Adamanko
Medlem
Deg-datum har jag sett en del här. Men vad står det för?Någon som vet deg-datum?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Deg-datum har jag sett en del här. Men vad står det för?Någon som vet deg-datum?
Deg-datum har jag sett en del här. Men vad står det för?
Det kan nog vara bra att förtydliga den här biten; flaskan vänds ju gradvis upp och ned genom små rörelser för hand (tror det är ett kvarts varv) i en ställning som kallas pupitre, under 8-10 veckor. "skaka" känns som en lite för våldsam beskrivning.Flaskan vänds och skakas lätt för att flytta jästfällningen från botten till flaskans hals.
Deg.datumet är viktigt för att förstå ungefär livslängd/topp för skumpan. I detta fall en 21 år gammal som är sendeggad bör innebära att den har flera år framför sig att toppa. Men en tidigt deggad Palmer från -96 kanske tom kan vara passe’. Längre tid på jästfällningen innebär normalt ett mer komplext, rikt vin. Om den är deggad nyligen bör den tom ligga några år innan den dricks även om den är så pass gammal. Tyvärr har de en tradition i Champagne (och Frankrike generellt) att vara sparsmakad med info på viner och detta skrivs inte ut (men håller på att förändras sakta)Deg-datum har jag sett en del här. Men vad står det för?
Envie de ChampFina inköp. Är också sugen på Henriot '06 - bra pris! Får man fråga vart du beställde dessa?
Vad grundar du detta på, gäller det bara Palmer eller generellt?Deg.datumet är viktigt för att förstå ungefär livslängd/topp för skumpan. I detta fall en 21 år gammal som är sendeggad bör innebära att den har flera år framför sig att toppa. Men en tidigt deggad Palmer från -96 kanske tom kan vara passe’. Längre tid på jästfällningen innebär normalt ett mer komplext, rikt vin. Om den är deggad nyligen bör den tom ligga några år innan den dricks även om den är så pass gammal. Tyvärr har de en tradition i Champagne (och Frankrike generellt) att vara sparsmakad med info på viner och detta skrivs inte ut (men håller på att förändras sakta)
Nej, vet inte specifikt (sa KAN ha passerat). Generaliserade för att exemplifierara min argumentation. Men visst har en del -96or rimligen passerat sin topp.Vad grundar du detta på, gäller det bara Palmer eller generellt?
Finns säkert några som passerat sin topp (har du några exempel?) men det beror väl knappast på deg. datum. Sen verkar många vara överens om att sen deggade flaskor behöver ett par år i flaskan innan dom levererar fullt ut.Nej, vet inte specifikt (sa KAN ha passerat). Generaliserade för att exemplifierara min argumentation. Men visst har en del -96or rimligen passerat sin topp.
Vissa menar att stående förvaring är bra/bättre!Jag kan tycka att det är inte bara är degorgeringsdatumet som är av betydelse, vi skulle egentligen kunna kräva att det redovisas av gross och handlare hur flaskorna blivit lagrade.
Tänker mest på några Palmer 2002 magnumar jag sprang på förra året hos ett lokalt bolag. Dem stod längst in i hyllan och var dammiga. Ingen deg.info.
-Har dem stått upprätt i rumstemp i 5-6 år eller har dem legat i kartong i 12 grader på lagret ?
Med denna infon hade jag kanske vågat lagra flarrorna i en handfull år men jag vågar inte chansa, plockar åtminstone en till Jul för att prova
Varför inte möta henne helt och hållet och satsa på något trevligt från Sydafrika, Australien eller USA? Det finns ju ingen poäng att övertyga henne om viner från gamla världen av ren princip när det finns mängder med kul att hitta inom hennes förmodade preferenser.Ska köpa vin som är helt främmande för mina egna smakpreferenser, med syftet att en vän ska gilla det. Hon säger själv att hon tycker om Zinfandel och Nya världen, så det kan man ju dra vissa slutsatser av. Hon ogillade Simon Bize Les Bourgeots, men tyckte bättre om Bott Frigyes Frankovka Modrá. Det borde därför kanske gå att mötas halvvägs; personligen har jag t ex svårt för vaniljtoner i dryck. Håller på och kikar runt lite själv och tänker Gamla världen (helst, men inget måste), upp till tre hundra kronor och ska finnas i butik eller BS.
Själv tycker jag att zin typiskt är odrickbart, men ridge gör zindominerade som är jättebra. Nu är dom väl slut på bolaget och aningen dyrare och mår bäst att ligga några år, men tänkte mer på principen att det ligger ju en del hos vinmakaren också, inte bara druvan.Ska köpa vin som är helt främmande för mina egna smakpreferenser, med syftet att en vän ska gilla det. Hon säger själv att hon tycker om Zinfandel och Nya världen, så det kan man ju dra vissa slutsatser av. Hon ogillade Simon Bize Les Bourgeots, men tyckte bättre om Bott Frigyes Frankovka Modrá. Det borde därför kanske gå att mötas halvvägs; personligen har jag t ex svårt för vaniljtoner i dryck. Håller på och kikar runt lite själv och tänker Gamla världen (helst, men inget måste), upp till tre hundra kronor och ska finnas i butik eller BS.
Nu vet jag ju inte vilken typ av Zin som hon gillar men varför inte bjuda på ngt lite mer ambitiöst vin på druvan men inte för fläskigt eller syltigt. Ngt som drcker bra direkt utan mkt lagring brukar vara Seghesios bättre cuvéer (t.ex Old Vine: https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/seghesio-old-vine-zinfandel-9558701 )Ska köpa vin som är helt främmande för mina egna smakpreferenser, med syftet att en vän ska gilla det. Hon säger själv att hon tycker om Zinfandel och Nya världen, så det kan man ju dra vissa slutsatser av. Hon ogillade Simon Bize Les Bourgeots, men tyckte bättre om Bott Frigyes Frankovka Modrá. Det borde därför kanske gå att mötas halvvägs; personligen har jag t ex svårt för vaniljtoner i dryck. Håller på och kikar runt lite själv och tänker Gamla världen (helst, men inget måste), upp till tre hundra kronor och ska finnas i butik eller BS.