This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Tror både Anders & Johan har testat skumpan och det lät lovande. Jag har 9 halvflaskor på ingång.Fyra lådor från Franska Vinlistan ser vi fram emot. Tre lådor drickviner (Plan Pegau, Petit Barbaras mm) och en låda av deras nya skumpa, Chartogne-Taillet.
Någon som fått tillfälle att testa den ännu?
Fyra lådor från Franska Vinlistan ser vi fram emot. Tre lådor drickviner (Plan Pegau, Petit Barbaras mm) och en låda av deras nya skumpa, Chartogne-Taillet.
Någon som fått tillfälle att testa den ännu?
Tackar! Ska bli kul att testa...Jag har druckit den vid tre tillfällen och det är ett mycket behagligt vin. Har haft provare som upplevt det som sött det är endast 4g socker. Stålfatslagrat med bas på 2010 så ungt men jag tycker vinet är mycket tillgängligt och det har en ganska "publik" stil vilket gör att det uppskattas av många.
Blir kul att höra vad ni tycker. Bra att det kom på halvflaska.
Det var då fan vad du köper vin, en annan hänger inte med i svängarnaHar missbrukat ordet "köpstopp" igen. Är ledsen, men jag bidrar till urholkningen av detta begrepp.
2 st 2004 Montes Folly
3 st 1976 Couly-Dutheil Chinon La Baronnie Madeleine
6 st 2004 Clos del Rey
Försöker inte överstiga 1234 st flaskor i källaren. Tycker det är ett roligt antal.Det var då fan vad du köper vin, en annan hänger inte med i svängarna
2012 Schloss Johannisberg Silberlack Riesling Trocken Grosses Gewächs (Rheingau)
I Rheingau borde det heta Erstes Gewächs när druvorna kommer från ett Erste Lage.
Varför då inte gå direkt från 1234 till 12345 flaskor som övre gräns?Försöker inte överstiga 1234 st flaskor i källaren. Tycker det är ett roligt antal.
En annan rolig siffra är ju förstås 2345 flaskor. Vi lär ju hamna där vad det lider...
Var inne på Passagen och rafsade slumpmässigt ner några flaskor i korgen, vilka senare visade sig vara:
3 * Felton Road Bannockburn Chardonnay 2012
2 * Domaine de Chevalier 2011
2 * Château Chasse-Spleen 2011 på kvartsmagnum
Var sugen på att köpa lite Felton Road-pinne också men de känns svårt överprisade på faboritmonopolet.
Jag hade fått intrycket av att noll flaskor från monopolet var din övre gräns?Varför då inte gå direkt från 1234 till 12345 flaskor som övre gräns?
Dock tycker jag att 666 flaskor måste vara den övre gränsen för sådant som är köpt från SB.
Jo, så var det - nästan. Ett antal VDP-producenter i Rheingau gått över till GG-beteckningen från årgång 2012. Men jag har för mig att de inte lyckades enas om att avskaffa Erstes Gewächs. Kruxet är förmodligen att Grosses Gewächs är en "privat" beteckning förbehållen medlemmar i VDP, medan Erstes Gewächs infördes som en officiellt sanktionerad beteckning i Rheingau, vilket bör innebära att även icke-VDP-medlemmar kan använda den.Kom inte tyskarna nyligen överens om att Grosses Gewächs skulle gälla som enhetsbegrepp över hela Tyskland? Jag har för mig jag har läst det någonstans.
Jag anade att just Vintomas skulle kunna bringa lite klarhet i frågan, tack för det! Nu hoppas vi bara att den är bra också, oavsett Erstes eller GrossesJo, så var det - nästan. Ett antal VDP-producenter i Rheingau gått över till GG-beteckningen från årgång 2012. Men jag har för mig att de inte lyckades enas om att avskaffa Erstes Gewächs. Kruxet är förmodligen att Grosses Gewächs är en "privat" beteckning förbehållen medlemmar i VDP, medan Erstes Gewächs infördes som en officiellt sanktionerad beteckning i Rheingau, vilket bör innebära att även icke-VDP-medlemmar kan använda den.
Tanken är nu att man ska använda samma termer som Bourgogne: "Grosse Lage" för de bästa vingårdarna (Grosses Gewächs/GG för vinet därifrån) och "Erste Lage" för de näst bästa vingårdarna. Kanske motiverat, men korkat att ändra bara ca 10 år efter man först införde begreppet.
http://www.vdp.de/en/classification/
Då man går in i loungen går vettet ut.Fasen, jag skulle ju inte handla något men det kändes som en bra idé efter ett par drinkar i loungen...
Åh, så vackert tänkt!Varför då inte gå direkt från 1234 till 12345 flaskor som övre gräns?
Dock tycker jag att 666 flaskor måste vara den övre gränsen för sådant som är köpt från SB.