Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

chambertin

Medlem
Såg reklam för Franska Vinkompaniet här på sidan och gick in på deras sida. Bra grejer till förnuftiga priser!

Beställde sex flaskor Charvin Châteauneuf-du-Pape, fyra röda och två vita. 499 kr för den röda är bra när vår valuta är som den är!

Begrep inte hur leveransen går till riktigt. På ett ställe står att viner skickas c:a var 6:e vecka, men på ett annat står ställe står att det skickas varje vecka. Vi får väl se.
Hur är Charvin i stilen ?
 

buteljen

Medlem
IMG_6901.jpeg

IMG_6900.jpeg



Köpte lite rolig Bourgogne från en irländsk vinmakare som jag träffade på en lunch förra året i Beaune. Hennes Aligoté är tydligen super så den skall bli extra kul att prova 🤩!!
“Roisín Curley is an Irish winemaker and micro-négociant who makes small-scale wines in Burgundy. A Pharmacist from County Mayo, Róisín trained in some of France’s finest vineyards including Château Latour and Château Grillet. She became a Master of Wine 2020.

In 2015 Róisín's ambition to make wine of her own brought her to her favourite wine region, Burgundy. There she started her micro-négociant business, Maison Róisín Curley, working with her favourite grape varieties, Pinot Noir and Chardonnay.

With a preference for organically grown fruit she focuses on buying high quality grapes from small parcels grown and cared for by conscientious growers. Róisín's winemaking philosophy has traditional influences and minimal intervention. She respects each batch of grapes individually and steers them through the production process with great care, producing elegant wines that express where they come from and who has nurtured them along the way.”
 

pinoten

Medlem
Dagens fångst, Ojai brukar jag se till att ha hemma, helt ok som lite fylligare bruks-pinot. De andra har jag inte provat än.
IMG_5190.jpeg

Prophet's Rock Rocky Point Pinot Noir, 2022
Ojai Santa Barbara Pinot Noir, 2022
Marimar Estate La Masia Don Miguel Vineyard Pinot Noir, 2019
Domaine Denis Père & Fils Corton Charlemagne Grand Cru, 2022
 

LeChat

Medlem
Gratulerar, jag har köpt den tre gånger på auktion och tycker att den levererar mycket hög kvalitet till rimlig kostnad (du får bortse ifrån att jag inte vet vad du fick betala)
Tack, det låter ju som ett bra köp. Brukar gilla Malartic och när jag nu fick den drickfärdig för 440:- flaskan så kan jag inte klaga.
 

Sonderlese

Medlem
Att handla vin på gråa marknaden i Köpenhamn kan vara ett mindre äventyr. Denna bytte ägare nyss på en pissoar på Hovedbanegården!

Kommer konsumeras nästa vecka då jag och en annan vingalning skall på fisketur i Stockholms skärgård. Fast nog mindre fiske än vin gissar jag

Visa bifogad bild 32526
Damn! Det bara förekommer kanyler och hasch på de pissoarer jag frekventerar! Vilka kvarteren besöker du i Köpenhamn?!?
 

buteljen

Medlem
Har du provat någon och är det något eller några av vinerna, som du rekommenderar?
Nej har inte provat ännu. Hennes Aligoté verkar många gilla. Om jag har förstått det rätt så kommer druvmaterialet från Volnay och från den gamla klonen Aligoté Doré. Men är osäker på om man skall jämföra den med en bra village eller om den är bättre än så.
Aligoté is most often produced from vines cloned from the 1970s, with yields over 80 hectoliters per hectare, it’s no wonder it has acquired a bad rap.
But not all Aligotés are created equal: Aligoté Vert, the modern clonal selection, is the high-yielding version; Aligoté Doré, the pre-clonal version, is so fantastic you wouldn’t believe it is the same variety. Both have high acidity but the comparison ends there. There is both a complexity to the acidity of Aligoté Doré and a complexity to the fruit that surrounds it, that is in another league altogether.
 

epeb

Medlem
Chateau Briand 2011. En Bordeaux med ålder. Det blev en handfull för knappt några pengar alls. Vad kan gå fel där?

Hoffman Simon. En Auslese från Mosel 2018. Några stycken, lite dyrare men ändå för billigt tydligen. Är slut nu.
 

Bastardo

Medlem
Vinerna från La Quinta tycker jag presterar bra sett till prislappen.

Kobaj kör nu fri frakt vid dessa pick up offers (obs det blir då inte pick up utan hemleverans) vid köp av minst 10 lådor. Frakten verkar bara kosta 59kr annars ändå.. 😛

Om man skulle gå ihop några stycken, så vore det genomförbart. :) Men jag känner inte personligen så många som skulle vara intresserade, och jag kan inte lägga ut själv så mycket pengar så det får bli en eventull chans i framtiden.
 
Toppen