LeChat
Medlem
163. Fick ju bra betyg i champagneguiden som vi båda köptOjoj, stora saker det där vilken edition?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
163. Fick ju bra betyg i champagneguiden som vi båda köptOjoj, stora saker det där vilken edition?
Jajamen!163. Fick ju bra betyg i champagneguiden som vi båda köpt
Det ska vi göra vid något tillfälle har jag tänkt Alltså dela den, tveksamt om jag vill adoptera dig, du har för dyra vanorJajamen!
Och, sådana där stora volymer måste delas mellan bröder. Du kan adoptera mig
BrysjanDet ska vi göra vid något tillfälle har jag tänkt Alltså dela den, tveksamt om jag vill adoptera dig, du har för dyra vanor
Får man fråga vad summans total blev?
Härligt att forumet även konkurrerar med Tinder!Brysjan
Håller med. Max 4 av samma. Max. Dels roligt prova olika, dels ändras preferenserna. Vidare finns så dj..a mycket gott att ingen källare rymmer ens två av varje supergoda vinJag är fortfarande kvar i att köpa enstaka viner. Visst händer det att jag ångrar mig ibland när jag upptäcker särskilt trevliga upplevelser, men det finns alltid nya upplevelser att hitta. Att följa vinets utveckling tycker jag är överskattat. Varje vinös högtidsstund är ändå ganska unik och att jämföra olika upplevelser av samma vin med varandra kan vara kul, men det är ännu roligare med nya bekantskaper!
Fin rapport @Sörplarn !
Men ack vilka vemodiga bilder. De klingar verkligen av temps perdu – visa av dem ser nästan ut att vara hämtade ifrån Viscontis döden i Venedig.
Egly-Ouriet (Eglee-Ou-ree-yair) rankas nuförtin högt bland odlare, kanske högst. Detta 6-mannalag som syns på bilden toppar nu min inhemska Champagnions League serietabell ointagligt.
Francis Egly driver egendomen tillsammans med sin son Charles, de har ca 10 hektar i Ambonnay varav 7,5 är pinot noir och ca 2 med chardonnay. De har också 3 hektar pinot noir i Verzenay och Bouzy och 2 hektar meunier i Vrigny (gamla stockar, planterade 1960-1970).
Alla viner får ligga och jäsa en del på ekfat utom Vignes de Vrigny. Naturnära metoder och inga kemiska bekämpningsmedel. Skördar alltid sent jämfört med andra (vill ha hög alkoholhalt).
Visa bifogad bild 14728
Från vänster:
Normalt sett så genomgår vinerna ingen malolaktisk jäsning, filtrering eller klarning.
- Les Vignes de Vrigny 1er Cru Brut, 100% pinot meunier, dosage 2g, minst 36 månader på jästen.
- Grand Cru Blanc de Noirs Vieilles Vignes, 100% pinot noir (från stockar planterade av Francis farfar 1946-47), 70 månader på jästen.
- Grand Cru Brut Rosé, 65% pinot noir och 35% chardonnay, dosage 2g, 48 månader på jästen.
- Grand Cru Millésime 2006, 70% pinot noir och 30% chardonnay, 106 månader på jästen.
- Grand Cru VP Extra Brut (Vielissiment Prolongé=extra länge på jästen), 70% pinot noir och 30% chardonnay, dosage 3g, 75 månader på jästen.
- Grand Cru Brut Tradition, 70% pinot noir och 30% chardonnay, dosage 5g, 48 månader på jästen.
Informationen här presenterad är funnen i böcker och på internet.
Flaskglas i olika nyanser, vackra etiketter med kanter i olika färger för varje vin, välgjort allt.
Det är fulländat.
Man undrar ju vad Krug gjorde med resten av basvinerna. Om det var kostnadsskäl som gjorde att dom bara buteljeade 1/12-del av det normala så bör dom ju i så fall sålt basvinerna vidare. Ngn som vet närmare ?