Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Babinski

Medlem
IMG_0196.jpeg

Hade gärnat vela prova lite mencía också men utbudet var begränsat på den fronten.
 

Attachments

  • IMG_0196.jpeg
    IMG_0196.jpeg
    53,8 KB · Visningar: 48

Gradin

Medlem
Visa bifogad bild 32265
Efter svåra vedermödor med UPS så kunde jag äntligen plocka upp dessa...

Jean Javillier & Fils Volnay 1er Cru Caillerets 2020
Vincent Girardin Volnay Vielles Vignes 2017
Sylvain Pataille Bourgogne 2022
Sylvian Pataille Bourgogne Aligote 2022 x2
Domaine du Couvent Gevrey-Chambertin 1er Cru Champonnets 2019 x2
Domaine du Couvent Gevrey-Chambertin 1er Cru Champonnets 2017
Bouchard Pere & Fils Saint-Aubin 1er Cru 2020 x3
Bouchard Pere & Fils Meursault 1er Cru Genevrieres 2020


Ingen drucken sen tidigare så det blir spännande någon gång i framtiden. Skulle gissa på att en Aligote, en Saint-Aubin, Girardins Volnay och kanske en Gevrey ryker under sommaren.

Drack Aligoten för två helger sen den är verkligen helt kanon.

Köpte du från Vintedge?
Köpte deras trepack men då var det bara 1 Aligote och 2 pinoter.
 

Gradin

Medlem
Visa bifogad bild 32266Visa bifogad bild 32267Visa bifogad bild 32268Domaine de L’Arlot
Vosne-Romanée 1:er Cru Les Suchots 2022
NSG 1:er Cru Clos des Forêts 2015
NSG 1:er Cru Hors Ligne 2017
NSG 1:er Cru Mont des Oiseaux 2022
Hautes Côtes de Nuits Le Mont 2022
Hautes Côtes de Nuits Le Mont Blanc 2022

Alltid trevligt när beställningar trillar in men ibland är det extra trevligt :) Älskar verkligen Arlot. Ska bli spännande att testa Mont des Oiseaux, den kommer från deras monopol Clos de l’Arlot men från yngre stockar. Hors Ligne kommer från gamla stockar i Clos des Forets men särbuteljerades eftersom det avvek smakmässigt. På ett i mitt tycke bra sätt vill säga, hade med denna på en forumsprovning förra året och den uppskattades mycket. Vanliga Clos ses Forets är också grym förstås och jag är glad att få tag på den med lite ålder. Den röda Le Mont har jag inte provat men den vita är fantastisk sett till priset så jag har höga förhoppningar. Har inte provat Les Suchots heller men det får bli en flerårig övning i tålamod först. En väldigt trevlig och föredömlig detalj är att varje låda kommer med ett litet blad som innehåller info om årgången, skörden, osv.

Otroligt snyggt förpackat med bladen till.
Är det köpt direkt från dom av din handlare eller har han suttit på dom?

Hur som, grattis till otroligt mycket gott och en fantastisk Suchot att vänta på!
 

Lennart

Medlem
Otroligt snyggt förpackat med bladen till.
Är det köpt direkt från dom av din handlare eller har han suttit på dom?

Hur som, grattis till otroligt mycket gott och en fantastisk Suchot att vänta på!
De kommer till min handlare via en grossist men dit kommer de direkt från producenten innan leverans. Dvs lagringen har ägt rum på domänen :)
 

pinoten

Medlem
Drack Aligoten för två helger sen den är verkligen helt kanon.

Köpte du från Vintedge?
Köpte deras trepack men då var det bara 1 Aligote och 2 pinoter.
Nope, köpte från iDealwine. Öppnade faktist en till middagen idag, kan bara hålla med att den är mycket bra.
 
image.jpg
Trevlig morgonpromenad som avslutades med några flaskor 2021 Napa o Bordeaux.

Årgångsmässigt är de varandras motsatser - Napa 2021 är förmodligen en av de mest lagringsdugliga årgångarna på sistone i Napa, som annars drabbats av skogsbränder och andra utmaningar flera av de senaste åren. Matthiasson är en klassiskt orienterad vinmakare och dessa eleganta och slanka cabbar som behöver några år i källaren faller helt enkelt inte en amerikansk publik i smaken - priset är därför mer än rimligt för bra kvalitet cab sauvignon från dessa namnkunniga AVAs.

Margaux från fint slott för 400 kr - det måste vara ett tredjevin eller en förfalskning är väl det första man tänker? Nej, bara en årgång som varit svag och utmanande överlag. För egen del har jag dock haft mycket tur och glädje med att just köpa svaga årgångar i Bordeaux. Kvaliteten på denna kategori producenter är helt enkelt så pass hög nuförtiden att det inte blir dåligt. Och jag älskar att köpa Bordeaux för att dricka - inte som investering. Och i min värld behöver en bra Bordeaux inte vara tät och fruktig som ett portvin eller dofta som smält Valrhonachoklad efter 20 år - jag tänker att det här kommer bli alldeles utmärkta viner att öppna med en grillad kyckling och litet sallad samt kanske en bit lagrad comté om 5-7 år. Utan att behöva svettas alltför mkt när man korkar upp…
 

LeChat

Medlem
IMG_6206.jpeg

2020 Querciabella Chianti Classico

För många år sedan drack jag nästan bara Chianti Classico från Querciabella när det skulle ätas pizza & tomatbaserade pastarätter. Tänkte därför prova den igen, nu efter några år då jag enbart köpt Fontodi CC.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har ropat hem några random viner från Madeira på auktioner på sistone.

Denna kom idag:
PXL_20240717_064109171~4.jpg

Barbeito Crown. N.V. Verdelho enligt etiketten men gissar på Tinta Negra Mole i flaskan. Årgången måste få bli en gissning i ett intervall. 1980-1990.


PXL_20240717_064109171~2.jpg

Som AI uppfattar flaskan ...

PXL_20240712_090531251.PORTRAIT~2.jpg


En 10-årig Barbeito Sercial 'Old Reserve' kom häromsistens tillsammans med denna:

PXL_20240717_075130095.jpg

Leacock's Rainwater
Enligt förväntningarna lär denna vara lite mindre underbar.

PXL_20240717_075239813~2.jpg


2001 d'Oliveira Boal
Förväntar mig att tänderna löses upp av detta vinets syror.

Oavsett hoppas jag på stor njutning. Med lite tur så...
 
Såg reklam för Franska Vinkompaniet här på sidan och gick in på deras sida. Bra grejer till förnuftiga priser!

Beställde sex flaskor Charvin Châteauneuf-du-Pape, fyra röda och två vita. 499 kr för den röda är bra när vår valuta är som den är!

Begrep inte hur leveransen går till riktigt. På ett ställe står att viner skickas c:a var 6:e vecka, men på ett annat står ställe står att det skickas varje vecka. Vi får väl se.
 
Last edited:
Toppen