Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

gece

Man vänjer sig.
Efter Johan Lidbys australiska minivinmässa i måndags beställde jag 2010 Paracombe Cabernet Franc och 2015 Luke Lambert Syrah, den senare en representant för när Syrah (inte Shiraz, asså) är som allra mest charmant. Lite stram och kärv men ändå blommig och syrligt rödfruktig på samma gång, gott! 2012 Timo Mayer Close Planted Pinot Noir var också mycket bra, kryddig och fruktigt samtidigt som det har en trevlig lätthet, tyvärr inte till salu. Kändes lite tyskt i stilen, vilket visade sig bero på att Timo faktiskt var tysk... bra skit iaf. Sedan såg en... okänd välgörare... till att jag fick tag på en 2007 Henri Maire Château Chalon också.

Idag dracks dessutom Paracombe Cabernet Franc. I måndagsv på mässan var det ett ganska moget vin, med lite torkat söt och syrlig röd frukt, slank kropp. Idag, mörkfruktig och lite stram, massor av blyerts. Två flaskor av samma vin i extremt olika faser. Gott dock!

MartinE

Medlem
Rapportera gärna hur Roederer 2009 är, om du tänkt dricka den inom en snar framtid @MartinE mvh
Det ska jag försöka komma ihåg att göra. Det är inte omöjligt att en av dem poppas inom det närmaste. Givetvis endast i vetenskapligt syfte! ;)

Den lär ju vara väldigt ung idag, årgången till trots. Med det sagt är Louis Roederers årgångschampagner alltid ett bra köp - oavsett årgång!

Jerobaum

Medlem
Inhandlade följande på resan till tel aviv/Israel förra veckan

Clos de gat Chardonnay 2013 6 flaskor, ca 280kr/st. Wine & More
Clos de gat Chardonnay 2014 4 flaskor, ca 250kr/st. Flygplatsen

2014 har inga recensioner ännu så det är en chansning. Men efter en del diskussion på både vinbutiker och restaurang har jag förstått det som att Israel har väldigt jämnt klimat och därmed inte så ofta dåliga år. Så jag chansade. Mycket svårt att få tag i toppåret 2009

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Idag plingade det på dörren. Leverans från plus de bulles. Beställde vinerna den 8 september, levererades idag.

1x 2006 Brut Vintage - Pol Roger
4x 2008 Brut Prestige - Taittinger
1x 2009 Blanc de Noirs - Philipponnat
1x 2010 Blanc de Blancs - Camille
2x NV Brut Souverain - Henriot
1x NV Brut Grand Cru - Franck Bonville
1x NV Brut Sélection Grand Cru - Mumm
1x NV Reliance Nature - Franck Pascal
1x NV Platine Premier Cru - Nicolas Maillart

1.JPG

2.JPG

3.JPG

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
FVL är jag uppskriven på, då är det bara att vänta då :)

Selosse har säljstart den 6 Oktober kl 10:00.
Fick ett mail från Franska vinlistan idag.

Prislistan såg ut såhär:
3st Initial, 2490kr.
3st Substance, 5010kr.
1st Initial och 1st V.O. 1800kr.
1st Initial och 1st Rosé, 1950kr.
1st Initial och 1st Substance, 2500kr.
1st Initial och 1st årgång 2005, 3500kr.

AdamST

Medlem
Selosse har säljstart den 6 Oktober kl 10:00.
Fick ett mail från Franska vinlistan idag.

Prislistan såg ut såhär:
3st Initial, 2490kr.
3st Substance, 5010kr.
1st Initial och 1st V.O. 1800kr.
1st Initial och 1st Rosé, 1950kr.
1st Initial och 1st Substance, 2500kr.
1st Initial och 1st årgång 2005, 3500kr.
Är sugen på Initial för att få testa Selosse, ett helvete att man inte kan köpa dem styckvis :neej:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Är sugen på Initial för att få testa Selosse, ett helvete att man inte kan köpa dem styckvis :neej:

Jo tack, håller helt med. Jag skulle också vilja testa eftersom att det har snackats så mycket om det här på forumet. Får bli ett långsiktigt mål för mig, för min ekonomi håller inte just nu!

AdamST

Medlem
Jo tack, håller helt med. Jag skulle också vilja testa eftersom att det har snackats så mycket om det här på forumet. Får bli ett långsiktigt mål för mig, för min ekonomi håller inte just nu!
En flaska stretchar jag min vinbudget för att uttrycka mig milt, försöker locka över familjen på två flaskor nu så jag i alla fall får loss en :D

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Om jag inte är helt ute och cyklar så kommer den väl finnas på Bolis om ett tag. Jag vet att jag plockat på mig någon flaska på Regeringsgatan vid något tillfälle tidigare

Silex

Medlem
Om jag inte är helt ute och cyklar så kommer den väl finnas på Bolis om ett tag. Jag vet att jag plockat på mig någon flaska på Regeringsgatan vid något tillfälle tidigare
Absolut @AdamST . Initial släpps varje höst på SB och där är ju inga problem att köpa 1 flaska. Brukar ligga lite högre i pris än FVL, men å andra sidan blir det ju ingen fraktkostnad på SB.

Höjda priser på Selosse i år, framför allt på vingårdsvinerna.

2015
3 st Initial 2 385 kr
1 st Initial och 1 st V.O. 1 690 kr
1 st Initial och 1 st Rosé 1 790 kr
1 st Initial och 1 st Substance 2 390 kr

1 st Initial och 1 st La Côte Faron 2 900 kr
1 st Initial och 1 st Les Carelles 2 900 kr
1 st Initial och 1 st Le Bout du Clos 2 900 kr
1 st Initial och 1 st Sous le Mont 2 900 kr

2016
3 st Initial 2 490 kr
1 st Initial och 1 st V.O. 1 800 kr