fxr
Medlem
Instämmer helt i föregående talares kloka råd - med tillägget att köp inte för många flaskor för långlagring i början, tror många här på forumet upplevt hur ens smak snabbt förändras då man ger sig hän och vidgar sina vyer.
Finns så mycket att upptäcka.
Eller vad säger det allvetande forumet i denna fråga: köpa 6/12-pack för källaren tidigt så man hinner dricka't innan man dör vs. en flaska i taget första 3-4 åren i början av det seriösa vinintresset för att få pejl på vad man gillar innan man investerar de riktigt stora pengarna?
Potentiella argument för att "hamstra":
Jag gillar vinäger. Shit happens. Man lär sig av sina misstag, och positiva överraskningar.
Jag vill inte plocka fram frimärkssamlingen.
Man vet aldrig när kriget kommer.
Jag vill inte stå i kö på bolaget?
Spännande att följa ett vin över tid.
Emot:
Varför spara? Man vet ju inte vad man gillar eller kommer gilla? Svårt att veta efter 20 år också kan jag tänka mig.
Jag tror på lite av båda, dvs dricka och ha ambitionen att samla lite. Men det kanske man inte gör efter första kärleken.
Prova att dricka något färdiglagrat om du vet något du gillar som du druckit ungt och jämför. Det var det som fick mig att intressera mig, historia på flaska! Efter halva flaskan kan man drömma sig bort till vingården.
Finns det någon statistik på genomsnittlig tid(inloggad på forumet) innan flaskan öppnas?
@davve700 Varmt välkommen! Jag är också ny här. "hobbysparat" lite under några år på både gott och ont men tar det inte för seriöst heller.
Last edited: