Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

GunnarW

Medlem
Hämtade ut dessa dyrgripar från mitt lokala bolag idag. Jag har egentligen inte råd att dricka viner i den här prisklassen, men vad gör man? Traditionell barolo av högsta kvalitet. De får vila i minst 10 år, man måste ha något på ålderdomen också...

Attachments

• IMG_8946.jpg
    IMG_8946.jpg
    65,1 KB · Visningar: 254

LeChat

Medlem
IMG_6510.jpeg

Tyckte att årgång 2021 av detta vin var riktigt trevligt och med fin utvecklingspotential. Har tidigare egentligen bara provat några olika chardonnayer från Cordier i årgång 2022 men blivit förtjust i årgången. Tänker att denna också borde ha förutsättningar att bli riktigt bra. Köpte de på CW ikväll för ca 340:- flaskan allt inkluderat.

Är det någon här inne som sitter på några bra tips på vit rioja som går att beställa via bolaget?
Nu är jag ju verkligen synnerligen partisk eftersom jag är importören, men Colección Vivanco 4 Varietales Blanco de Guarda 2016 är verkligen ett mycket bra vin. Tim Atkin rejtade 94 p.

systembolaget.se/75703

Ett vin som jag tyvärr inte tror finns i Sverige, men som jag varmt rekommenderar, är 200 Monges Gran Reserva blanco.

Något äldre årgång av några favoriter via PI, lite "istället för" senaste släppen.

Domaine Huet Le Haut-Lieu Demi-Sec -20

Sandhi Sta Rita Chardonnay -20
(@359 pix lite av fynd också tycker jag, jmf med -22 som släpps imorgon för 415).
Skön spaning på Sandhi! Har grämt mig över att jag missade den när det släpptes, fyrade av en importförfrågan och hoppas på det bästa

Bastardo

Medlem
Jag såg på Facebook här om dagen att det här vinet ska komma snart:
2019 Castello dei Rampolla d'Alceo Toscana IGT. Var så säker att det kommer att försvinna i rasande fart! :p
”Årgång 2019 lanseras på SB-webben i slutet av november.”

Bastardo

Medlem
2019 Castello dei Rampolla d'Alceo Toscana IGT. Var så säker att det kommer att försvinna i rasande fart! :p
”Årgång 2019 lanseras på SB-webben i slutet av november.”
Den finns redan nu att köpa på flera ställen på nätet, men det går inte att sia om vad vinet kommer att kosta här. Höga poäng på de flesta ställen och ett pris som inte avskräcker de, som vet vad liknande viner kostar.

Beklagade mig tidigare för en kompis i Seattle över Sveriges dåliga utbud av Ice Wine och nu när jag var ”over there” hade han plockat upp ett sexpack åt mig när han var i BC. Bra kompis!!
Visa bifogad bild 32900
köpte också på mig litet icewine från Peller och Inniskillin i början av oktober. Märkligt nog fanns det inga viner från British Columbia att få tag på på LCBO (Liquor Control Board of Ontario, dvs deras systembolag). Jag frågade någon med insyn i politiken och han förklarade att det var handelskrig mellan provinserna.

katho27

Medlem
Visa bifogad bild 31784
Igår kom det några saker från webbsläppet den 14/3. Jag fick tag på följande:
2 st Fire by Night av Alheit
2 st Guimaro Cepas Viejos Blanco
1 st SM Vino di Contrada av Arianna Occhipinti

Bra skörd ändå.
Hej, apropå kommande webbsläpp 17. oktober.
Det är inte så att @MartinBz (eller annan!) provat Occhipinti SM ännu och vill dela lite guidande noter..?

edit: sorry för fel tråd, men har inte fattat hur man citerar inlägg till annan tråd :rolleyes:

MartinBz

Medlem
Det är inte så att @MartinBz (eller annan!) provat Occhipinti SM ännu och vill dela lite guidande noter..?

edit: sorry för fel tråd, men har inte fattat hur man citerar inlägg till annan tråd :rolleyes:
@katho27 tyvärr har jag inte det. Den ligger till sig än så länge. Trots det så jag tänker nog köpa lite mer "i blindo" - jag har än så länge aldrig blivit besviken på Occhipintis viner!

Skaggs

Medlem

Jag köpte 3 flaskor av årgång 2020 och har druckit två av dessa. Den första dracks 2022 och var riktigt trevlig med tung frukt och gott hantverk. Andra flaskan dracks 2023. den var däremot lite svagare, inte samma intensitet, men kan ha berott på vilka flaskor den provades mot. Ett bra och kul vin och om man gillar Occhipinti är det inget att tveka på!

Martin F

Medlem
Jag köpte 3 flaskor av årgång 2020 och har druckit två av dessa. Den första dracks 2022 och var riktigt trevlig med tung frukt och gott hantverk. Andra flaskan dracks 2023. den var däremot lite svagare, inte samma intensitet, men kan ha berott på vilka flaskor den provades mot. Ett bra och kul vin och om man gillar Occhipinti är det inget att tveka på!
Jag har också druckit 2020. Den fullkomligt stank av urin vilket dolde allt annat. Jag föredrar nog ändå hennes röda viner.

Toppen