Gladekocken
Medlem
Senaste fyndet blev Ermitage Ex Voto Rouge för 2300 ink frakt istället för 3100 på systemet
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Fick hem lite nytt kul, samt påfyllning av vardagsbubbel idag från Comptoir des Millesimes. När jag började kolla så fanns det 9 flaskor E-O kvar och när jag till slut beställde så högg jag de 3 sista. Kanske att föregående postare här var den som beställde de andra 6
3x Egly-Ouriet 2012
2x Bérêche Brut Reserve
1x Bérêche Ambonnay 2015
Visa bifogad bild 24743
FYND! Supergrattis! Bra jagat!Senaste fyndet blev Ermitage Ex Voto Rouge för 2300 ink frakt istället för 3100 på systemet
Fick hem lite nytt kul, samt påfyllning av vardagsbubbel idag från Comptoir des Millesimes. När jag började kolla så fanns det 9 flaskor E-O kvar och när jag till slut beställde så högg jag de 3 sista. Kanske att föregående postare här var den som beställde de andra 6
3x Egly-Ouriet 2012
2x Bérêche Brut Reserve
1x Bérêche Ambonnay 2015
Visa bifogad bild 24743
Senaste fyndet blev Ermitage Ex Voto Rouge för 2300 ink frakt istället för 3100 på systemet
Vardagsvinet var Brut Reserve för €38. Sen så dricks det väl tyvärr inte så mycket bubbel på vardagarna ändå, på gott och ontVardagsviner för 1000 plupp per flaska?
Stavas det inte lite typ "fartblind" om man låter bli särskrivning?
För 1000 pixelurer går det ju rent objektivt att få fabulös toppkvalitet av vin från nästan alla andra vinområden än Champo…
2015Vilka årgångar fanns att köpa till det priset?
Huvudsaken man gillar det man bälgar i sigVardagsvinet var Brut Reserve för €38. Sen så dricks det väl tyvärr inte så mycket bubbel på vardagarna ändå, på gott och ont
Huvudsaken man gillar det man bälgar i sigVardagsvinet var Brut Reserve för €38. Sen så dricks det väl tyvärr inte så mycket bubbel på vardagarna ändå, på gott och ont
@StefanAkiko, nästa gång du ser Egly-Ouriet Millesime för bara 1000 (svenska) plupp per flaska måste du genast höra av dig till mig!Vardagsviner för 1000 plupp per flaska?
Stavas det inte lite typ "fartblind" om man låter bli särskrivning?
För 1000 pixelurer går det ju rent objektivt att få fabulös toppkvalitet av vin från nästan alla andra vinområden än Champo…
Begriper mig bara inte på hur någon kan vara villig att betala så pass mycket mer för bra Champo jmf vad tex bra Cava kostar… Vill understryka att alla gör som de vill med sina egna pengar, men jag fattar inte varför jag skulle betala 2-3000 kr för en fransk flaska, då dess spanska kvalitetsmässiga motsvarighet kostar 500kr…@StefanAkiko, nästa gång du ser Egly-Ouriet Millesime för bara 1000 (svenska) plupp per flaska måste du genast höra av dig till mig!
Egly-Ouriet har alltid varit ett bra val om man vill åt extra vinös Pinot Noir-dominerad skumpa, och det enda man kan diskutera är om BdN VV (100% PN) eller Millesime (70% PN) är bättre. Sedan råkade E-O Millesime 2008 få 100 pinnar av William Kelley för drygt två år sedan, jag tror det var strax innan den släpptes. Det må råda poänginflation hos The Wine Advocate, men skumpa med 100 poäng är inte vanligt hos dem. Detta påverkade priset för den årgången "en smula": hittade man den under € 200 gjorde man nog ett kap, och € 250 var nog ganska normalt. (Årgången såldes bara via privatimport i Sverige.) Efter dess har det varit betydligt svårare att alls hitta några Millesime (även av andra årgångar) eller BdN till någorlunda vettiga priser. 1749 kr var det svenska priset för årgång 2011 tidigare i år, samma för BdN VV.
Stefan, vi tackar dig för att du inte driver upp priset ytterligare på Egly-Ouriet genom att du bojkottar alla champagner!
2015
Redan slutWow! Slår man inte till inom en vecka eller något sådant är det förmodligen omöjligt att hitta den årgången till det priset någonstans skulle jag gissa, eller?
Tar mycket gärna emot tips på cava som är lika Egly-Ouriets toppskumpor, d.v.s. PN-dominerade, kraftiga och fatbehandlade, men med utmärkt balans och gjorda för lagring! Tungt PN-bubbel har jag snarare stött på från Kalifornien och någon gång Australien. Om cavan bara är lik Moët Imperial till en tredjedel av priset är det lika ointressant som Moët:en.Begriper mig bara inte på hur någon kan vara villig att betala så pass mycket mer för bra Champo jmf vad tex bra Cava kostar… Vill understryka att alla gör som de vill med sina egna pengar, men jag fattar inte varför jag skulle betala 2-3000 kr för en fransk flaska, då dess spanska kvalitetsmässiga motsvarighet kostar 500kr…
Har sett tillråckligt många blindprovade bubbel med blindprovande bubbelfrälsta för att med säkerhet säga att det inte är det lättaste att skilja mellan Champo och icke-Champo. …och kan man inte skilja dem åt utan att se etiketten, varför då lägga så mycket pengar på dem? Och varför rata viner från andra appellationer då man inte kan skilja dem åt i munnen?
Obegripligt i min, måhända oupplysta, värld.
Är totalt okunnig vad gäller Egly-O men du får nog leta ett bra tag innan du finner PN-cava. Vet inte ens om de finns. Bubbelvin har fö ingen placering någonstans på min Bucketlist. Bästa bubbel jag druckit: 1982 Vouvray (tror nog du fick en putell? Hur landade den på ditt gomsegel?)Tar mycket gärna emot tips på cava som är lika Egly-Ouriets toppskumpor, d.v.s. PN-dominerade, kraftiga och fatbehandlade, men med utmärkt balans och gjorda för lagring! Tungt PN-bubbel har jag snarare stött på från Kalifornien och någon gång Australien. Om cavan bara är lik Moët Imperial till en tredjedel av priset är det lika ointressant som Moët:en.
Somliga lever både rymligt och i den bästa av världarEfter detta är det inte köpstopp utan både fler leveranser och lanseringar att vänta…
Somliga lever både rymligt och i den bästa av världarEfter detta är det inte köpstopp utan både fler leveranser och lanseringar att vänta…