Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Mexikanaren

Medlem
Bra tysk riesling är så förbannat gott men kräver ju enormt tålamod. Så jag blev glatt överraskad att det stod Prüm Spätlese från 2015 på nyhetshyllan idag. Där kapade man ju 7 år av tradig väntan

Sen när jag kom hem såg att det finns Prüms Auslese i BS från 2013, så jag beställde ett par av dem också
Bara som en fotnot men om du är sugen på lite större format av Prüm så finns det en hel drös av dem tillgängliga just nu. Har själv köpt på mig lite men får la dricka dem snart innan man ligger för döden eller något (speciellt de 2x auslese)
1716838244378.png

En annan fördel med magnum är att impulsen att öppna dem i förtid är kraftigt försvagad. Lite sugen att beställa, men får nog vänta till efter webbsläppet på torsdag (om man skulle råka få allt man klickar på)

LeChat

Medlem
IMG_6079.jpeg

3 st 2013 Domaine Charles Audoin Marsannay La Charmes aux Prêtres

Dricker just nu en trevlig 2017 Domaine Charles Audoin Marsannay Au Champ Salomon, så väldigt passande att vinna denna budgivning!
Blir spännande att se hur Charles Audoins viner blir med lite ålder.

315:- per flaska allt inkluderat känns plånboksvänligt.

Jag köpte en massa Cantemerle En Primeur årgång 2008-2011, kostade runt en dansk hundring per flaska då. Så jag drack det till pizza och förfest. Några få flaskor överlevde och nu ångrar jag min slarviga konsumtion. Det är riktigt bra Bordeaux, speciellt 2010-orna är magiskt bra just nu

Visa bifogad bild 32186
Innhandlade ett par S A Prüm Bernkasteler Lay, GG. För det priset(179kr) på en GG måste det bara testas. Har någon åsikter eller smaknoter om vinet?
Beställde ett sexpack under tisdagen förra veckan sen så jag hoppas att det trillar in ett sms om uthämtning snart. Kommer knäcka en flaska direkt och återkomma med recension!

När gjorde du din beställning? Noterade nyss att priset har höjts till 299 (upptäckt felaktig prissättning genom FW-effekten..?) men beställningen har inte makulerats iaf..

Beställde ett sexpack under tisdagen förra veckan sen så jag hoppas att det trillar in ett sms om uthämtning snart. Kommer knäcka en flaska direkt och återkomma med recension!

När gjorde du din beställning? Noterade nyss att priset har höjts till 299 (upptäckt felaktig prissättning genom FW-effekten..?) men beställningen har inte makulerats iaf..
Jag beställde också ett sexpack och hämtade ut idag.

katho27

Medlem
Tacksam för recensionslöftet då jag fegade och bara beställde 2 st (à 179kr förbetalt).
Beställde idag också en provflaska av samma producents Gr Himmelreich Spätlese -19 som verkar smugit ut i fasta sortimentet 1/6..
Så får vi se, borde ju inte kunna vara tokfel?

Skärmavbild 2024-06-04 kl. 20.37.05.png

Mathias

Medlem

Det gick väldigt fort. Beställde 27:e och hämtade ut den 30:e

Hämtade ut mina idag och provar ikväll. Återkommer med mer smaknoter senare men känns väldigt kysst av värmen och mer som en aningen klumpig GC Alsace än en Mosel som första intryck.
Bojkottar denna producent sedan 2015 när jag var på en bokad provning hos dem i Wehlen och fick ett bedrövligt bemötande. Vill minnas att de hade en ganska bra auslese, men i övrigt inget att hänga i julgranen. Dock kan jag vara partisk...

Mexikanaren

Medlem
Tänkte fråga om det är någon som testat att fylla i "min smakprofil" på bolagets hemsida?

Uppenbarligen så ska den ge rekommendationer över andra liknande viner som skulle kunna passa ens smak med.
Det mest intressanta hade ju varit (i mitt tycke) om den skapade upp tips på kommande viner i tillfälligt/webblanseringar med. Och inte bara standard-sortimentet då vilket jag gissar den gör.

1717838737636.png

jrick

Medlem
Tänkte fråga om det är någon som testat att fylla i "min smakprofil" på bolagets hemsida?

Uppenbarligen så ska den ge rekommendationer över andra liknande viner som skulle kunna passa ens smak med.
Det mest intressanta hade ju varit (i mitt tycke) om den skapade upp tips på kommande viner i tillfälligt/webblanseringar med. Och inte bara standard-sortimentet då vilket jag gissar den gör.

Visa bifogad bild 32222
Inte testat men många av TSE har ju inte smakats av Systembolaget så dessa lär
Inte komma med. Såna som faktiskt har smakklockor och noter borde kunna dyka upp, men jag misstänker att det blir väldigt generiska matchningar typ ”den här har också medelmycket strävhet och toner av körsbär och ekfat”.

Toppen