Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

LarsW

Medlem
Tänkte fråga om det är någon som testat att fylla i "min smakprofil" på bolagets hemsida?

Uppenbarligen så ska den ge rekommendationer över andra liknande viner som skulle kunna passa ens smak med.
Det mest intressanta hade ju varit (i mitt tycke) om den skapade upp tips på kommande viner i tillfälligt/webblanseringar med. Och inte bara standard-sortimentet då vilket jag gissar den gör.

Visa bifogad bild 32222
Jag provade fylla i för skojs skull.
Var frågor om mat och godis men inte vin.
På något sätt tycker jag ändå att analysen av vilken sorts viner jag skulle föredra blev ganska bra...
Screenshot_20240608_113410_Chrome.jpgScreenshot_20240608_113402_Chrome.jpgScreenshot_20240608_113354_Chrome.jpgScreenshot_20240608_113346_Chrome.jpg

Rekommendationer på rött vin sorterat efter högst pris.
Hade inte sagt nej till någon av de flaskorna.
Screenshot_20240608_144419_Chrome.jpg

Antingen så matchar inte min matsmak med min vinsmak eller så var det helt enkelt fel frågor, tror jag är lite överallt också

Föredrar mellanfylliga svala rödviner med subtil/ingen ek; mestadels rekommendationer på c9dp, brunello och stora shirazer

Föredrar fylligare och gärna fatjästa vita viner som inte är så sötfruktiga, med förbehållningen att syran bär upp kraftpaketet; mestadels alverinho och riesling, lite chablis

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag provade fylla i för skojs skull.
Var frågor om mat och godis men inte vin.
På något sätt tycker jag ändå att analysen av vilken sorts viner jag skulle föredra blev ganska bra...
Visa bifogad bild 32223Visa bifogad bild 32224Visa bifogad bild 32225Visa bifogad bild 32226

Rekommendationer på rött vin sorterat efter högst pris.
Hade inte sagt nej till någon av de flaskorna.
Visa bifogad bild 32227
Jag var tvungen att testa och fick samma rekommendationer.

För vitt blev det i prisordning följande trio (filtrerade bort svenska viner...)

Screenshot_20240609_125910_Chrome.jpg

Samtliga viner hade jag gärna druckit och ingen nebbiolo i sikte.😄

Ibland hittar man lite udda grejer i BS.
Clos de l'Echo Chinon 2015

Bra årgång, i mitt tycke bra producent, färdiglagrat och 299 kr flaskan?
Beställde tre flaskor, får återkomma med recension!

Det är uppenbarligen farligt att trycka "KÖA" på webbsläppen. Vinerna trillar in månader i efterhand. Nu har jag tydligen köpt en dyring från Jean Grivot.
Köpstoppet kom tidigt i juni 😅

Är det så många som beställer och sedan ångrar sej?

Det är uppenbarligen farligt att trycka "KÖA" på webbsläppen. Vinerna trillar in månader i efterhand. Nu har jag tydligen köpt en dyring från Jean Grivot.
Köpstoppet kom tidigt i juni 😅

Är det så många som beställer och sedan ångrar sej?
Visst händer det att man ångrar sig, men det har blivit märkbart bättre sedan SB införde att man måste betala vid order.

Sonderlese

Medlem
Snacka om bra tajming!

Det svala vädret inträffar när hustrun är på tjänsteresa - så jag passar på att ta hem en av årets vinbeställningar iom det även i Tyskland är svalt!

IMG_0210.jpeg
2023 Hofgut Falkenstein (18 flaskor):
  • Niedermenniger Herrenberg Riesling Kabinett abinett Trocken AP 1 ”Mutter Anna”
  • Krettnacher Ober Schäferhaus Riesling Spätlese Trocken AP 18 ”Lorenz Manni”
  • Krettnacher Euchariusberg Riesling Kabinett Alte Reben AP 8 ”Gisela”
2023 Willi Schaefer (18 flaskor):
  • Graacher Himmelreich Riesling Kabinett AP #2
  • Graacher Domprobst Riesling Kabinett AP #3
  • Graacher Himmelreich Riesling Spätlese AP #8
  • Graacher Domprobst Riesling Spätlese AP #10

mackan92

Medlem
Snacka om bra tajming!

Det svala vädret inträffar när hustrun är på tjänsteresa - så jag passar på att ta hem en av årets vinbeställningar iom det även i Tyskland är svalt!

Visa bifogad bild 32242
  • Niedermenniger Herrenberg Riesling Kabinett abinett Trocken AP 1 ”Mutter Anna”
Bra köp! 2023 är underbart för prädikat - otrolig finnes och energi i de jag provat hittills... Nu gäller det bara ha tålamod

Mexikanaren

Medlem
Snacka om bra tajming!

Visa bifogad bild 32242
Vilken sida har du beställt dessa från?
Känner lite Schaefer abstinens haha

Toppen