Champagne99
Medlem
Jag råkade ut för det samma ngr dagar sedan.
På mitt bolag var det inga som helst problem.
Fick två alternativ.
1: Betala det högre priset och få tillbaka mellanskillnaden i kontanter.
2: Annullera beställningen, sen skulle de göra en ny på ngt sätt med det gamla, lägre priset.
Då det var lång kö bakom mig valde jag alternativ 1 då det gick mycket fortare.
Mycket förstående och hjälpsam personal som beklagade att jag fått fel pris.
Edit: ska också sägas att personalen var frustrerande över att de inte kunde se det gamla priset automatiskt. Man var tvungen att leta fram den ursprungliga beställningen i historiken för att hitta priset.
Men personalen på mitt bolag är bra.
Aldrig några höjda ögonbryn eller annat när jag inte hämtar ut flaskor med fel årgång och dylikt.
Tack! Då hade jag rätt i.a.f. Jag önskar att personalen på mitt bolag hade samma koll och var lika trevliga. Så här gick det till för mig:
Jag beställde två flaskor Cattier Clos du Moulin från beställningssortimentet i slutet av augusti. Flaskorna kostade då 569:-/st. Första september höjdes priset till 919:-/flaska, en höjning med hela 350.-. Idag var jag på mitt lokala bolag en halvtimme innan stängning för att hämta ut flaskorna och det nya, mycket högra priset, kom upp i kassan. Jag påpekade givetvis detta, visade bekräftelsemailet vid beställningen och det stod även 569:- på följesedeln i butiken. Den unga killen i kassan var trevlig men visste inte hur man gjorde så han ringde dit en kollega och då började ståhejet som höll på i 20 minuter om vilket pris jag skulle betala.
Kollegan ville inte ge mig det lägre priset vid beställning, tyckte att höjningen på 350:- var för stor och ville gå och ringa kundtjänst för att fråga om hur de skulle hantera detta. Jag stod på mig och sa att det spelar väl ingen roll om prishöjningen är på fem kronor eller flera tusen, policy är policy och regler är regler. Han snäste åt mig och frågade vem av oss det var som jobbade där och försvann iväg. Samma person som när jag kom i butiken hörde säga till en tant att om han kunde trolla skulle han jobba på cirkus och inte på Systembolaget.
Efter en stund kom en annan kollega till kassan som på vägen frågade andra kollegor i kassorna vad som gällde. En av dem sade att kunden alltid ska få priset som gällde vid beställningen. Det gick ändå inte smidigt. Han var väldigt tveksam till om jag skulle få flaskorna till det tidigare priset. Jag började bli irriterad och stod på mig. Han sade att han ville prata med kundtjänst men att de inte svarade, att det var omöjligt att ändra priset i kassan o.s.v. Jag fortsatte att stå på mig och förklarade det orimliga i att de ska tjafsa om det här i en evighet när jag uppenbarligen har rätt i sak och dessutom har min dotter med och matvaror i påsen från handlingen innan. Sade till honom att priserna justeras fyra gånger per år så det här kan ju inte vara första gången som den här situationen uppstår. Han svarade att priserna bara kan justeras två gånger per år. Var tvungen att googla upp att det visst är fyra gånger och visa honom bara för att. Han började motargumentera om fasta sortimentet men hela den här situationen var ju just för att det var beställt från beställningssortimentet vid en prisjustering. Han undrade också hur jag kunde känna till att det skulle ske en sån stor prishöjning, vilket inte borde spela någon som helst roll och som jag också sade. Efter mycket om och men så frågade han om jag kunde tänka mig att komma tillbaka en annan dag för att hämta flaskorna så att de skulle kunna kolla upp hur det är så det blir rätt. Jag sade att jag var där nu och inte ville komma tillbaka.
Till slut så fick jag betala det nya, dyrare, priset med mitt kort och så fick jag mellanskillnaden tillbaka i kontanter, 700:-. Uppenbarligen visste han att man kunde göra så för det kom fram till slut att de hade gjort så förut men visste inte om det var så de skulle göra nu.
Gick därifrån med mina flaskor till rätt pris men jävligt irriterad som höll i sig ett tag. Kanske ställer jag orimligt höga krav men jag tycker att om man har ett monopol så ska man faktiskt veta vad som gäller och inte misstänkliggöra kunden. Att vara trevliga och serviceminded är ju inget specifikt för ett monopol men kan ju vara en bra sak det med.