Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

perpro

Medlem
Säg till nästa gång du har något att dela med dig av CH, jag köper mer än gärna - inköpsstopp eller ej.... :)

Förutom de senaste cavistebeställningarna har det blivit en hel del Chateauneuf faktiskt. 2009 och 2010 Clos Des Papes, 2005, 2009 och 2010 av Beaucastel. Kan vara bra om Landström vill komma på glöggkväll kanske? :) De står nu i mitten av vardagsrumsgolvet och undrar var de kan stuvas undan.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
La Côte Faron, Les Carelles, Le Bout du Clos, Sous le Mont och 2 Rose. Tyvärr hade jag inte budget att köpa allt som min bulvan på plats kunde fixa fram så delar min tilldelning med nördarna i Göteborg.
Här trodde vi att det var du som var Västsveriges officiella Selosse-bulvan? Men bulvaner behöver tydligen anlita egna bulvaner i sin tur? Men trots det inga Les Chantereines (Avize) eller Chemin de Châlons (Cramant), eller försöker du bara minska inbrottsrisken? ;)
Börjar ångra att jag inte slog till på en sådan där låda med alla Lieux-Dits när den passerade förbi min näsa i Frankrike i oktober. Jag borde kanske inte ha hängt upp mig på småsaker som att den var lite dyr, att kreditkortssaldot var ansträngt och att jag inte hade plats för den i bagaget.
 

Old Sparky

Medlem
Grattis, det var inga dåliga viner direkt

Ja, jag hoppas det blir värt det och att de lagrats rätt av föregående ägare. Men ibland måste man satsa. Som bekant svårt att få tag på dessa via webblanseringen, även om jag faktiskt lyckades med ett 6-pack 2009 när det begav sig. I all hast såldes dock dessa av på auktion vilket jag bittert ångrat och ett misstag som jag nu rättar till. En tröst är att det hela iaf gått ungefär på ett ut.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Som bekant svårt att få tag på dessa via webblanseringen, även om jag faktiskt lyckades med ett 6-pack 2009 när det begav sig. I all hast såldes dock dessa av på auktion vilket jag bittert ångrat och ett misstag som jag nu rättar till.
Det är förenat med icke obetydlig hälsofara att berätta detta för Anders L...:) Hanteringen av Rousseau-2009orna var nog den mest irriterande systembolagshändelsen för vinnördar förra året, och det är varken glömt eller förlåtet på många år än.
 
Trådskapare
A
Det är förenat med icke obetydlig hälsofara att berätta detta för Anders L...:) Hanteringen av Rousseau-2009orna var nog den mest irriterande systembolagshändelsen för vinnördar förra året, och det är varken glömt eller förlåtet på många år än.
Delar man med sig så kan viss skadebegränsning göras
 

Keen

slan
Då har jag tydligen provat den 2 gånger tidigare...
Mouton var 78 har jag för mig, men inget vidare spännande.
Dompa 76? Hur kan jag helt ha glömt det?

Hyfsat säker på 75, då 78 var det vinet som i begynnelsen ledde mig ner i fördärvet. Borde således lagt det på minnet om vi drack den igen. Och den kändes "dammig" vill jag minnas. Uttorkad frukt. Jimmy kanske har inlägget kvar någonstans, men han bytte ju bloggar oftare än kalsonger där ett tag, så kanske borta.

76:eek:rna var ebay-köp från tyskland, och även om de inte var direkt defekta så var det inga bra flaskor. Dock var den Comtes 79 Rosé jag köpte därifrån och hade med till Comtes-vertikalen helt magisk.
 

CH

Medlem
Hyfsat säker på 75, då 78 var det vinet som i begynnelsen ledde mig ner i fördärvet.

Är också väldigt säker på att det var -75 som dracks.

76:eek:rna var ebay-köp från tyskland, och även om de inte var direkt defekta så var det inga bra flaskor. Dock var den Comtes 79 Rosé jag köpte därifrån och hade med till Comtes-vertikalen helt magisk.

Nej de var ganska trötta men som du säger den -79 som du tog med till vertikalen var ju överjävligt bra
 

CH

Medlem
Hittade Jimmys anteckningarna i ett mail från början av mars 2009. Det var definitivt en Mouton 1975 som öppnades. Det och en hel del annat riktigt bra.

Igår var det dags igen för en liten sittning nere på Vinkällaren Grappe. Det är svårt att säga att vi hade något satt tema, men tonvikten låg som så ofta tidigare på skumpa, skumpa som dagen till ära hade en del ålder. Efter en del dividerande om hur och var vi skulle börja så kom vi fram till att det nog var bäst att börja med de unga och vitala skumporna för att sedan jobba oss bakåt i tiden, således bestod den första fighten av Bollinger GA 1996, Bollinger RD 1996 och Roederer Cristal 2000, tre champagner i varierande stadier av mognad och utveckling.

Bollinger GA 1996 är utan tvekan en av mina absoluta favoritchampagner. Jag har druckit den med mer eller mindre regelbundna intervaller sedan den släpptes och det är ett verkligt stort vin. Elegant, smakrikt och skrämmande balanserat, någonting den har varit sedan den släpptes. Ett vin som alltid bjudit och som fortsätter att bjuda på sig själv. Den här flaskan var perfekt, även om jag inledningsvis var lite förvånad över hur pass mycket mognad den börjat få. Doften var packad med äpplen, citrus, nötiga toner av knäck, kaffe och den där speciella bollytonen som jag alltid kopplar till färska champinjoner. Smaken bröt av strålande med söta tropiska frukter och honung. Helt lysande att dricka nu!

Rent generellt tycker jag att sent degorgerade champagner är ett jävla otyg och ska man envisas med att degga sina champagner i olika intervaller så ska man fan ha folkvett nog att skriva ut degorgeringsdatum på flaskan så att man konsumenten kan ha en rimlig chans att veta när det är dags att dricka sitt vin. Nåväl, det var nog om detta och raskt över till Bollinger RD 1996: det här vinet är naturligtvis mycket stramare och yngre än sitt orginaldegorgerade syskon som nämnts ovan, honungstonerna och de tropiska frukterna finns inte alls i RDn som istället visar på en ganska ordentlig mängd ung citrus och speciellt grapefrukt på smaken som avsluts med en bitter ton. champinjontonerna finns där, tillsammans med en bra mineraler och en fin ek. Men det räcker inte för mig, jag kan inte hjälpa att tycka att det är ett tråkigt vin. Om det utvecklas på samma sätt som de RD 1990 jag smakat så vet jag inte om jag kan rekommendera detta vinet till någon, men det ska bli intressant att prova det igen om en fem år eller så.

Cristal 2000 då, denna lilla godbit från ett mellanår, tyvärr så hade den lite problem att hävda sig i sällskap med de två burdusa och oborstade busarna från Aÿ, men den gjorde ett tappert försök! Vinet är fortfarande ungt och knutet men man ser verkligen att det finns en potential att utvecklas. Citrus, äpplen och en vansinnig mineral som ligger och väntar på att få blomma ut. Tyvärr var detta inte det tillfället, och jag rekommenderar att alla som går i tankar att dricka sina 2000 bör vänta med det i minst 5, gärna 10 år till. Det är helt enkelt inte njutbart nu. Barnarov!

Efter den här uppvärmningen så var det dags för en liten varmrätt bestående av confitterat lamm med ratatouille (antar jag att det var, lyssnade inte så noga om jag ska vara ärlig). Inledningsvis så tänkte vi dricka en Château Mouton Rothschild 1975 till maten, men då denna öppnades så insåg vi att den inte skulle vara speciellt givande så istället plockades det fram en Guigal La Landonne 2001, ett vin som var lika ungt och outvecklat som muttan ovan var gammal! Moutonen drack vi medan vi väntade å att maten skulle anlända och den var absolut inte ett dåligt vin, bara väldigt moget, en bra bit på väg nedför kullen men vansinnigt elegant med utvecklade toner av läder, dynga och allmänna toner som du hittar i en mogen Bx, det enda som saknades var frukt. Det var helt enkelt för torrt. Lala å andra sidan var ett monster! För det första så ska det till en sinnessjuk människa bara att komma på att lägga ett vin 36 månader på nya ekfat, sen ska det till andra rubbade människor att köpa dessa och slita ut dem källarsvala och dunka upp dem till en middag med några få minuters förvarning. Nåväl; extremt ungt och knutet, naturligtvis, inledningsvis. Vinet visade egentligen ingenting förutom en enorm koncentration och längd med unga, tuffa tanniner. Men när det fått luft… Herregud vilket monster, vilket vin! Massiv ek, koncentrerad frukt med blåbär och en uppsjö av peppar och rått kött, helt fantastiskt! Natrurligtvis hade man vara 5 centiliter kvar när det började blomma ut, men vilka 5 centilitrar det var!

Efter maten så vad det dags för lite mer skumpa. De kvarvarande vinerna var Krug Privat Cuvée (sent 50 tal, tidigt 60 tal), Dom Pèrignon 1976, Taittinger Comtes de Champagne 1976, Bollinger GA 1982 och Cuvée William Deutz 1982.

Vi började med Krugen som tyvärr helt saknade kolsyra, men djupet och koncentrationen i vinet var enormt. Ett strålande bevis på att Krug är ett fantastiskt vin även utan kolsyran. Djupa toner av kola, choklad, tropisk frukt riktigt smarrigt! Efter detta så serverades Bolly och Deutz tillsammans, Båda vinerna var fortfarande fräscha med bra frukt och elegans. Bollyn drog dock i mina ögon det längsta strået och visade på en bättre koncentration och djup.

Comtes 1976 och Dompa 1976 var båda väldigt mogna. Kolsyran i dompan var på väg ut och man ser verkligen vad lagringsföhållanden kan göra skillnad. Jag har provat viner från 1976 som varit unga och knutna och viner som dessa som var väldigt mogna och öppna. Båda vinerna visade stor komplexitet och längd, men i mina ögon så var det comtes som gick hem med segern mellan de två.

Här så plockade Krug88 fram ett par extraflaskor Selosse Substance och Selosse Rosé, två helt magiska viner. Anselme Selosse är ett galet geni som låter all sin champagne ligga på nya ekfat, någonting som borde göra viner så pass eleganta som Bdb skumpa omöjliga att dricka, Men icke! Vinerna visar på en koncentration och ett djup som är en fröjd att uppleva. När de är unga så kan de verkligen vara bråkiga men med luft och tid… Ojojoj, det är någonting som alla måste uppleva någon gång.

Vi avslutade med en Domaine Pegau da Capo 2003. Vinet dekanterades klockan 16 och vi drack det klockan 23 och det behövde mer tid. Det var barnarov att dricka det nu men oj vilken koncentration och djup. Enormt packat med mogna bär, blåbär och torkade toner. Som en blandning mellan en CH9 och ett portvin nästan! Kvarvarande exemplar kommer att få ligga!
 

Per Stade

Lege artis
Skall åka över till släkt i NY på torsdag (Thanksgiving) och beställde lite
chablis av en handlare för att skicka dit innan vi kommer. Hittade Patrick
Puize Val de Mer 2011 Les Forets chablis premier cru och Val de Mer
2011 Vaudesir chablis grand cru, men inte mycket mer information än
att premier crun är vinifierat i 600liters mer än 5 år gamla ekfat och grand
crun har legat på 2 år gamla 1.000-liters foudres.
Dessutom har det tydligen skurit sig mellan producent och leverantör i USA,
varför de säljs ut till ett löjligt lågt pris.

Är det någon som vet mer? Martin?
 

Martin Berggren

Bad santa
Skall åka över till släkt i NY på torsdag (Thanksgiving) och beställde lite
chablis av en handlare för att skicka dit innan vi kommer. Hittade Patrick
Puize Val de Mer 2011 Les Forets chablis premier cru och Val de Mer
2011 Vaudesir chablis grand cru, men inte mycket mer information än
att premier crun är vinifierat i 600liters mer än 5 år gamla ekfat och grand
crun har legat på 2 år gamla 1.000-liters foudres.
Dessutom har det tydligen skurit sig mellan producent och leverantör i USA,
varför de säljs ut till ett löjligt lågt pris.

Är det någon som vet mer? Martin?

Val de Mer är Patricks samarbete med en champagneproducent som heter Moutard-Diligent (om jag minns rätt...). Patrick överser verksamheten på veckobasis medan Moutard-bossens son driver det på daglig basis. Grabben har blivit rätt duktig, enligt Patrick. Varumärket är gjort i huvudsak för den amerikanska marknaden. Både Patrick och hans sidekick Sylvie är partners i firman som tack för hjälpen.

Jag har provat några av vinerna och de är av god kvalitet men med Patricks egna viner finns inte mycket gemensamt. Crémanten man gör är inte alls tokig och priserna för Chablisvinerna är lägre än för Patrick Piuzes egna viner.

Man har bytt distributör i USA nyligen men mer än så vet jag inte.

Skriv gärna några rader efter att du provat dessa, @Per Stade !
 

Per Stade

Lege artis
Val de Mer är Patricks samarbete med en champagneproducent som heter Moutard-Diligent (om jag minns rätt...). Patrick överser verksamheten på veckobasis medan Moutard-bossens son driver det på daglig basis. Grabben har blivit rätt duktig, enligt Patrick. Varumärket är gjort i huvudsak för den amerikanska marknaden. Både Patrick och hans sidekick Sylvie är partners i firman som tack för hjälpen

Tack för informationen, Martin!
Hade på känn att detta var Patrik Piuzes "andravin" men kunde inte hitta mer information
än vad jag skrev ovan. Men jag har svårt att han sätter sitt namn på något dåligt vin och
$25 för Premier Cru och $35 för Grand Cru kan väl aldrig bli fel. Jag får bara hoppas att
ektonen inte är för distinkt, för som du vet, är jag väldigt känslig för ekad chablis.
 
Toppen