... och så kostar det bara löjliga 17€. Köptvång. Förhoppningsvis har det inte stått alltför länge där i snabbköpet, men jag är villig att chansa.

Last edited:

chambertin

Medlem
Visste inte att det fanns dåliga. Berätta!!
- Den såg så ensam ut på hyllan.
- Vill ju inte bryta min vertikal av Dom. XYZ även om 2002 drabbades av åska, hagel och drivis.
- Lika bra att handla nu snabbt efter löning innan pengarna tar slut.
- Det kommer säkert inga bra viner på nästa tre månaders släpp så det är nog bäst att passa på nu.
- Sommardäcken klarar sig säkert till februari men det gör nog inte SBs saldo på Domaine de Chevalier -09.
- Men älskling, man kan ju alltid sälja ngt om vi skulle få ont om pengar.

Last edited:

gece

Man vänjer sig.
- Vill ju inte bryta min vertikal av Dom. XYZ även om 2002 drabbades av åska, hagel och drivis.
- Det kommer säkert inga bra viner på nästa tre månaders släpp så det är jog bäst att passa på nu.
- Sommardäcken klarar sig säkert till februari men det gör nog inte SBs saldo på Domaine de Chevalier -09.
Jag har nyttjat alla dessa ursäkter förutom nr 5 (har ingen bil) och nr 6 ("don't ask, don't tell" hemmavid ang. vininköp) och kan meddela att de funkar alldeles utmärkt. Åska, hagel och drivis låter ju som en sval årgång, kan vara trevligt att bryta av svulstigheterna...

- Det kommer säkert inga bra viner på nästa tre månaders släpp så det är nog bäst att passa på nu.
Har använt ett par av dom. Tyckte just då att de var ganska bra ursäkter;)

chambertin

Medlem
Har handlat lite jag också de senaste veckorna:
2010 Crozes-Hermitage Cuvée Alberic Bouvet
2009 Bod. Teso La Monja, Victorino (Toro)
2012 Bod. Teso La Monja, Victorino (Toro)
2013 Bod. Teso La Monja, Victorino (Toro)
2013 Ponce Pino (Manchuela)
2009 Eitelsbacher Karthäuserhofberg Riesling Großes Gewächs trocken
1999 Eitelsbacher Karthäuserhofberg Riesling Auslese Nr. 23
2002 Eitelsbacher Karthäuserhofberg Riesling Auslese
2009 Martin Müllen, Kröver Paradies Riesling Spätlese
2009 Martin Müllen,Trabacher Hühnerberg Riesling Spätlese* trocken
2011 Martin Müllen,Trabacher Hühnerberg Riesling Spätlese* trocken
2011 Brancatelli, Valle del Sogno
2008 Sancerbone Le Querce
2014 Keller, Riesling "Limestone"
2011 Michelas-St Jemms, Crozes-Hermitage "Chasseliere"

Behöver lite fler BRA ursäkter nu för att inte hamna i köpstoppsmode.

kayaker

Cyklist
De senaste köpen:
  • 2010 Château D'Aiguilhe
  • 2009 Domaine de Chevalier
  • 2013 Domaine Robert Chevillon Nuits St. Georges 1er Cru Les Roncières
  • 2013 Domaine Robert Chevillon Nuits St. Georges Vieilles Vignes
  • 2013 Domaine Denis Père et Fils Corton-Charlemagne
  • 2012 Langmeil Shiraz The Freedom 1843
  • 2012 Wine & Soul Pintas

Mattias Schyberg

Administratör
Sista komplementet till starkvinsprovningen på torsdag.

Jupp, lite vällagrad PX fick det bli. 1985 Don PX Gran Reserva från Montilla-Moriles närmare bestämt. Om det blir något över efter ett gäng utsvultna vinnördar fått sockerchock så blir det att ringla det över lite välgjord vaniljglass!

sunqan

Vinös
Hämtade 12 flaskor catena alta chardonnay som jag beställde från släppet 20/11. Det är ett av husvinerna, men jag var borta förra veckan och hann inte med på fredan...
Enda abret är att man inte kan beställa till en butik som har produkten i sitt sortiment, så det fick bli vällingby som ligger lite off, trots att jag bor 2 km därifrån... butiken jag brukar ta till hade fått det i sortimentet i år (säkert mitt fel..
Vem köper argentnskt vitt vin för 200 spänn per flaska...)
Då är 2017 räddat :)

MartinE

Medlem
Det blev en utflykt över sundet idag - med champagnejakt på programmet! Fick följande byten med mig hem:

Agrapart Avizoise 2009
Agrapart Minéral 2009
Agrapart Vénus 2009
Marie-Courtin Efflorescence 2010
Vouette & Sorbée Saigné de Sorbée 2012
Vouette & Sorbée Sobre 2008

Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Det blev en utflykt över sundet idag - med champagnejakt på programmet! Fick följande byten med mig hem:

Agrapart Avizoise 2009
Agrapart Minéral 2009
Agrapart Vénus 2009
Marie-Courtin Efflorescence 2010
Vouette & Sorbée Saigné de Sorbée 2012
Vouette & Sorbée Sobre 2008
Fan vad ni har det bra där nere i Malmö! 30 minuter-isch till friheten och Köpenhamns fantastiska vinutbud. Det tar mig lika lång tid att ta mig till Ikea liksom. :eek:

Toppen