Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

BallyJ

Medlem
Trevlig hämtning i dessa begynnande köpstoppstider.
Men hu vilken design på champagnen! Den får dekanteras när det blir dags.

Visa bifogad bild 32249
Hämtade ut mina Gratien idag, och får känslan av att de vill dölja något med folieringen. Det är väldigt tydligt att flaskan inte var tänkt att folieras från början eftersom det är text i glaset som man ser konturerna av igenom folien. Väldigt konstigt, och känns som en skön 79:- Prosecco :)

Wintermute

Medlem
Hämtade ut mina Gratien idag, och får känslan av att de vill dölja något med folieringen. Det är väldigt tydligt att flaskan inte var tänkt att folieras från början eftersom det är text i glaset som man ser konturerna av igenom folien. Väldigt konstigt, och känns som en skön 79:- Prosecco :)
Min första tanke var att följande har hänt:
1 Alfred tillverkar mer Paradis Rose 07 än de kan sälja på avsedd tid
2 Rose 07 ligger i vägen för Rose 08 i flera år, med följden att Rose 08 får 14--15 år på jästen. Bundet kapital bygger kostnader
3 Årgången + extra lång lagring gör att de behöver/kan ta extra betalt.
4 För att rättfärdiga priset behöver de pimpa flaskan.

Jag är lite sugen på att skala den.

BallyJ

Medlem
Min första tanke var att följande har hänt:
1 Alfred tillverkar mer Paradis Rose 07 än de kan sälja på avsedd tid
2 Rose 07 ligger i vägen för Rose 08 i flera år, med följden att Rose 08 får 14--15 år på jästen. Bundet kapital bygger kostnader
3 Årgången + extra lång lagring gör att de behöver/kan ta extra betalt.
4 För att rättfärdiga priset behöver de pimpa flaskan.

Jag är lite sugen på att skala den.
Jag ser inte riktigt varför de inte skulle kunna degorgera 2008 innan 2007 hade sålt slut, de hade kunnat låta flaskorna ligga i källaren och vänta istället. Enligt Livets Goda producerades det 15000 st flaskor av 2008 cuvee Paradis(ej Rosé) varav 2000 st kom till Sverige. Om jag förstått det rätt så kom 200 st 2008 rosé till Sverige, och med samma ratio skulle 1500 st flaskor ha producerats av den i så fall. Känns inte som en så stor påverkan av den totala kapitalbindningskostnaden att de skulle behöva slänga på en foliering ;)

pinoten

Medlem
IMG_4887.jpeg

Efter svåra vedermödor med UPS så kunde jag äntligen plocka upp dessa...

Jean Javillier & Fils Volnay 1er Cru Caillerets 2020
Vincent Girardin Volnay Vielles Vignes 2017
Sylvain Pataille Bourgogne 2022
Sylvian Pataille Bourgogne Aligote 2022 x2
Domaine du Couvent Gevrey-Chambertin 1er Cru Champonnets 2019 x2
Domaine du Couvent Gevrey-Chambertin 1er Cru Champonnets 2017
Bouchard Pere & Fils Saint-Aubin 1er Cru 2020 x3
Bouchard Pere & Fils Meursault 1er Cru Genevrieres 2020

Ingen drucken sen tidigare så det blir spännande någon gång i framtiden. Skulle gissa på att en Aligote, en Saint-Aubin, Girardins Volnay och kanske en Gevrey ryker under sommaren.

Lennart

Medlem
IMG_3536.jpeg
IMG_3540.jpeg
IMG_3546.jpeg
Domaine de L’Arlot
Vosne-Romanée 1:er Cru Les Suchots 2022
NSG 1:er Cru Clos des Forêts 2015
NSG 1:er Cru Hors Ligne 2017
NSG 1:er Cru Mont des Oiseaux 2022
Hautes Côtes de Nuits Le Mont 2022
Hautes Côtes de Nuits Le Mont Blanc 2022

Alltid trevligt när beställningar trillar in men ibland är det extra trevligt :) Älskar verkligen Arlot. Ska bli spännande att testa Mont des Oiseaux, den kommer från deras monopol Clos de l’Arlot men från yngre stockar. Hors Ligne kommer från gamla stockar i Clos des Forets men särbuteljerades eftersom det avvek smakmässigt. På ett i mitt tycke bra sätt vill säga, hade med denna på en forumsprovning förra året och den uppskattades mycket. Vanliga Clos ses Forets är också grym förstås och jag är glad att få tag på den med lite ålder. Den röda Le Mont har jag inte provat men den vita är fantastisk sett till priset så jag har höga förhoppningar. Har inte provat Les Suchots heller men det får bli en flerårig övning i tålamod först. En väldigt trevlig och föredömlig detalj är att varje låda kommer med ett litet blad som innehåller info om årgången, skörden, osv.

Visa bifogad bild 32266Visa bifogad bild 32267Visa bifogad bild 32268Domaine de L’Arlot
Vosne-Romanée 1:er Cru Les Suchots 2022
NSG 1:er Cru Clos des Forêts 2015
NSG 1:er Cru Hors Ligne 2017
NSG 1:er Cru Mont des Oiseaux 2022
Hautes Côtes de Nuits Le Mont 2022
Hautes Côtes de Nuits Le Mont Blanc 2022

Alltid trevligt när beställningar trillar in men ibland är det extra trevligt :) Älskar verkligen Arlot. Ska bli spännande att testa Mont des Oiseaux, den kommer från deras monopol Clos de l’Arlot men från yngre stockar. Hors Ligne kommer från gamla stockar i Clos des Forets men särbuteljerades eftersom det avvek smakmässigt. På ett i mitt tycke bra sätt vill säga, hade med denna på en forumsprovning förra året och den uppskattades mycket. Vanliga Clos ses Forets är också grym förstås och jag är glad att få tag på den med lite ålder. Den röda Le Mont har jag inte provat men den vita är fantastisk sett till priset så jag har höga förhoppningar. Har inte provat Les Suchots heller men det får bli en flerårig övning i tålamod först. En väldigt trevlig och föredömlig detalj är att varje låda kommer med ett litet blad som innehåller info om årgången, skörden, osv.
Var har du beställt? Direkt från dem? Besöker Arlot om knappt två veckor. 🥳

matage

Medlem
IMG_0988.jpeg

Det har varit dåligt med både inköp å konsumtion på sistone men senaste veckans skörd kan vara definition på spretig.
Sacred Amber Vermouth inköpt på Hedonism Wines och fraktad i handbagaget bara dagar innan LHR First Wing-scanners fick nåt sammanbrott så de är tillbaka på 100ml-gränsen.

Annars är största glädjeämnet i juni hittills de två flaskor Michters Rye (Limited och Toasted) som jag just hämtade ut :)

Last edited:
Tryffelsvinet erbjuder JJ Prüm WS auslese Goldkapsel 2018 för 1399:- per flaska.
Bara jag eller börjar priser på Prüm m.fl skjuta i höjden?

Inte alls ett svar på din fråga, men jag minns att under en sommar drack vi en massa Prüm Goldkapsel. Det var före SB började med att skanna streckkoder i kassan. Eftersom den enda skillnaden mot den vanliga auslesen var färgen på kapsylen slogs vinet in som "vanlig" Prüm i kassan, varje gång. Helt klart oetiskt och snyltande på systemet. Min enda ursäkt är att det var nog var 20 år sen.

Tryffelsvinet erbjuder JJ Prüm WS auslese Goldkapsel 2018 för 1399:- per flaska.
Bara jag eller börjar priser på Prüm m.fl skjuta i höjden?
Så är absolut fallet., i alla fall när det gäller lite äldre årgångar vid släpp.
Standard-kabbar och spät har ökat i takt med övriga tyskland tycker jag, kanske något mer pga deras status.

Det poppade upp reklam på Facebook om en Bordeaux på bolaget som tydligen fått 92 poäng av Suckling. Rätt trevliga recensioner på CellarTracker dessutom. Beställde ett sexpack, för 121 kr kan det knappast bli billigare för en Cru Bourgeois från 2016.

Det poppade upp reklam på Facebook om en Bordeaux på bolaget som tydligen fått 92 poäng av Suckling. Rätt trevliga recensioner på CellarTracker dessutom. Beställde ett sexpack, för 121 kr kan det knappast bli billigare för en Cru Bourgeois från 2016.

Drack den förra veckan - mycket prisvärd vardags-Bordeaux får jag säga.

Toppen