Nu är ju tyvärr Charles Heidsieck väl dyr i Sverige så vill du ha något emellan rekommenderas Louis Roederers standard-brut
Fast när Roederers standard - bra som den är - gått och blivit så väldigt stram och grönäpplig på senare tid (tidigare tyckte jag den var mer fruktig) så har den för mig inte mycket gemensamt med det som utmärker Charles Heidsieck: mer brödiga och utvecklade toner än någon annan "standardskumpa". Anledningen är ingen större hemlighet: 40% reservviner inklusive sådana som är över 10 år gamla, och lite längre lagring före försäljning än övriga stora hus. De senaste flaskorna jag köpte för några månader sedan hade fortfarande 2007-bas ("lagda i källaren 2008" uttrycks det på baksidesetiketten).
Jag håller med om att det svenska priset är väl högt och att det är en ren skam att den svenska importören inte tar in rosé-, årgångs- och prestigevarianter. Men för den som köper sina skumpor via SB (och därmed är acklimatiserad till prisnivån där) och gillar mognadstoner så borde inte 459 kr vara orimligt mycket för det man får i flaskan.
Piper-Heidsieck är precis som Anders säger ett av de hus som bättrat sig men mer är OK än verkligt intressant. Som, tja, Pommery?