Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

LeChat

Medlem
IMG_6378.jpeg

2021 Domaine Weinbach Riesling

Kan vara fruns favoritvin, iallafall ett av dem. Gillas även av mig men här är det nog framförallt esteten i mig som luras till köp.
 
Domaine Taupenot-Merme Auxey Duresses 1er Cru 2022
Ny producent hos Tryffelsvinet. Verkar ha relativt bra renommé.

helt ok producent med fina vingårdslägen även om några av de enklare vinerna ibland känts som just... litet för enkla för prislappen. Och då att deras Gevrey village nu kostar som de grand cru-viner jag köpte för 15-20 år sedan.... O tempora, O mores.

Instämmer helt och hållet vad gäller negocianter
 
Tryffelsvinet hade hemligt släpp av en Domaine Trapet Bourgogne Blanc 2022 idag. Jag trodde de 120 flaskorna skulle flyga iväg snabbt men det finns fortfarande kvar för beställning. Köpte två flaskor. 399 kr känns väl inte som hittat, men etiketten vållar kanske lite uppståndelse på någon provning
 

matage

Medlem
Med en sommar och semester mestadels bestående av förkylningen från helvetet följt av bältros(!?!) kombinerat med 4 veckors riva/bygga altan har det inte blivit mycket vin… men jag slog ändå till på 2 flaskor prissänkt MarMar 2020 (och en tvåliters flaska Grappa for good measure ;))
IMG_1383.jpeg
 

katho27

Medlem
Lite komplettering och påfyllnad idag för att komma igång efter semestern, mestadels tack vare inspirerande läsning av noter på forumet.

Ripa Rosado -19 och -20 (@buteljen ) Red Shoulder Ranch (not från släppet av @Patrik Sellin ) samt MarMar (@LarsW , @Drucket , @matage och många fler).

IMG_8198.JPG


Gruner Veltliner från Veyder-Malberg läste jag om för något år sedan, kommer inte ihåg var eller vad, men bestämde mig då för att handla om den skulle dyka upp.
 

Bastardo

Medlem
Med en sommar och semester mestadels bestående av förkylningen från helvetet följt av bältros(!?!) kombinerat med 4 veckors riva/bygga altan har det inte blivit mycket vin… men jag slog ändå till på 2 flaskor prissänkt MarMar 2020 (och en tvåliters flaska Grappa for good measure ;))
Visa bifogad bild 32598
Grappa har varit på tapeten nu redan ganska länge, men jag har ingen koll hur populär den är i barerna och restaurangerna i dag. Jag hittade i alla fall en svensk sajt som berättar om drycken. Jag har druckit några enklare grappasorter, men inga högklassiga. En sak kan jag dock säga: köp inte den som heter Grappa Julia! :rolleyes:
 
Så tänkte jag också en kort stund. Sen tänkte jag på min historik av tur och kom på att allt talar emot något sådant.
Eller så sitter det nån på imoportören och undrar vad det är för en idiot som returnerar Monte Bello.....
Pagani var fin när jag testade den tidigare.

Däremot att skicka ut flaskor utan etikett är väl märkligt?
 
Toppen