Om det var någonting min Spanienresa övertygade mig om så var det: jag måste dricka en massa, massa mer sherry än jag gör! Tidigare erfarenheter består huvudsakligen av diverse Gonzalez-Byass och Dos Cortados 20yo (som är skitbra!). Löste inledningsvis problemet med följande inköp:
NV Gonzalez-Byass, Fino Una Palma
NV Gonzalez-Byass, Tio Pepe
NV Emilio Lustau, Palo Cortado Península (stört god! Måste köpa fler för det priset)
NV Real Tesoro, Del Principe Amontillado (bra för att kosta lika mycket som en påse nötter…)
NV Delgado Zuleta, Palo Cortado Monteagudo
NV Bodegas Tradición, Palo Cortado 30yo (sannolikt för dyr för vad den kommer prestera, men jag har dåligt omdöme. Dessutom passar flaskan bra på min madeira-hylla, där bara gammal alkohol får bo
)
Jag undrar dock lite nybörjarsaker.
Det här med “en rama”. Bör pavor med denna beteckning drickas så snart som möjligt? Om ja, vad händer om de får stå ett tag?
Vad händer egentligen med sherry överlag om det får stå på flaska? Misstänker att det är stor skillnad på fino/manzanilla och de övriga. På sistone har jag blivit väldigt varse flaskåldern på madeira, där det så uppenbart är fördelaktigt om flaskor får vila till sig lite. Det här skedde när jag drack en nybuteljering av en årgång jag smakat tidigare med lite mer flaskålder, och skillnaderna var enorma (1968 D’Oliveiras Boal).
Pingar
@Vino fino @Mats @Mattias S som jag spontant kommer på dricker en del sherry här. Kunskapen är garanterat bredare än er dock.