This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Dags för en date snart!Var ute på road trip i Europa under semestern och stannade förbi Champagne under några dagar. Lika bra att fylla på lite när man har bilen med sig. Kommer en reseskildring senare.
6x Mailly Extra Brut
6x Mailly 2008
1x Mailly Les Echansons 2006
6x Legras & Haas Rose
6x Legras & Haas Bland de Blanc
6x Legras & Haas Extra Brut
6x Legras & Haas Tradition
12x Paul Dethune Brut
3x Paul Dehtune Bland de Noirs
3x Paul Dethune Blanc de Blanc 2010
6x Camille Saves Prestige
3x Camille Saves Blanc de Noirs Les Loges
6x Vilmart Grand Cellier
6x Vilmart Grand Cellier d´Or 2011
1x Vilmart Grand Cellier d´Or 2009 Magnum
3x Vilmart Coeur Cuvee 2008
2x Vilmart Grande Reserve Magnum
3x Chartogne-Taillet Heurtebise 2009
3x Chartigne-Taillet Fiacre 2008
3x Marguet Elements 11
6x Marguet Shaman 13
3x Marguet Ambonnay 2009
6x Marguet Blanc de Noirs
6x George Vesselle Brut
6x George Vesselle 2009
1x George Vesselle Juline
2x Henriot Cuvee des Echanteleurs 2000
1x Bonnaire Blanc de Blanc
1x Bonnaire Blanc de Blanc 2006
1x Gosset Grand Blanc de Blanc
1x Gosset Grand Rose
1x Billecart-Salmon Rose
Köpte du Domaine Heresztyn på plats i Gevrey (dom hade i alla fall förr en butik inne i byn) ?Urval av vininköpen från sommarens resor i Europa, bl.a.:
Boscarelli Vino Nobili di Montepulciano 2011, 2012, 2013, Riserva 2011
Capanna Brunello di Montalcino 2010, 2011, Riserva 2010
Fontodi Flaccianello della Pieve Toscana IGT 2011
Montevertine Toscana IGT 2013
Monteraponi Chianti Classico Riserva Baron' Ugo 2013
Monteraponi Chianti Classico Riserva Il Campitello 2013
Querciabella Chianti Classico Riserva 2011
Domaine Heresztyn Gevrey-Chambertin 1er Cru Les Corbeaux 2011
Domaine Heresztyn-Mazzini Gevrey-Chambertin Vielles Vignes 2012, 2013
Champagne Castelger Blanc de Blancs, Réserve, Rosé
Visa bifogad bild 7912
Japp, stannade till en sväng där. 2011 var tydligen sista årgången som den äldre generationen hade hand om. Numera är det dottern med efternamnet Heresztyn-Mazzini som driver firman. Hennes viner verkar mer eftertraktade eftersom enbart village-viner från de senaste årgångarna var till salu och inga premier- eller grand cru-viner.Köpte du Domaine Heresztyn på plats i Gevrey (dom hade i alla fall förr en butik inne i byn) ?
Japp, stannade till en sväng där. 2011 var tydligen sista årgången som den äldre generationen hade hand om. Numera är det dottern med efternamnet Heresztyn-Mazzini som driver firman. Hennes viner verkar mer eftertraktade eftersom enbart village-viner från de senaste årgångarna var till salu och inga premier- eller grand cru-viner.
Sedärja, det var ju en potent laddning!Visa bifogad bild 7947
Så då har även jag varit i Champagne i år och fyllt på lagret, denna underbara plats på jorden! Fantastiskt trevliga vingårdsbesök och totalt 46 olika provade på plats samt 74 flaskor köpta efter lite inventering idag. Dessutom kort, men givande, besök i Saar Mosel och vinaffär i Luxemburg gav ytterligare ca 30 flaskor, mestadels Riesling. Följande kom med från Champagne:
Paul Bara Millésime Grand Cru, 2007
Mailly Millésime Grand Cru, 2009
Michel Gonet BdB Extra Brut, 2008
Larmandier-Bernier Longitude BdB Premier Cru (Extra Brut)
Vilmart & Cie Grande Reserve Premier Cru
R&L Legras BdB Grand Cru
Legras & Haas BdB Grand Cru
Legras & Haas Tradition
Pierre Moncruit BdB Grand Cru
Bonnaire BdB Grand Cru
Waris-Hubert BdB (Zero Dosage) Grand Cru
Henriot Brut Souverain
Geoffroy Expression Premier Cru
Geoffroy Empreinte Premier Cru (2009)
Geoffroy Volupté Premier Cru (2007)
H. Billiot Cuvee Millésime Grand Cru, 2010
H. Billiot Cuvee Laetitia Grand Cru
H. Billiot Cuvee Tradition Grand Cru
H. Billiot Cuvee Reserve Grand Cru
Michel Arnould Grand Cru Carte d'Or, 2011
Michel Arnould Grand Cru Reserve Magnum
Michel Arnould Brut Tradition BdN Grand Cru
Michel Arnould Extra Brut BdN Grand Cru
Michel Arnould La Grande Cuvee Grand Cru
Doyard-Mahé Empiente BdB Premier Cru
Doyard-Mahé DESIR Extra Brut BdB Premier Cru
Doyard-Mahé Millésime BdB Premier Cru, 2009
Launois Dorine Grand Cru
Launois Millésime Grand Cru, 2009
Launois Special Club BdB Grand Cru, 2006
Det enda jag var lite besviken på var bristen på 2008or att köpa. Därav så pass få årgångsskumpor inhandlade. Men jag klarar mig nog finfint ändå.
Jag har druckit vinet, men ifrån en annan årgång. Champans är väl ofta lite "klumpigare", om man skall vara lite elak. 2006 i Volnay (och Chambolle) har jag hoppat över efter en del prat om problem med "gout moisi terroux" i kommunen (d'Angerville nämndes (jag tror det var duc:en som det pratades om)). Jag har ingen personlig erfarenhet dock, så förhoppningsvis är din champans ren.En låda 2006 Marquis d'Angerville Volnay 1er cru Champans för hyfsat vettiga 490 kronor flaskan. Just det här vinet ska enligt diverse källor på nätet (Cellartracker mfl) vara riktigt bra för en 2006:a och har slagit storebröderna Taillepieds och Clos de ducs på fingrarna vid några tillfällen. Någon som har personlig erfarenhet?
I sann mönsterigenkänningsanda så utgår jag från att ditt bidrag på provningen blir italienskt.+ 1fl hemlig till provningen den 3/9 i saltis Visa bifogad bild 7996