Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

grappa

Medlem
Hyfsade priser på Theis i Köpenhamn. 40-50% priset på vissa som de slutar att ha i sitt sortiment tex Hermitage från Domaine de Remeizieres 550 DKr, Taupenot-Merme Mazoyeres-Chambertin för 700 DKr, vit Marsanny från Sylvie Pataille 216 DKr.
Tog dessutom en sväng förbi Carlo Merolli (bild 1).
20160724_074233[1].jpg
20160724_074519[1].jpg
20160724_092922[1].jpg
20160724_092934[1].jpg

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Blev till att hämta en leverans idag.
6x, 2009 Château Bonnet, Divinus (Ganska snygg trälåda!)
2x, Damien Hugot Brut Blanc de Blancs
2x, 2006 Damien Hugot Extra Brut Blanc de Blancs
2x, 2008 Damien Hugot Extra Brut Blanc de Blancs
1x, 1796 Ron Antiguo de Solera (Off topic jag vet, men väldigt god!)
1x, 2015 Arc-en-Ciel (Alkoholfri till sambon)

Två veckor kvar på semestern :D

25 juli 2016.JPG

ChristianB

DipWSET

Visa bifogad bild 7749
Nu måste vi ju faktiskt ordna med en liten BYOB, eller hur? ;)

jrick

Medlem

Visa bifogad bild 7749
Snyggt, 12 flaskor vin och en flaska Rom till dig och så en flaska till sambon ;-)

Daniel A

Administratör
Om det var någonting min Spanienresa övertygade mig om så var det: jag måste dricka en massa, massa mer sherry än jag gör! Tidigare erfarenheter består huvudsakligen av diverse Gonzalez-Byass och Dos Cortados 20yo (som är skitbra!). Löste inledningsvis problemet med följande inköp:

NV Gonzalez-Byass, Fino Una Palma
NV Gonzalez-Byass, Tio Pepe
NV Emilio Lustau, Palo Cortado Península
(stört god! Måste köpa fler för det priset)
NV Real Tesoro, Del Principe Amontillado (bra för att kosta lika mycket som en påse nötter…)
NV Delgado Zuleta, Palo Cortado Monteagudo
NV Bodegas Tradición, Palo Cortado 30yo
(sannolikt för dyr för vad den kommer prestera, men jag har dåligt omdöme. Dessutom passar flaskan bra på min madeira-hylla, där bara gammal alkohol får bo :cigarr: )

Jag undrar dock lite nybörjarsaker. :) Det här med “en rama”. Bör pavor med denna beteckning drickas så snart som möjligt? Om ja, vad händer om de får stå ett tag?

Vad händer egentligen med sherry överlag om det får stå på flaska? Misstänker att det är stor skillnad på fino/manzanilla och de övriga. På sistone har jag blivit väldigt varse flaskåldern på madeira, där det så uppenbart är fördelaktigt om flaskor får vila till sig lite. Det här skedde när jag drack en nybuteljering av en årgång jag smakat tidigare med lite mer flaskålder, och skillnaderna var enorma (1968 D’Oliveiras Boal).

Pingar @Vino fino @Mats @Mattias S som jag spontant kommer på dricker en del sherry här. Kunskapen är garanterat bredare än er dock. :)

Mattias Schyberg

Administratör
Om det var någonting min Spanienresa övertygade mig om så var det: jag måste dricka en massa, massa mer sherry än jag gör! Tidigare erfarenheter består huvudsakligen av diverse Gonzalez-Byass och Dos Cortados 20yo (som är skitbra!). Löste inledningsvis problemet med följande inköp:

NV Gonzalez-Byass, Fino Una Palma
NV Gonzalez-Byass, Tio Pepe
NV Emilio Lustau, Palo Cortado Península
(stört god! Måste köpa fler för det priset)
NV Real Tesoro, Del Principe Amontillado (bra för att kosta lika mycket som en påse nötter…)
NV Delgado Zuleta, Palo Cortado Monteagudo
NV Bodegas Tradición, Palo Cortado 30yo
(sannolikt för dyr för vad den kommer prestera, men jag har dåligt omdöme. Dessutom passar flaskan bra på min madeira-hylla, där bara gammal alkohol får bo :cigarr: )

Jag undrar dock lite nybörjarsaker. :) Det här med “en rama”. Bör pavor med denna beteckning drickas så snart som möjligt? Om ja, vad händer om de får stå ett tag?

Vad händer egentligen med sherry överlag om det får stå på flaska? Misstänker att det är stor skillnad på fino/manzanilla och de övriga. På sistone har jag blivit väldigt varse flaskåldern på madeira, där det så uppenbart är fördelaktigt om flaskor får vila till sig lite. Det här skedde när jag drack en nybuteljering av en årgång jag smakat tidigare med lite mer flaskålder, och skillnaderna var enorma (1968 D’Oliveiras Boal).

Pingar @Vino fino @Mats @Mattias S som jag spontant kommer på dricker en del sherry här. Kunskapen är garanterat bredare än er dock. :)
En rama bör drickas så fort som möjligt, gärna inom 3 månader. Det tappar mycket därefter, men jag har ingen egen erfarenhet om skillnaderna. Sherry utvecklas generellt inte efter buteljering så vitt jag vet. :)

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
But why!? :p

Det har inte riktigt kommit på tal ännu, men Linnea är gravid! :D

Nu måste vi ju faktiskt ordna med en liten BYOB, eller hur? ;)

Det tycker jag absolut! Om inte ni är sugna på att gå till 19 glas? Jag har fortfarande inte haft möjlighet/tagit mig tid att besöka vinbaren. Kan ni nästa vecka? Har de öppet då?

Vino fino

Medlem
Det här med “en rama”. Bör pavor med denna beteckning drickas så snart som möjligt? Om ja, vad händer om de får stå ett tag?

Vad händer egentligen med sherry överlag om det får stå på flaska? Misstänker att det är stor skillnad på fino/manzanilla och de övriga.
Tror vi varit inne på temat förut men ingen Sherry tjänar på lagring. Allra minst färskvarorna som fino och "-" en rama, men inte heller de s.k. stabila varianterna. Har på egen hand lagrat VORS under perfekta förhållanden över tid och det blir en långsam försämring, inte förbättring. Ingen Sherry är helt stabil (vilket också gör att de är underbara direkt efter buteljering eller ännu bättre direkt från fat).

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Inköpta på Ålandsbåten när man är uttråkad. Har inte provat något vin från dessa producenter tidigare så forumet kanske kan bidra med kunskap om dessa tröst köp.
Har druckit 2 olika NV från Gaston Chiquet (Brut Séléction & Cuvée de Réserve) men ingen av dessa två går till världshistorien som makalösa viner. Men ser att du har en BdB d'Ay och den har fått bättre omdöme på bl.a. CT så det kan definitivt bli en positiv överraskning. Vilket rederi åkte du med?

Jimmy A

Medlem
Har druckit 2 olika NV från Gaston Chiquet (Brut Séléction & Cuvée de Réserve) men ingen av dessa två går till världshistorien som makalösa viner. Men ser att du har en BdB d'Ay och den har fått bättre omdöme på bl.a. CT så det kan definitivt bli en positiv överraskning. Vilket rederi åkte du med?
Vi åkte med Eckerö linjen. Utbudet på champagne var minst sagt magert. Gaston var en nyhet men resten av utbudet bestod av Lanson, Moet, Laurent Perrier och Vueve Cliqout.

Daniel A

Administratör
En rama bör drickas så fort som möjligt, gärna inom 3 månader. Det tappar mycket därefter, men jag har ingen egen erfarenhet om skillnaderna. Sherry utvecklas generellt inte efter buteljering så vitt jag vet. :)
Tror vi varit inne på temat förut men ingen Sherry tjänar på lagring. Allra minst färskvarorna som fino och "-" en rama, men inte heller de s.k. stabila varianterna. Har på egen hand lagrat VORS under perfekta förhållanden över tid och det blir en långsam försämring, inte förbättring. Ingen Sherry är helt stabil (vilket också gör att de är underbara direkt efter buteljering eller ännu bättre direkt från fat).

Uppfattat, tacktack för info. Köp, korka upp, drick. Det ska jag klara av. :D

Det är viktigt att fylla på med vätska i värmen, särskilt med bubblor i. Mot bolaget således,
Damien Hugot Blanc de Blancs 2008
Damien Hugot Blanc de Blancs Vielles Vignes
Damien Hugot Blanc de Blancs NV
Diebolt-Vallois Cuveé Prestige
Också viktigt med grillvin,
Pio Cesare Barolo 2011
Mas de Boislauzon 2013
Au Bon Climat Pinot Noir 2014
(påfyllning, trevlig Pinot enligt min mening iaf)
Brigaldara Amarone Case Vecie 2009
Igino Accordini Le Bessole 2008

En sväng till Köpenhamn tidigare i veckan renderade följande för mig obekanta skumpor och lite till,
Henri Mandois Brut Origin NV
Cheurlin Noëllat Carte d'or Brut NV
Chateau Bastor-Lamontage 2011
Chateau Raymond Lafon 2010
Chateau Latour-Martillac 2007
Chateau d'esclans Whispering Angel

Egentligen var planen att köpa lite Fleur de passion men till min besvikelse hade butiken väsentligt dyrare priser än hemsidan så de fick stå kvar.

Toppen